קול קורא מכתב העת של בצלאל

קול קורא לכתיבת מאמרים בנושא פליטות, לגיליון הרביעי של כתב העת המקוון "בצלאל- כתב עת לתרבות חזותית וחומרית". המילה "פליט", שמקורה בשפה הצרפתית, התגבשה בסוף המאה ה-17 ומשמעותה הייתה אדם שהלך לחפש מפלט. מ-1914 ואילך המילה הפכה למשמעותה המקובלת כיום, כלומר פליט הוא מי שהותק, נעקר או נפלט ממקום מושבו בעקבות סיבות הנוגעות למוצאו הלאומי, […]

קול קורא לכתיבת מאמרים בנושא פליטות, לגיליון הרביעי של כתב העת המקוון "בצלאל- כתב עת לתרבות חזותית וחומרית".

המילה "פליט", שמקורה בשפה הצרפתית, התגבשה בסוף המאה ה-17 ומשמעותה הייתה אדם שהלך לחפש מפלט. מ-1914 ואילך המילה הפכה למשמעותה המקובלת כיום, כלומר פליט הוא מי שהותק, נעקר או נפלט ממקום מושבו בעקבות סיבות הנוגעות למוצאו הלאומי, דתי, מגדרי, גזעי או בגלל השקפותיו הפוליטיות. לרוב, מצבי פליטות משגשגים על רקע מלחמה או עיתות קיצון פוליטיות. המילה בשפה העברית הופיעה לראשונה בספר בראשית בו נאמר "ויבוא הפליט ויגד לאברם". אולם פסוק זה מתייחס למצב הפליט כניצול, זה ששרד את המבול ונותר חסר בית.

מצב הפליטות העכשווי מקיים תנודה מתמדת בין שני מצבים אלו – זה הניצל מאסונו בבית וזה הנמלט מאסונו בבית, אולם שני המצבים מחייבים יחסי גבול, אשר מגדירים את התחום ה"בטוח" ואת זה שמעבר לו. יחסי הפליטות אם כך מחייבים גבול, ומקיימים יחסים משוכללים עם גבול זה. גבולות אשר מייצרים יחסי פליטות מתקיימים כיום גם בעולם הווירטואלי, ותוצאותיהם יכולים להיתרגם ולנוע בין הממשי לווירטואלי. פליטים, בכל מימדי הממשות, סובלים ממשבר זהות.

מחקרים מוכחים כי זרם קבוע של פליטים הוא חלק חיוני מהצלחתן של המדינות העשירות בעולם. אך ייתכן והעולם זקוק לרפובליקת פליטים. אם אנו מקבלים ההנחה שהקפיטליזם הנוכחי כרשת טרנס גלובלית מייצר ומפיץ "צורה של מדינה”, אז דווקא אוכלוסיית הפליטים יכולה להיות המועמדת הטובה ביותר לבנייתה של חברת אוונגרד אידיאולוגי חברתי-כלכלי ופוליטי. דווקא בגלל אירועי הקיצון והזהות הפגמנטרית המתאפשרת תחתם, ייתכן ורפובליקת פליטים יכולה להפוך למדינת מופת לשאר העולם שעד כה הסתמך על שינויים הדרגתיים של מבנים היסטוריים, חברתיים-ופוליטיים אשר המערכת הכלכלית שולטת בהם יותר ויותר.

הגיליון המוצע יבקש להתרכז במושג הפליטות ולשים דגש על האפשריות השונות שיכולות לעלות ממעמד זה. תחת שחיקתה של מדינת הלאום המודרנית עקב תהליכים טכנולוגיים, גלובליים, כלכליים ותודעתיים, לצד  שחיקה נוספת בשיח הזהויות, יבקש הגיליון להתרכז ברעיון זה מבחינה חומרית (חומר כמסיג גבול, חומר כמשמר זהות תחת הגירה, גבולות בעולם הווירטואלי תחת אמצעי פיקוח ובקרה כמגדירי גבול) מבחינה עיצובית (אורבניזם נומדי, אוטופיה ישימה, וביתנים ניידים) ומבחינה אמנותית.

נשמח לקבל הצעות למאמרים העוסקים בנושאים אלו עד ה-15 בפברואר 2016, לכתובת המייל: ht2@bezalel.

על ההצעה לכלול תקציר, אורך מבוקש, ביבליוגרפיה אם ישנה, וביוגרפיה של הכותב.

בצלאל הוא כתב עת מקוון אקדמי שפיט הרואה אור בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב. כתב העת מבקש להוות במה לדיון ביקורתי בסוגיות הקשורות בחקר התרבות החזותית (Visual Studies) בתחומים: אמנות, עיצוב, ארכיטקטורה ואופנה. כתב העת רואה אור פעמיים בשנה.

עורך ראשי: אורי ברטל

עורכת בפועל: נועם סגל

מועצת המערכת: אווה אילוז, טל בן צבי, דליה מרקוביץ', נעמי מאירי דן, גל ונטורה, ליאת פרידמן, אורלי שבי, חוסני אלחטיב שחאדה, חיים דעואל לוסקי, עירן דורפמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *