נוהג ההתקשרויות העמומות

"דני שושן התייצב אל מול מוזיאון תל-אביב בהליך משפטי ממושך ותובעני מבחינה אישית, כלכלית ומקצועית. לאורך הדרך היה ברור שבמאבק אישי זה יש הזדמנות להבעת עמדה עקרונית – קריאה לשינוי נוהג ההתקשרויות העמומות בין אמנים לבין המוזיאון".

תביעתו של האמן דני שושן נגד מוזיאון תל-אביב לאמנות הסתיימה בהסכם פשרה חסר תקדים, שלפיו ישולמו לאמן פיצויים כספיים על סך 70 אלף שקל. תביעה זו היא חלק ממאבק שהתחיל לפני כשנתיים, בתגובה לביטול תערוכתו המתוכננת של שושן במוזיאון תל-אביב באוצרותו של פרופ' מוטי עומר, והסתיים, כאמור, בהסכם הפשרה.

התערוכה בוטלה על-ידי סוזן לנדאו, שנכנסה לתפקיד המנהלת והאוצרת הראשית של מוזיאון תל-אביב במקום מוטי עומר. כשהתברר כי החלטת לנדאו סופית, פנה שושן לאיגוד האמנים להתייעצות בנוגע לאפשרויות העומדות בפניו, ופנייתו הובילה לתביעה המשפטית האמורה ולהסכם הפשרה.

פרט ממיצב של דניאל שושן, בית האמנים בת״א, 2008

פרט מתערוכתו של דניאל שושן ״וידוי משובש״, בית האמנים בת״א, 2008

מעבר למקרה פרטי זה נחשף כאן עניין בעל משמעות רבה לכלל האמנים בקשר ליחסים ביניהם לבין המוזיאונים. כפי שכתבה שני ליטמן בכתבתה ב"הארץ", "ההישג המשמעותי בעבור עולם האמנות הישראלי הוא שהמוזיאון התחייב לחתום מעתה ואילך על חוזה עם כל אמן שתובטח לו תערוכה כדי למנוע תקלות דומות" ("גלריה", "הארץ", 29.4.15).

שושן היה יכול לתבוע את מוזיאון תל-אביב משום שהיה בידיו מסמך מטעם ועדת התערוכות של המוזיאון שבו מתועדת ההחלטה לקיים תערוכה של עבודותיו במועד שנקבע מראש. ידוע כי תערוכות אחרות שקבע עומר בוטלו על-ידי לנדאו ללא כל מחאה או התנגדות מצד האמנים, מאחר שעם אלה סוכמו הדברים בעל-פה בלבד. פרקטיקה זו היתה ועודנה נהוגה ושכיחה בהתקשרויות בין מוזיאונים לבין אמנים בארץ.

ב-2010 ניסח האיגוד חוזה מומלץ להתקשרויות בין אמנים לבין מוזיאונים בעזרת היועץ המשפטי של האיגוד (ופרקליטו של דני שושן), עו"ד גיא אבידן. חוזה זה נשלח אל כל המנהלים והאוצרים של המוזיאונים בארץ, בצירוף הזמנה לדיון בנושא והצעה לשיתוף פעולה (במסגרת זו נערכה לפני שנתיים פגישה בפורום רחב של אוצרים ומנהלי מוזיאונים רבים בארץ).

דני שושן התייצב אל מול מוזיאון תל-אביב בהליך משפטי ממושך ותובעני מבחינה אישית, כלכלית ומקצועית. ועד האיגוד ראה חשיבות רבה בתמיכה מקצועית וקולגיאלית בשושן וליווה אותו באופן צמוד. לאורך הדרך היה ברור שבמאבק אישי זה יש הזדמנות להבעת עמדה עקרונית – קריאה לשינוי נוהג ההתקשרויות העמומות בין אמנים לבין המוזיאון ודרישה לארגון ומיסוד מערכת יחסים מוסדרת ושקופה בין הצדדים. מאבק זה עשוי להשפיע על כל ההתקשרויות שבין אמנים והמוסדות שעימם הם באים במגע.

בתגובתן לכתבתה של ליטמן נראה כי הנהלת המוזיאון ולנדאו מכירות כעת בנחיצות שבהתקשרות חוזית הוגנת לטובת שני הצדדים. ועד האיגוד מברך ותומך בהכרה זו, שיש להנחילה לכל מוסדות האמנות. אנחנו רואים בהישג זה פתח לתמורה וקידום יחסי האמנים והמוסדות בארץ.

יש לציין כי זוהי דוגמה לאופן שבו איגוד האמנים פועל במסגרות שאינן זמינות לאמן היחיד. בכוחו של האיגוד לפעול ולהביא לשינוי בעל ערך גדול לקהילת האמנים. בכך הוא לא רק פותר בעיות ספציפיות אישיות, אלא ממקד ומחזק את מעמד האמן בכלל. האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל מברך את חבר האיגוד, האמן דני שושן, על הישגו במאבק נגד מוזיאון תל-אביב לאמנות.

גלעד אופיר הוא יו"ר האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *