גדעון עפרת פותח בלוג

האוצר וחוקר האמנות דר' גדעון עפרת פתח את "המחסן של גדעון עפרת" – אתר המיועד לאגד את רשימותיו הרבות. עפרת מנמק את "הולדתו הכפויה של האתר", כדבריו, בקושי להוציא פרסומים מודפסים. בימינו, הוא כותב, "פרסומם של מאמרים בנושאי אמנות ישראלית בספרים, כתבי עת ועיתונים הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית בישראל. מוספי הספרות ממעטים לגלות עניין […]

האוצר וחוקר האמנות דר' גדעון עפרת פתח את "המחסן של גדעון עפרת" – אתר המיועד לאגד את רשימותיו הרבות. עפרת מנמק את "הולדתו הכפויה של האתר", כדבריו, בקושי להוציא פרסומים מודפסים. בימינו, הוא כותב, "פרסומם של מאמרים בנושאי אמנות ישראלית בספרים, כתבי עת ועיתונים הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית בישראל. מוספי הספרות ממעטים לגלות עניין עיוני בנושאי האמנות הישראלית, מה גם שמגבילים ביותר את היקף הכתיבה. במקביל, כתבי עת לאמנות ישראלית נעלמו כמעט כליל מנוף התרבות המקומית, כשם שזעום מספרם של כתבי עת רב-תחומיים בתחום מדעי הרוח (באקדמיה ומחוצה לה). גם הוצאתו לאור של ספר בנושא האמנות הישראלית מותנית כיום בהשתתפותו הבלתי מבוטלת של המחבר במימון הספר, תביעה בלתי אפשרית בתנאים של פריון טקסטואלי תכוף. במציאות תרבותית שכזו, המודדת פרסום טקסטים ברווחיות כספית ולפיכך נמנעת מפרסומם, לא נותרה למחבר מאמרים בנושאים הנדונים כל ברירה אלא לפנות אל האפיק הדיגיטלי".

עפרת, יליד 1945, זוכה פרס האוצר מטעם שרת התרבות לשנת 2009, הוא כותב פורה בצורה בלתי רגילה. מאז שנות השבעים פרסם למעלה מ-30 ספרים ומאות מאמרים בנושאי אמנות ותרבות, ובאתר מופיעה גם רשימה של 12 כתבי יד שטרם ראו אור. במקביל אצר תערוכות רבות ברחבי הארץ ובעולם, ביניהן הביתן הישראלי בביאנלה לאמנות בוונציה, סדרת תערוכות חתך שהוצגו במרכז "זמן לאמנות" בת"א, תערוכת שנות החמישים באמנות ישראלית (יחד עם גליה בר-אור, במסגרת תערוכות העשור לרגל יום העצמאות ה-60), ועוד.
עפרת הגיש את עבודת הדוקטורט שלו כבר בשנת 1974, אך מאז לא חדל ללמוד וללמד. הוא כתב בעיקר על אמנות, אך גם על פילוסופיה, תיאטרון, תנ"ך, ספרות ושירה, פוליטיקה וביקורת תרבות. באתר האינטרנט הוא מספר כי בכוונתו "להעלות להכרה הציבורית חקירות היסטוריות והגותיות בתחום האמנות והתרבות הישראלית בעבר ובהווה".

אנו מברכים את עפרת על אימוץ הקריאה שפורסמה בערב-רב בחודש יולי, במסגרת ביקורת על ספרו האחרון "אמנות מינורית – אמנות ישראלית בשחר שנות האלפיים" שנחתמה במחשבה ש"חרף חששותיו והסתייגויותיו מן העולם הדיגיטלי, נדמה שדווקא עפרת בכתיבתו השוקקת ישתלב מצויין במרחבי הרשת, מקום שהוא עצמו תיאר כבית חם לכותבים דעתנים וזריזים, אינטליגנטיים ורהוטים המבקשים להפיץ את דבריהם ולקחת חלק פעיל בשיח האמנות והתרבות".

6 תגובות על גדעון עפרת פותח בלוג

    אני מאד אוהב את גדעון עפרת ואת מאמריו, אני גם מקווה שהוא לא יותיר את הבלוג במצבו הנוכחי והגולמי ויאפשר בו ניצול כל האפליקציות ההופכות את הבלוג למקום חי ותוסס.

    גם אני מעריצה ואוהבת את ד"ר גדעון עפרת, את הרצאותיו המרתקות, ספריו המשכילים והמעניינים מאוד ומרווים כל צמא לידיעת אמנות ופילוסופיה. כן ירבו אנשים רבי פעלים כמוהו בישראל. ויקי פיטר מרצה לתולדות האמנות.

    שמחתי מאוד לקרוא את הבלוג של גדעון עפרת , כתמיד כתיבתו מרתקת ומדויקת !

    פרסום בדפוס טוב בשביל האגו. הרבה יותר קל להגיע להכרה – שלא לומר לדיון אינטליגנטי – דרך הרשת.

    שלום גדעון

    אני מעוניינת לקנות את ספרך "לידיה זבצקי – מעל ומעבר לחרס". אודה לך אם תכתוב לי היכן ניתן לרכוש את הספר וכמה הוא עולה.
    בברכה עדינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *