קיר רויאל

קבוצת תושבים מכרם התימנים בתל-אביב מארגנת הפגנה לרגל השקת הירקון 19, גלריה של בית-ברל שהוקמה במלון רויאל-ביץ' במסגרת הקצאה לצורכי ציבור. טוענים: אנחנו הציבור, ואף אחד לא שאל אותנו.

שכונת כרם התימנים לא התברכה במבני ציבור רבים. למעשה, מלבד בתי כנסת בין הים לאלנבי אין אפילו מבנה ציבור אחד. במקום בית-הספר הירקון, ששכן בעבר בשכונה ונהרס, נותר מגרש חניה, שהופיע בתוכניות כשטח ציבורי המיועד להקמת מרכז קהילתי.

בראשית שנות ה-90 הוגשה תוכנית להקמת מלון על שטח בית-הספר לשעבר. התוכנית ביטלה את ייעוד החלקה כשטח לבניין ציבורי, ובמקומו ייעדה את המגרש לבניית מלון דירות בן 13 קומות. עם זאת, בתוך התוכנית הוקצו עדיין 350 מ"ר לצורכי ציבור.

השנה הושלמה בנייתו של מלון היוקרה רויאל-ביץ', שצמח באורח פלא ל-23 קומות. במסגרת ההסכמים עם עיריית תל-אביב התחייבה הנהלת המלון כי חלק משטחו יוקצה כשטח ציבורי לטובת הקהילה באזור. התרגום של הסכם זה לשפת המציאות הוא ששטח ציבורי בגודל של קומה במלון – 300 מ"ר – הושכר למדרשה לאמנות בית-ברל. בקומת הקרקע של הבניין החדש, על פני שתי קומות, תיפתח השבוע הירקון 19, גלריה לאמנות, חלל הקרנה לווידיאו וקולנוע, ארכיון לאמנות וחינוך לאמנות, ספרייה ועוד.

ביום חמישי, 9 בינואר 2014, תיפתח בגלריה תערוכת בוגרי תוכנית לימודי ההמשך של המדרשה. מולה תיערך הפגנת תושבי השכונה, המאורגנת על-ידי "ועד פעולה כרם התימנים". הוועד מוחה נגד פתיחת מרכז לאמנות בטענה שהמקום אמור היה לשמש את תושבי השכונה, ולא להימסר לגורמים חיצוניים. ליאור קיי אבישי, מוועד הפעולה וממארגני ההפגנה, מבהיר את הסיבות להתנגדות התושבים.

בית-ברל קיבל גלריה לאמנות וספרייה, הוא ישלם על המקום ויפתח אותו לציבור. למה אתם מתנגדים?

"הבעיה היא מול העירייה והתהליך שהיא הובילה – ללא שיתוף ציבור תושבי השכונה – על ייעוד המקום. סופו של התהליך האומלל הזה הוא שהעירייה משכירה מקום שנועד לצורכי הציבור והשכונה במחיר מגוחך של 6,000 שקל ל-350 מ"ר במקום הכי יקר בתל-אביב, ולא בשיתוף התושבים בשום שלב של התוכניות. בית-ברל והמדרשה לאמנות הגיעו כגורם חיצוני לשכונה, לא צד ישיר למחאה. בימים האחרונים יצרו איתנו קשר נציגים של המדרשה לאמנות ברצון ליצור דיאלוג עם תושבי השכונה. כל דיאלוג הוא מבורך, אך כל דיאלוג צריך להיות עם העירייה, שהובילה את תהליך המכרז, ונציגות של תושבי השכונה – ובשמחה נשמח לרצון טוב של המדרשה, שהיא צד השוכר של המקום".

אז בעצם המחאה היא נגד העירייה, שלא הקצתה שטחים לשימוש השכונה.

"נכון, הכתובת היא העירייה. האבסורד שבכל התהליך הובטח שמקום שהיה בית-ספר יסודי לילדים, ועליו נבנה מגדל לעשירי תל-אביב, יישארו בו שטחים של העירייה שיועדו לציבור השכונתי. המציאות היא שבסופו של תהליך יש מדרשה וגלריה לאמנות, אבל אף אחד לא שאל את תושבי המקום לדעתם. אוסיף שאנו בודקים את חוקיות ותנאי המכרז בנוגע למטלות הציבוריות שבו".

תושבי השכונה לא ייהנו מהגלריה? אמנות זו לא תרומה לקהילה?

"אין לתושבי השכונה דבר נגד אמנות וגלריית לאמנים צעירים בתחילת דרכם. לכרם התימנים יש תרומה גדולה להתפתחות האמנות הישראלית בגווניה השונים, אך תנאי מכריע הוא שיתופם בתהליך בניית פעילות המקום בהתאם לצרכים של תושבי כרם התימנים והאזור".

את מי הוועד מייצג בעצם?

"אנו ועד פעולה חדש של תושבים ותיקים וצעירים בשכונה, שממלא חלל של ועד רשמי וישן שנבחר לפני 15 שנה בבחירות שעיריית תל-אביב יזמה. ועד הפעולה מורכב מ-12 חברות וחברים שנבחרו באסיפה שכונתית עממית. אנו רואים את עצמנו כוועד פעולה זמני ורענן שמטפל במגוון נושאים הקשורים לשכונה, עד לבחירת ועד שכונה חדש וקבוע".

האם קהילה זה בהכרח תושבי השכונה, ולא הקהילה הרחבה יותר?

"ייתכן. כמו מרכזים עירוניים אחרים בעיר, משתמשים בהם קהילות שהן לאו דווקא חלק מקהילת היעד שהמרכז הוקם למענה. יש מרכזים שאף משרתים קהילות מחוץ לתל-אביב, אך חשוב לנו שהמקום ישרת בראש וראשונה את קהילת תושבי השכונה, עם הצרכים הייחודיים שלנו, ההיסטוריה התרבותית של תושבי כרם התימנים, היסטוריה של שכונה שהסיפור שלה נדחק לשוליים של תהליך הקמתה של העיר והתרבות של העיר 'הלבנה'".

לו הוועד היה מקבל אפשרות להחליט מה לעשות בשטח הציבורי שהוקצה במקום, מה הוא היה עושה שם? 

"יש לנו הרבה חלומות, אולי גם מרכז אמנותי וגלריה של תושבי השכונה והמשאבים המדהימים שמסביבה, חוף ים מדהים, יפו מדרום, שוק הכרמל ממזרח ועוד ועוד. כילד שנולד וגדל באזור אומר שזה המקום הכי יפה בתל-אביב. מקום שיהיה בית תרבותי קהילתי לכל תושבי השכונה, צעירים, ותיקים, משפחות מכל הסוגים, יחידים, נוער וילדים. ברמה המעשית צריך לקיים בשיתוף העירייה, התושבים, המדרשה וכל מי שמעוניין לסייע סקר צרכים שכונתי שממנו נבנה תוכנית עבודה מעשית לפעילות".

דוברות עיריית ת"א-יפו מסרה בתגובה לדברים כי "מדובר בשטח פרטי. במסגרת המטלה הציבורית ליזמי הפרויקט, קיבלה העירייה שטח המיועד לצרכי ציבור (כ-350 מטר), ופרסמה מכרז לקבלת הצעות לשימושים ציבוריים בו, בהתאם לצרכי השכונה. ההצעות שהתקבלו תאמו את השימושים ובסופו של הליך אושרה השכרת השטח והפעלתו כמרכז תרבות וגלריה אמנותית לטובת השכונה והעיר.
בהתאם לבקשת נציגי תושבי השכונה אשר פנו למנהלת הרובע, נקבעה לשבוע הבא ישיבה משותפת עם מנהל המדרשה, במטרה לבדוק אפשרות לפרויקטים קהילתיים משותפים. יש לציין כי המרכז הקהילתי בית תמי בגינת שינקין נמצא בסמוך לשכונת כרם התימנים ומשרת גם את אוכלוסיית השכונה".

מן המדרשה לאמנות בית ברל נמסר כי "המדרשה מעוניינת לשמוע את אנשי הקהילה הקרובה למרכז שאנו מקימים – תושבי כרם התימנים. לצורך כך יזמנו מפגש עם נציגי השכונה ואנו מקיימים אותו בקרוב. זהו אופן הפעולה שלנו בכל המפעלים החברתיים שהמדרשה מקיימת בערים שונות בארץ כמו טירה, כפר סבא, פתח תקווה ועוד. זהו חלק מהאתוס של המדרשה והוא הוכיח את עצמו פעם אחר פעם כאפשרות הבלעדית ללמוד, להרחיב את התפיסות החינוכיות והאזרחיות שלנו, להיות מופתעים ולהרחיב את התובנות שלנו לגבי המפגש בין אמנות וקהילה.
המדרשה זכתה במכרז שפרסמה עיריית תל אביב וחזונה לגבי השימוש במבנה אושר ע"י הועדות הרלוונטיות. המנדט שלנו הוא להקים מרכז לאמנות תרבות וחינוך הפתוח לכל תושבי תל אביב. בהחלטה עצמאית שלנו הרחבנו את פעילויות המרכז גם לפעילויות חברתיות קהילתיות, והכרזנו כי פעולות המרכז יהיו פתוחות בחינם לקהל הרחב.
אנחנו ערים למורכבות התהליכים בין העירייה לתושבים סביב הקמת המלון אבל אין לנו חלק בהיסטוריה הזו. אנחנו יכולים להציע רק את העתיד, ועל כך אנחנו עומדים לדון עם תושבי השכונה".

2 תגובות על קיר רויאל

    ליאור קיי לא מייצג אותנו. הוא וחבריו מכינים לעצמם את הקריירה במועצת העיר. מי שנכשל במלחמה על הקמת המלון מנסה עכשיו ללעשות לעצמו יחסי ציבור במלחמה מיותרת במה שיכול להועיל לשכונה וגם להעלות את ערך הדירות שלה כמו הגלריית תרבות הזו של מדרשת בית ברל. הזמינו אותנו להציע רעיונות ולדבר. כל המחלמה הזו רק בשביל להאדיר את ליאור קיי

    […] בית הספר לאמנות "המדרשה" חוגג את פתיחתו של המרכז החדש "הירקון 19" ואת תערוכת הבוגרים של המחזור השני ללימודי ההמשך. 500 מ"ר, שתי קומות וכניסה נפרדת מבניין מלון רויאל ביץ' החדש. במרכז יפעלו גלריה באוצרות בועז ארד, חלל הקרנה לוידאו וקולנוע, חלל לימי עיון וכנסים, ספריה וארכיון דיגיטלי לחינוך ואמנות. המרכז פתוח ליוזמות חדשות ולרעיונות שזקוקים למקוםץ את המרכז ינהל האמן ציון אברהם חזן. הערב, במקביל לפתיחת התערוכה, תתקיים הפגנה https://www.facebook.com/events/262688773889986/?ref_newsfeed_story_type=regular של תושבי כרם התימנים מול מלון הרויאל ביץ' כנגד מדיניות העיריה והאופן שבו מפקיעים מבני ציבור מהאוכלוסיה המקומית. כתבה בערב רב http://erev-rav.com/archives/27773 […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *