בעקבות הפרסום בערב-רב, החליטה עיריית רמת השרון לתגמל את האוצרים בביאנלה לאמנים צעירים

אלי שגיא, מנהל מחלקת תרבות ואירועים בעיריית רמת השרון, משיב לכתבתו של יונתן אמיר, שפורסמה בערב-רב בתאריך 5.2.10 יונתן שלום, ראשית, אני רוצה לברך אותך ואת האתר "ערב-רב" על העלאת המודעות הציבורית לנושא זכויות האמנים והיוצרים. זה נושא חשוב הדורש התייחסות. ביאנלה רמת השרון לאמנים צעירים נוצרה במטרה לעודד יצירה ולאפשר חשיפה רחבה לאמנים צעירים. […]

אלי שגיא, מנהל מחלקת תרבות ואירועים בעיריית רמת השרון, משיב לכתבתו של יונתן אמיר, שפורסמה בערב-רב בתאריך 5.2.10

יונתן שלום,

ראשית, אני רוצה לברך אותך ואת האתר "ערב-רב" על העלאת המודעות הציבורית לנושא זכויות האמנים והיוצרים. זה נושא חשוב הדורש התייחסות.

ביאנלה רמת השרון לאמנים צעירים נוצרה במטרה לעודד יצירה ולאפשר חשיפה רחבה לאמנים צעירים. חשיפה זו מהווה במה לאמנים צעירים, הזקוקים בדר"כ ל"רוח גבית" בתחילת דרכם, ומאפשרת את התוודעות הקהל הרחב אליהם. אירוע הביאנלה הוא סוג של מעבדה, בה אמנים ויוצרים מתנסים בשיח, חללים ואפשרויות תצוגה מיוחדות.
הביאנלה איננה אירוע למטרת רווח, נהפוך הוא, עיריית רמת השרון פועלת מתוך ראיה אסטרטגית של עידוד יצירה צעירה בישראל ומשקיעה משאבים כספיים ואנושיים רבים על מנת להביא להצלחתו.

לשמחתנו הרבה, בעקבות ההשתתפות בביאנלה רמת השרון הראשונה (שהתקיימה ב–2008), נפתחו בפני המשתתפים אפשרויות רבות, נוצרו קשרים עם גלריות מרכזיות, עם אוצרים, עם מנהלי מוזיאונים ואף נמכרו עבודות.

ביאנלה רמת השרון השניה פונה הפעם לאוצרים צעירים, שחלקם גם אמנים צעירים, שיהיו השחקנים הראשיים באירוע.

בעקבות הדברים שנכתבו באתר, עיריית רמת השרון נענית לאתגר שהעלאתם ותתגמל את אותם אוצרים צעירים על עבודתם בביאנלה.

בברכה
אלי שגיא
מנהל מח' תרבות ואירועים

15 תגובות על בעקבות הפרסום בערב-רב, החליטה עיריית רמת השרון לתגמל את האוצרים בביאנלה לאמנים צעירים

    כל הכבוד!
    האוצרים יתוגמלו והאמנים? מעניין…
    רמת השרון תתאמצו עוד קצת..

    הטענה של יונתן אמיר: "לא ברור אם כן, מדוע אוצרים ואמנים – אבני היסוד של התערוכה – ממשיכים להיתפס כחוליה האחרונה בשרשרת המזון ומתבקשים לעבוד ללא תמורה, ומעניין איזו תשובה הייתה מתקבלת בתגובה להצעה שמאבטחי האירוע יעבדו בחינם, אך המאבטח שיבדוק את מספר התיקים הגדול ביותר יזכה בפרס."
    אלי שגיא, מנהל מחלקת תרבות ואירועים בעיריית רמת השרון, בתשובתו המנוסחת כותב כך, בפתח דבריו:
    "יונתן שלום, ראשית, אני רוצה לברך אותך ואת האתר "ערב-רב" על העלאת המודעות הציבורית לנושא זכויות האמנים והיוצרים. זה נושא חשוב הדורש התייחסות."

    ואולם בסיום מכתבו הוא כותב: "בעקבות הדברים שנכתבו באתר, עיריית רמת השרון נענית לאתגר שהעלאתם(כך במקור)ותתגמל את אותם אוצרים צעירים על עבודתם בביאנלה."

    אם נדמה לרגע שמר שגיא החמיץ את הטענה העיקרית בדבר זכויות האמנים היוצרים, כנראה שלא כך, הוא מודע היטב לכך שהאמנים לא קיבלו ולא יקבלו שכר על עבודתם, כמקובל במקומותינו, אבל הוא הוא מבהיר: "לשמחתנו הרבה, בעקבות ההשתתפות בביאנלה רמת השרון הראשונה (שהתקיימה ב–2008), נפתחו בפני המשתתפים אפשרויות רבות, נוצרו קשרים עם גלריות מרכזיות, עם אוצרים, עם מנהלי מוזיאונים ואף נמכרו עבודות."

    עולם כמנהגו נוהג, כולם יעשו את הסיבוב הרגיל והאמנים? יתרמו עבודות. -אולי יזכו להנות מהאפשרויות הרבות, אולי יווצרו קשרים ואולי אף ימכרו עבודות?

    נדמה שהתהליך המעניין הנגלה כאן זה לא רק שהאמנות מזמן נתקבעה כסחורה, והאמנים בעקבותיה, אלא שהאירוע (בינאלה) עצמו צץ ועולה כנכס ממותג ומנוסח ("אירוע הביאנלה הוא סוג של מעבדה") היטב עם ההצהרה הבאה: "הביאנלה איננה אירוע למטרת רווח, נהפוך הוא, עיריית רמת השרון פועלת מתוך ראיה אסטרטגית של עידוד יצירה צעירה בישראל ומשקיעה משאבים כספיים ואנושיים רבים על מנת להביא להצלחתו."

    עיריית רמת השרון הצטרפה לטרנד של ירידים ואירועים מסחריים במסווה של אירועי אמנות, במטרה לגרוף רווחים תדמיתיים, יחצניים ולעשות הון תדמיתי תרבותי לכאורה על גבו של כל מי שמוכן להצטרף, לא רק האמנים, שיתרמו עבודות וינצלו כל הזדמנות לחשיפה, אלא גם הקהל, שממהר לקנות את היריד כבינאלה לאמנות.

    את סכומי הכסף שהעירייה מתעתדת להשקיע, בכוונה טובה, בכדי לזכות ברווחים תדמיתיים
    ניתן להשקיע בהכשרת סדנאות לאמנים, וכך לתגמל יוצרים צעירים, הקמת מרכז אמנות פעיל וראוי, הקמה של חללי תצוגה שונים ומגוונים וכך לחשוף יוצרים צעירים ואוצרים צעירים, ופעילות של חינוך באמנות, יצירת קשרים המשכיים ויציבים של אמנות וקהילה, וכך לעודד את היצירה 360 יום בשנה. זה גם יביא רווח תדמיתי.

    לאלי שגיא שלום רב
    ראשית אני רוצה לברך את מחלקת תרבות ואירועים בעיריית רמת השרון שנענתה לאתגר ותתחיל (לאחר שבבינאלה הראשונה למיטב הבנתי היוצרים לא תוגמלו) לתגמל את אותם אוצרים צעירים על עבודתם בביאנלה.

    להזכירך בכדי שלאותם אוצרים צעירים תהיה עבודה ישנם אמנים צעירים שצריכים לייצר אמנות (ותרבות) בשביל שניתן יהיה להציגה וליצור בינאלה לרווחת הציבור.

    אמנים (גם הצעירים שמבינהם) אינם חיים "מרוח גבית" וגם לניסויים במעבדה שפתחתם יש לקנות להם חומרים או להשקיע בהם את המנימום – את זמנם.

    אמנות לרוב לא נוצרת בכדי ליצור רווח, אבל חשוב שתוכל לקיים את עצמה (ואת האמנים שיוצרים אותה)

    בכבוד רב
    אמן סודי – אני עובד גם עבורך.

    נ.ב – איפה אפשר למצוא את הלינק ל"קול קורא" לבינאלה ? – כי לא הוא ממש נמצא ברבים (או בחיפוש בגוגל או באתר העירייה).

    כמו כן הייתי שמח לדעת כיצד ניתן לראות את סיכומי התקציב של הבינאלה הקודמת.

    CC מייל בעירייה של אלי שגיא

    למר אלי שגיא שלום.
    אולי תואיל להגדיר סוף כל סוף מיהו "אמן צעיר" האם ההגדרה היא תלוית גיל? ואם כן אז באיזה גיל מדובר? גיל ביולוגי? גיל מנטלי? גיל ריגשי? גיל פילוסופי?

    האם "צעירות" חשיבה יצירתית מקורית, כשרון, מקוריות, אטונטיות, והרצון להעיז ולפרוץ דרך, הם תלויי גיל ביולגי.

    האם כל הגישה הזו שלכם, לא אבד עליה הכלח ונודף ממנה ריח חריף של אייג'איזם, הפליה על רקע גיל ביולוגי.

    והאם לא הוכחתם בביאנלה האחרונה שלכם שלגיל ביולוגי אין קשר ישיר ל"צעירות". היא היתה שמרנית, מנומסת, הולכת בתלם . ודי משעממת. אז למה לא להסיק מסקנות ולהחליף דיסקט?

    GO GO חווה!

    עיריית רמת השרון היקרה,

    נגיד ואני אמן, נגיד ואני סטודנט הלומד בבצלאל, נניח שאני גר ברמת השרון, ונצא מנקודת הנחה שאני רוצה לחשוף את עבודותי ולהחשף לציבור העיר הנפלאה שלנו. למה אי אפשר ליצור קשר עם מחלקת התרבות של העיר דרך האינטרנט?

    איך אני ,בתור אמן צעיר בתחילת דרכו, תושב העיר, מצליח לפרוץ עם יצירותיו החוצה?

    זהו הקישור לקול קורא לבינאלה – http://cafe.themarker.com/view.php?t=1472799

    וראם – יש את כל הנתונים באינטרנט – כולל מיילים ומספרי טלפון של הנוגעים בדבר שעובדים בעירייה כולל מחלקת תרבות. נניח שאתה הייתה ראש מחלקת תרבות בעירייה – האם הייתה מעוניין שכל יוצר אמנות שגר בעיר יוכל להרים טלפון ? יווצר מצב שבסופו של דבר הם יאלצו לענות לטלפונים כל היום במקום לדאוג לתרבות

    שלום, חוה
    כתבת מקסים, בכלל אני אוהבת לקרוא את הדברים שאת כותבת- גם בדה מרקר קפה.

    מירית

    לכבוד האמן הסודי…
    חיפשתי באינטרנט. כל מה שיש שם זה מספר טלפון של אלי שגיא. חשבתי שיותר ראוי לעשות את זה דרך המייל.כנראה שלהרים טלפון זו האופציה היחידה..

    שלום שלום
    מאוד רציתי לדעת מתי יוחלט מי, מה ולמה משתתף בביאנלה המדוברת. ההגשות הוגשו כבר בתחילת מאי ובקול הקורא היה כתוב שהודעות תגענה בתחילת חודש יולי…
    חודש יולי אוטוטו מסתיים ושוב תשובה לא הגיע.
    מה גם ששלחתי אימייל לכתובת היחידה שנתנו בקול הקורא ואיש לא ענה.
    בבקשה, אם אפשר לענות על זה, או אם יש קשרים אחרים עם מארגני הביאנלה ותוכלו לברר… אני מאמינה שלא רק אני אודה לכם, אלא רבים אחרים שממתינים לתשובה…
    תודה ובהצלחה לכולם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *