נירה פרג היא זוכת פרס גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2009

גולשי ערב רב, לעומת זאת, בחרו בנעמה צבר נירה פרג היא זוכת פרס גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2009, כך הכריזה היום שופטת שלב הגמר בתחרות, האוצרת הצרפתייה קתרין גרנייה, המכהנת כסגנית מנהלת מרכז ז'ורז' פומפידו בפריז. פרג גברה על האמנים ארז ישראלי ונעמה צבר, המציגים גם הם בתערוכת הגמר במוזיאון תל-אביב. בנימוקיה לבחירה אמרה […]

גולשי ערב רב, לעומת זאת, בחרו בנעמה צבר
נירה פרג היא זוכת פרס גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2009, כך הכריזה היום שופטת שלב הגמר בתחרות, האוצרת הצרפתייה קתרין גרנייה, המכהנת כסגנית מנהלת מרכז ז'ורז' פומפידו בפריז. פרג גברה על האמנים ארז ישראלי ונעמה צבר, המציגים גם הם בתערוכת הגמר במוזיאון תל-אביב.
בנימוקיה לבחירה אמרה גרנייה כי "עבודת הוידיאו שיצרה נירה פרג עבור התערוכה מרגשת במיוחד. פרג בחרה לעסוק בנושאים טעונים ביותר מבלי לבחור בדרך הקלה של הפאתוס בהתמודדות עמם. במקום זאת, עבודתה מפגינה רגישות גדולה, המושגת דרך הדימויים המעודנים והקומפוזיציה של הסאונד המזוקק. סרטיה ניחנים באיכות דוקומנטרית ויכולים להתפרש כעדויות על החיים בישראל. אך האיכות הציורית של הדימויים, הדרך בה כל מסך מתקשר עם המסכים האחרים – ליצירת נוף כולל ומקיף, האזכורים הרבים ומראי המקום המעורבים, מעניקים לעבודה אופי אלגורי. מאפיין אחד שברצוני לשבח באופן מיוחד הוא הקישור של יצירת האמנות בין חוויה אינדיבידואלית מקומית וידע אוניברסאלי". אמרה גרנייה בטקס הענקת הפרס.

פרט מתוך "שמור בחיים" - נירה פרג

פרט מתוך "שמור בחיים" - נירה פרג

פרג, ילידת 1969, היא בוגרת בית הספר לאמנות קופר יוניון בניו-יורק והתכנית ללימודי המשך באמנות בבצלאל. בתערוכה במוזיאון תל-אביב היא מציגה שתי עבודות וידיאו שצולמו בבית הקברות הר המנוחות בירושלים ובשכונות חרדיות בעיר. עבודת הוידיאו "שמור בחיים" מ-2008, שצולמה בבית הקברות, מתעדת את הבנייה הצפופה במקום, את עבודתם הפועלים החופרים קברים ומייצרים מצבות ואת היחסים בין המקום לסביבתו. הכותרת "שמור בחיים" היא גם כתובת המוצבת מעל חלקת קבר שנשמרה מבעוד מועד, בד"כ על ידי בני או בנות הזוג של הנפטרים, המבקשים להיטמן לצד אהוביהם בבוא העת. העבודה "שׁבת" מ-2009 צולמה ברחובות הנחסמים לתנועת כלי רכב עם כניסת השבת מדי שבוע, והיא מתעדת את הצבת המחסומים ע"י תושבי השכונה –  פעולה שנראית פיראטית ומוסדרת לעילא בעת ובעונה אחת. בשתי העבודות מדלגת עריכת הסרט ממיקום אחד למשנהו וחוזר חלילה, מה שמייצר תהליך חזרתי הנראה, על פניו לפחות, נטול סיבה. כאילו תכלית קיומם של בית הקברות ומחסומי השבת נובעת מעצם פעולתם והווייתם ולא מגורם חיצוני כזה או אחר.

פרס גוטסדינר הוא אחד מפרסי האמנות הגדולים והחשובים בישראל. הפרס מוענק מדי שנה מאז 1995 לאמן ישראלי צעיר (עד גיל 40), והחל משנת 2006 הוא פועל במתכונת דומה לפרס טרנר הבריטי, שבמסגרתו נבחרים שלושה מועמדים סופיים המציגים תערוכה משותפת ולאחריה נבחר הזוכה בפרס. בין הזוכים בשנים קודמות נמצאים מרים כבסה, יהודית סספורטס, עדי נס, אחלאם שיבלי, סיגלית לנדאו וגיל מרקו שני.

גולשי ערב רב בחרו אחרת:

סקר ערב רב, שהחל לאחר פתיחת תערוכת הגמר של התחרות והסתיים עם ההכרזה הרשמית על שמה של הזוכה, עבר מספר תהפוכות בשבועות האחרונים. תחילה הובילה נעמה צבר, כשלמקום השני הגיע ארז ישראלי ואילו פרג נותרה במקום השלישי. לאחר שבועיים התרחש מהפך, כשישראלי עבר להוביל את הסקר וצבר ירדה למקום השני. בכל אותו זמן נשמר מקומה של פרג הרחק מאחור ובהפרש גדול, אולם בשבוע האחרון התרחש מהפך כפול – צבר חזרה להוביל ופרג החלה לתפוס תאוצה.
בסופו של דבר, בניגוד להחלטתה של קתרין גרנייה, מצאו גולשי ערב רב שנעמה צבר היא המועמדת הראוייה ביותר לזכייה בפרס. כ-159 מצביעים המהווים 35 אחוזים ממספר המצביעים הכולל בחרו בצבר, שבראיון עם ורדית גרוס מידיעות אחרונות התלוננה על "האתרים עם הסקרים האלה".
לא הרחק מאחורי צבר נמצאת פרג, שהגיעה למקום השני עם 152 קולות המהווים 34 אחוזים ממספר המצביעים, בסך הכל שבעה קולות ואחוז אחד פחות מצבר.
למקום השלישי הגיע ארז ישראלי, עם 140 קולות המהווים 31 אחוזים ממספר המצביעים.
בסך הכל השתתפו בסקר 451 מצביעים.

6 תגובות על נירה פרג היא זוכת פרס גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2009

    אני בחרתי בה. עבודותיה נגעו בי ישירות , טילטלו .

    ואולי גם השיפוט הצרפתי

    זו לא אמנות

    […] כמיטב המסורת, גם השנה מקיים מגזין ערב-רב סקר בין הגולשים המוזמנים לבחור את מועמד הקהל לזכות בפרס גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2011. הסקר יחל עם פתיחת תערוכות היחיד של המועמדים דור גז, יאן טיכי ושחר יהלום ב-4.3.11, וינעל ביום ההחלטה הרשמית ב-18.5.11. […]

    הבקשה של מערכת ערב רב מהגולשים לבחור ולהגיב מי לדעתם צריך לזכות בפרס זה או אחר היא פגיעה גסה באינטילגנציה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *