רב ערב 6.10.2015

"לא בשמיִם", ארבעה אמנים עושים מקום, ביתא | "מתבונן בנוף", יגאל מאייר | "דיו לבנה", מלכה ענבל, גלריה NOHO | "יוצאת מהמודה", אניטה בירקנפלד

"לא בשמים", ארבעה אמנים עושים מקום, ביתא-בית לאמנות, חברה ועיר, ירושלים

"לא בשמיִם", ארבעה אמנים עושים מקום
ביתא – בית לאמנות, חברה ועיר

אמנים משתתפים: הדס עפרת, סלי קריסטל-קרמברג, אהרון אדני, מידד אליהו
אוצרת: ענת ליטוין
פתיחה: 8.10.15, ב-19:00
נעילה: 29.11.15

תערוכה קבוצתית העוסקת בתפקידו של האמן לסמן, למפות, לנכס ולהתמיר מקום קונקרטי במרחב העיר לאל-זמני. כחלק מהתערוכה ובציון שנה ראשונה לביתא, יתקיימו במהלך אוקטובר, בימי חמישי, מפגשים מיוחדים. הכניסה חינם:

8.10 – אירוע פתיחת תערוכה וחגיגת שנה לביתא.
15.10 – סלון ביתא בנושא "נעליים, טקסי חיים ומרחב העיר". בשעה 19:00 יתקיים שיח עם אפרת אסף-שפירא, אוצרת משנה, האגף לאמנות ותרבות יהודית, מוזיאון ישראל.
22.10 – שיח אמן וסדנת בישול כחלק מאירועי "בתים מבפנים" + נעילת שבוע "מנופים", בשעה 18:00 תתקיים שיחת אמן עם אמני "לא בשמים" בנושא מקום במסגרת "בתים מבפנים". בשעה 18:00 יארח שבי שרפלר ממסעדת עזורה בשוק מחנה-יהודה את הקהל לסדנת בישול לא שגרתית עם סיפורים, טעמים וריחות שבין השוק לבית במסגרת אירועי נעילת "מנופים".
29.10 – סלון ביתא מלאכה: מעצבים מקומיים בתצוגת קולקציית סתיו (החל ב-19:00).

דף התערוכה בפייסבוק
בית לאמנות חברה ועיר, רח' יפו 155, ירושלים
שעות פתיחה: שני עד חמישי, 10:00–18:00
*שם התערוכה "לא בשמים" מושאל מעבודתו של הדס עפרת

יגאל מאייר, "אבו-סנאן, הרחבה", 2015, שמן על בד. צילום: נעמה פורת

"מתבונן בנוף", יגאל מאייר
בית קסטיאל as is

אוצרת: ד"ר נאוה סביליה-שדה
פתיחה: חמישי, 8.10.15, ב-20:00
נעילה: 5.11.15

תערוכת היחיד של מאייר מאגדת סדרת ציורים מן השנתיים האחרונות הנוגעים בקשר שבין אדם למקום וביחסים המורכבים המתקיימים בין טבע לסביבה עירונית. מאייר מתמקד בתיאורי נוף וטבע, נופי הגליל, נוף אורבני ודימויי אנוש בסביבה עירונית. מקבץ העבודות, שהוא חתך מייצג מיצירתו, פורש מסמך חזותי של נוף מקומי הנושא בעיקרו מטען אישי ומבט פרטי, ובה בעת מהדהד סמליות והקשרים בעלי גוון פוליטי-חברתי.
במסגרת אירוע הפתיחה יושק גם ספר האמן "יגאל מאייר: ציורים", שיצא לאור באחרונה.

בית קסטיאל as is, רח' משה מאור 2 , תל-אביב
שעות פתיחה: ראשון עד חמישי, 09:00–18:00, שישי, 09:00–13:30

מלכה ענבל, מתוך הסדרה "דיו לבנה"

"דיו לבנה", מלכה ענבל
גלריה NOHO, רח' 25, מערב 530, צ'לסי, ניו-יורק

פתיחה: שבת, 24.10.15, בשעות 16:00–18:00
נעילה: 7.11.15

הסדרה החדשה "דיו לבנה" של הצלמת מלכה ענבל עוסקת בהתבוננות נשית בחשיבה הגברית. שם התערוכה לקוח מספרה של הפילוסופית הצרפתייה הפמיניסטית הלן סיקסו, "צחוקה של המדוזה". "על האשה לכתוב על האשה ולהביא את הנשים אל הכתיבה, שממנה הורחקו באלימות כפי שהורחקו מגופן שלהן […] האשה אף פעם אינה רחוקה מה'אם' (כלומר זו שמתקיימת מחוץ לתפקיד, ה'אם' כמו לא שם, כמו המקור של הטוב). תמיד יהיה בתוכה לפחות קצת מחלב האם הטוב. היא כותבת בדיו לבנה".

הסדרה "דיו לבנה" נוצרה מתוך התהליכים המשתנים עם הזמן במעמד האשה. ענבל התבוננה במבט נשי ("המין האחר" הוא כעת המין המתבונן), בחנה תפיסות עולם של גברים וניסתה להבין דפוסים רגשיים ואופני חשיבה במבט טהור, לא שיפוטי, הרחק מהשיח הפמיניסטי הדן בנושא מתוך "תודעה כבולה" לשיח זה.

לפרטים נוספים על התערוכה
שעות פתיחה: שלישי–שבת, בשעות 11:00–18:00

אניטה בירקנפלד, מתוך התערוכה

"יוצאת מהמודה", אניטה בירקנפלד, תערוכת פיסול
האנגר 2, נמל יפו

אוצרת: חנה קופלר
פתיחה : חמישי, 8.10.15, ב-19:00
נעילה: מוצ"ש, 17.10.15

אניטה בירקנפלד עוסקת בזיקה שבין אמנות לבין אופנה ובחיבורים בין גוף לבגד. מעילים, שמלות, מכנסיים, סרבלים, שכמיות, צעיפים, כובעים, נעליים, סנדלים ותיקים מיוצגים בעבודותיה כישויות פיסוליות. אליהם מתווספים חלקי גוף עטויים פריטי לבוש, או גוף החף מכל בגד, הנתון בתהליכי הפשטה הדרגתיים, הולך ונעלם. השימוש בחומרים זרים לחלוטין לעולם הבגדים המוכר (בטון, אלומיניום, גבס, חומר, פולימר וברונזה) הוא הכוח המניע את הדיאלוג בין גוף, חומר וצורה. הבגד הריק והגוף החסר הם עדות חיה למה שאיננו עוד. העצב ההופך לביטוי של יופי מוסב תחת ידיה של בירקנפלד לכוח של חיוּת.

היצירה של בירקנפלד נמנעת מסממנים ביוגרפיים, אך קורות חייה נוכחים כמעט בכל העבודות. החיבור גוף-פסל-בגד מוביל לנקודת מפגש מסקרנת בהתמודדותה עם החֶסֶר הטמון בסיפור חייה ועם היופי האופף את חיי היומיום שלה. אל עולם האמנות הגיעה בעקבות אסון משפחתי: לפני כעשר שנים נפטרה בתה. שנה לאחר מכן הגיעה למעצבת האופנה מאיה נגרי למדוד שמלה לחתונת בנה. התקווה ושברון הלב למדו לשכון בנבכי תודעתה בכפיפה אחת ובאו לידי ביטוי בפרץ יצירה בלתי פוסק. בירקנפלד נשארה לעבוד אצל נגרי. במקביל החלה לפסל בסטודיו. מהעיסוק היומיומי באופנה היא שואבת השראה לשעות שבהן היא מתבודדת בסטודיו. המקום שבו היא פורקת מטעני נפש, מעין כמוסה תרפויטית, שבתוכה היא מתנתקת מכל הסובב אותה ועוברת לספֵירות אחרות. במקום המפלט שלה היא "יוצאת מהמודה", כנקודת מוצא.

שעות פתיחה: ראשון עד שבת, 11:00–21:00

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *