ספרים חדשים לחוקר האמנות רון ברטוֹש

ראו אור שני ספרים חדשים מאת חוקר האמנות רון ברטוש. גלריה לאמנות כ"ץ: סיפורה של הגלריה הראשונה בתל אביב בשנת 1928 חנך משה כ"ץ את סגלגל – בית מלאכה למסגרות ואטליֶה להצגת אמנות וממכר רפרודוקציות שפעל ברחוב נחלת בנימין בתל אביב כשש שנים. בשנת 1934 ייסד כ"ץ ברחוב דיזנגוף את גלריה לאמנות כ"ץ – הגלריה […]

ראו אור שני ספרים חדשים מאת חוקר האמנות רון ברטוש.

גלריה לאמנות כ"ץ: סיפורה של הגלריה הראשונה בתל אביב
בשנת 1928 חנך משה כ"ץ את סגלגל – בית מלאכה למסגרות ואטליֶה להצגת אמנות וממכר רפרודוקציות שפעל ברחוב נחלת בנימין בתל אביב כשש שנים. בשנת 1934 ייסד כ"ץ ברחוב דיזנגוף את גלריה לאמנות כ"ץ – הגלריה הראשונה בתל אביב, בכורה לגלריות הארצישראליות. בגלריה החלוצית נערכו מאות תערוכות לאינספור אמנים ואמניות, והיא היתה למרכז אמנותי ותרבותי רב-חשיבות. בשנת 1969, לאחר פעילות של שלושה עשורים וחצי, עברה הגלריה למקום גדול יותר ברחוב פרישמן, והמשיכה בשם החדש גלריה עידן עד לסגירתה בשנת 1974. הספר הנוכחי בא לפרוע את חלקו בחוב התמידי שקיים בין ההיסטוריוגרפיה של האמנות לבין האמנות עצמה (על יצירותיה, אמניה, מחבריה ומוסדותיה) ולספר את סיפורה של הגלריה הראשונה בתל אביב ושל מייסדה בכמה פרקים: הפרק הראשון מאת רון ברטוֹש מתמקד בתולדותיה של גלריה לאמנות כ"ץ ובקורותיו של מייסדה משה כ"ץ; הפרק השני מאת ד"ר גדעון עפרת מספק רקע והקשר לפעילותה של גלריה לאמנות כ"ץ ומגולל את ההשתלשלות ההיסטורית של הגלריות המקומיות הראשונות ושל תחילת המסחר באמנות בארץ-ישראל; הפרק השלישי הוא מפתח לתערוכות שהוצגו בגלריה לאמנות כ"ץ לאורך עשרות שנות קיומה; הפרק האחרון מציג מבחר יצירות מאוסף הגלריה לשעבר.

כריכת הספר

כריכת הספר

שלדון שונברג בישראל, 1956-1948
שלדון שונברג (2012-1926) היה צייר יהודי אמריקני, ולפרקים גם ישראלי. הוא למד אמנות בארצות הברית, והתמחה בציור פרסקו באיטליה ובמקסיקו. שונברג ידע להכיר בחשיבותה ההיסטורית של השעה ובמשמעויותיהן של התחייה הלאומית-מדינית וההתעוררות היהודית-ישראלית, ועלה לארץ ישראל זמן קצר לפני הכרזת העצמאות. הוא התגורר ויצר בישראל במשך שלוש תקופות בין השנים 1956-1948, במהלכן הציג תערוכות, יצר ציורי קיר במבנים ציבוריים, לימד את אמנות ציור הקיר, קיים קשרים עם שדה התרבות המקומי, ואף זכה שציורו החשוב ירכש לאוסף הכנסת (מאז נעלמו עקבות הציור). היו אלה שנות ההתגבשות של תודעתו האמנותית על תכניה ועל סגנונה – שנים שבהן הצטלב מסלול חייו האישי והאמנותי של שונברג עם נתיבו של העם היהודי בצומת דרכים היסטורי. הספר שלפנינו פורש לראשונה את פרק חייו ויצירתו של שלדון שונברג בישראל.

כריכת הספר

כריכת הספר

שני הספרים רואים אור בהוצאת המחלקה לאמנויות של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והוצאת ברוש. לכבוד הופעתם תיערכנה שתי תערוכות – האחת מאוסף גלריה לאמנות כ"ץ והשניה מיצירותיו של שונברג, בגלריית טרומפלדור – הגלריה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בבאר-שבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *