רב ערב 30.4.2013

השבוע:

שערורייה בלב העולם: מפגש שלישי – משגיח כשרות;
תל-אביב, ברלין, במעבר;
עבודות מאוסף פיליפ כהן;
הרצאה בבית-האמנים בירושלים;
"היסטוריות קצרות של צילום";
שיח גלריה עם ציבי גבע ואיצ'ה גולומבק;
אמנות קול בינתחומית;
המחלקה לצילום ומדיה, בוגרים 1990–2013;
מחשבות על מרחב משותף – ברית שלום 2012;
גילי אבישר, "צהוב פראי"

השבוע:

  • שערורייה בלב העולם: מפגש שלישי – משגיח כשרות
  • תל-אביב, ברלין, במעבר Tel Aviv, Berlin, In Transit
  • "מותק, סידרתי מחדש את האוסף" – עבודות מאוסף פיליפ כהן
  • "מבוא לציור בריטי עכשווי", הרצאה בבית-האמנים בירושלים
  • "היסטוריות קצרות של צילום"
  • שיח גלריה עם ציבי גבע ואיצ'ה גולומבק
  • אמנות קול בינתחומית Vocal Performance Art
  • המחלקה לצילום ומדיה, בוגרים 1990–2013
  • מחשבות על מרחב משותף – ברית שלום 2012
  • גילי אבישר, "צהוב פראי"
אסי משולם

אסי משולם

שערורייה בלב העולם: "ערב רב" בבית העיר

סדרת מפגשים חודשית על קונפליקטים באמנות מפגש שלישי: משגיח כשרות

יום שלישי7 במאי 2013ב-20:30

בית-העיר בשיתוף כתב-העת לאמנות "ערב-רב" עורך סדרת מפגשים המציגה שאלות עקרוניות המעסיקות את עולם האמנות בישראל. לכל מפגש מוזמנים משתתפים המייצגים מגוון של דעות בנושא הנבחר ומתעמתים ביניהם. עורכי הסדרה: רותם רוף ועורכי "ערב רב" יונתן אמיר ורונן אידלמן.

אמנות המערב של המאה ה-20 ביקשה לבדל את עצמה מעולם הדת והאמנות הדתית, לקדש את הספקנות על פני האמונה, את החידוש על פני המסורת ואת הכפירה ופריצת הגבולות על פני שמירתם. אולם בפועל, מגמות רבות באמנות המודרניסטית והפוסט-מודרניסטית המירו פרקטיקה דתית אחת באחרת, בד בבד עם ערעור ההבחנות הגורפות בין דת לחילון וזיהוין של השתיים עם קבלה ואמונה מול ספקנות ודחייה.

המפגש השלישי בסדרה, "שערורייה בלב העולם", יעסוק ביחסי האמנות והדת בימינו, תוך התייחסות למושגים ככשרות וטומאה, קודש וחול, גאולה מן הביבים, גבולות אישיים וציבוריים, רגשות הציבור ואופן ההתמודדות של האמן עימם ועוד.

יציג את עבודתו וידבר עליה: אסי משולם. משתתפים נוספים: פרופ' גלילי שחר, חוקר ומרצה בחוג לספרות השוואתית באוניברסיטת תל-אביב; נחמה גולן, אמנית. מנחה: יונתן אמיר.

בית העיררחביאליק 27תל-אביב–יפו. כניסה20 שקל

 ***

נינו הרמן

נינו הרמן

תל-אביב, ברלין, במעבר / Tel Aviv, Berlin, In Transit

אוצרת התערוכה: רונית צור

פתיחה: יום חמישי, 2 במאי 2013, ב-19:30

ארבעה אמנים נוגעים במכלול המשמעויות של היות מהגר בערים רב-לאומיות. הדמוט ביטיגר יוצאת למסע ברחבי ברלין ומציגה בפני 20 מרואיינים בני לאומים שונים את השאלה, האם ברלין היא עיר מקבלת שונויות או משמרת נפרדות. תשובותיהם מובילות אותה לשתי העבודות המוצגות בתערוכה. נינו הרמן מצלם עשרות סצינות מחיי היום והלילה של עוברי אורח וקבוצות אתניות שונות בדרום תל-אביב.

מבני הפורצלן הממוזערים של עינת כהן מונחים על מעין מסוע מקובע ונדמים כבנייני המטרופולין תל-אביב מחד וכארגזי קרטון מאידך, תוך שהם מתקשרים עם מושגים של מעבר, זכרונות וגעגועים. טליה טוקטלי עוסקת בתרבות מהגרים אירופית ושאלת היות ישראלי על רצף התרבות המקומית. את המארג הזה היא פורמת וקושרת כדי להגדיר את הסינתזה הנכונה לה, הבאה לידי ביטוי בפרגמנטים המרכיבים את המיצב "מותירה סימן".

מיקומו של בית-בנימיני, בלב התהוותה והתגבשותה של אוכלוסיית מהגרים, אמנים, אנשי עיתונות ועוברי אורח, חיזק את הבחירה בהעלאת תערוכה זו.

בית בנימיני, רח' העמל 17, תל-אביב. ימים שני עד חמישי: 19:00–11:00. שישי-שבת: 14:00–11:00. לפרטים: 03-5182257.

www.benyaminiceramics.org

 ***

 

אלי פטל, פאלטה, 2003, צילום

אלי פטל, פאלטה, 2003, צילום

 "מותק, סידרתי מחדש את האוסף" – עבודות מאוסף פיליפ כהן

אוצר: עמי ברק

למעלה מ-100 יצירות מאוסף האמנות העכשווית של האספן הצרפתי פיליפ כהן מוצגות לראשונה בתערוכה שתפרוש מבחר מייצג מהאוסף הבינלאומי שלו. רבות מן העבודות בתערוכה יספקו מפגש ראשון לקהל בישראל עם כמה מהאמנים הבולטים בשדה האמנות הבינלאומי ב-20 השנים האחרונות. האוסף מורכב מעבודות פואטיות ומאתגרות ומתמקד בעיקר באמנות מושגית עכשווית בסצינות האמנות הצרפתית, הישראלית והאמריקאית.

בין המשתתפים: דאגלס גורדוןסינדי שרמןסופי קאלפול מקארתיאנט מסאז'השילפה גופטהקרלוס אמורלסמירצ'ה קנטורמליק אוחניאןטרין סיימוןמתיו דיי ג'קסוןאדם מקיואןלוריס גראופיליפ פארנוקלייר פונטייןמשה ניניומירי סגלעדי נספאבל וולברגאריאל שלזינגראלי פטל.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה

www.petachtikvamuseum.com

 ***

Glen Brown

Glen Brown

"מבוא לציור בריטי עכשווי", הרצאה בבית-האמנים בירושלים

מרצה: איל ששון

שלישי, 30 באפריל 2013, ב-19:00

לאמנות הבריטית וללונדון תפקיד מפתח בעולם האמנות העכשווית כמרכז תרבותי. ההרצאה תתמקד בציור הבריטי העכשווי ומקורותיו מהמאה ה-19 והמודרניזם.

הכניסה חופשית. בית האמנים, שמואל הנגיד 12, ירושלים

***

רמי מימון

רמי מימון

"היסטוריות קצרות של צילום"

מרצה: יאיר ברק

סדרת הרצאות פתוחות לקהל הרחב במכון שפילמן לצילום

מכון שפילמן לצילום מזמין את הציבור לסמינר לימודי מרתק העוסק בהיבטים של הצילום כמדיום אמנותי. במהלך שישה מפגשים ייבחנו תקופות ותופעות ייחודיות בצילום, מראשיתו באמצע המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.

נושאי המפגשים: המצאת הצילום כביטוי למודרניות, דיאלוג ומאבק בין הצילום לציור, צילום חברתי בין אתיקה לאסתטיקה, חדשנות צורנית בראשית המאה ה-20, צילום וארכיון בין שתי מלחמות העולם, צילום עיתונות וסוגיית האמת.

יאיר ברק הוא אמן צילום ווידיאו, אוצר, מרצה וכותב על צילום. הקים את המחלקה לצילום במנשר לאמנות ועומד בראש הלימודים המעשיים בחוג לאמנות בסמינר הקיבוצים. בוגר המחלקה לצילום בקמרה אובסקורה ולמד בתוכנית היוקרתית לתואר שני בבארד קולג', ניו-יורק. זוכה פרס עידוד היצירה לשנת 2012.

מכון שפילמן לצילום, רח' שוקן 27, קומה 3

הסדרה תתקיים אחת לשבועיים, בימי חמישי, בשעות 18:30–20:00, בתאריכים 2, 16 ו-30 במאי, 13 ו-27 ביוני ו-11 ביולי 2013. הכניסה חינם. יש להירשם מראש, באימייל [email protected]

***

ggk

שיח גלריה עם ציבי גבע ואיצ'ה גולומבק

גלריה זיסמן, רח' לבונטין 28

יום שישי, 3 במאי 2013, ב-12:00

"מצבור של הריסות", כך הגדיר בזמנו פיקאסו את הציור הקוביסטי. ביטוי זה נראה רלבנטי גם היום, כתיאור של מבנה עומק גיאולוגי-תודעתי המחבר בין שלושת האמנים בתערוכה.

עבודתו של משה קופפרמן נבנתה מראשיתה כקונסטרוקציה של מהלכים ציוריים שצוברים עצמם על הבד כ"חתך ארכיאולוגי". קופפרמן מציג מערכת פעולות של בנייה והריסה, בנייה ומחיקה; שרשרת של אקטים ששואלים על עצמם, מתודולוגיה מאורגנת שמחפשת אחר "הדבר" הזה, מקום החיתוך.

עבודותיו החדשות של ציבי גבע מציעות מבט אינטרוספקטיבי על תהליכי היצירה עצמם. זהו ציור החושב על אודות עצמו ותר אחר הנושא שלו, תוך שהוא מחולל שבירה, ריסוק והתכה מחודשת של דימויים שאיכלסו את עבודתו בעבר. ציוריו של גבע מחוללים פריעה כמעט אנרכיסטית של אופני ארגון ושל קונבנציות של סגנון ושל שפה.

הפיסול של איצ'ה גולומבק מתהווה מתוך הכאוס של ההרהור: איך תהייה הופכת לצורה, לגוף ולאימאז'. עבודתו מעלה על הדעת מושגים כמו ליקוט, גיבוב, דחיסה ומלנכוליה מכמירת לב, וההצבה משמרת זיכרון, שחזור של פעולות ושינון של סודות פרטיים.

התערוכה "גבע/גולומבק/קופפרמן" תוצג עד ל-15 במאי 2013

***

synapsa-image

אמנות קול בינתחומית – Vocal Performance Art

נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2014–2013

תוכנית דו-שנתית לאמני מופע וליוצרים בהנחיית אמני הקול והמלה ד"ר ג'וזף שפרינצקסמדר אימוררות וידר-מגןמאיה דוניץויקטוריה חנה ודפנה שפירא-חסון.

תוכנית לימודים דו-שנתית המתמקדת בחקר מגוון אפשרויות המופע של הקול האנושי והמלה המדוברת. התוכנית משמשת מעבדה לחקירה ולחיפוש של שפת מבע אמנותית אישית על בסיס היכרות ודיאלוג עם אמנויות מופע, פרפורמנס-ארט ומוזיקה עכשוויים.

המסלול מקנה שיטות עבודה והיכרות עם גישות שונות לחקר הקול, לקשר בין קול לתנועה ולעבודת גוף, לקומפוזיציה ולבניית מופע בז'אנרים שונים של קול: קול בתנועה, שירה פונטית, אמנות טקסט סאונד, Spoken Word, תיאטרון מוזיקה עכשווי, אלתור קולי מוזיקלי ועבודה קולית באנסמבל.

התוכנית מיועדת לבעלי רקע וניסיון באמנויות המופע: זמרים, מוזיקאים, אנשי תיאטרון, מחול, אמני מיצג ואמנים בינתחומיים. הלימודים מציעים אפשרויות הן בהרחבת האספקט הקולי בתחום שממנו בא היוצר והן בהצעת פורמטים וכיווני יצירה חדשים.

לאתר התוכנית: http://www.synapsa.co.il/?p=5320

להרשמה ולפרטים נוספים: 054-5999863 054-8128768או [email protected]

***

אורלי פרל-ניר, בוגרת 2010

אורלי פרל-ניר, בוגרת 2010

המחלקה לצילום ומדיה, בוגרים 19902013

המחלקה לצילום ומדיה במרכז האקדמי ויצו חיפה מציגה בחוצות העיר התחתית בחיפה תערוכת עבודות של בוגריה לדורותיהם.

עמית זולר, ראש המחלקה: "התערוכה נעה על ציר הזמן, ובוגרים משנת 1990 ואילך לוקחים בה חלק. התערוכה משוטטת בשבילי הז'אנרים השונים המוכלים בעולם הצילום והמדיה: צילום דוקומנטרי, צילום אופנה, צילום פרסום, צילום מסעות וצילום ארכיטקטורה. לפני כל אלה עומד מעשה הצילום כמעשה אמנות".

חלק א

חלק ב

התערוכה בחוצות העיר

עד סוף מאי 2013

***

שולי נחשון, דוכן פלאפל

שולי נחשון, דוכן פלאפל

"יוצרים אופקים": פרויקט מיוחד של אמנות במרחב הציבורי באופקים

התערוכה תוצג במשך יום אחד בפסטיבל "מדרום" ביום חמישי ה- 2 למאי, אופקים

התערוכה, בהנחיית האוצרת דרורית-גור אריה, מורכבת מארבעה פרויקטים שונים המבקשים להתייחס למרחב הציבורי בדרום ובאופקים תוך הענקת במה ונראות לאמנים בני העיר. התערוכה מציעה מגוון נקודות מבט על התושבים, האתרים, הארכיטקטורה והתרבות המקומית, החל מזיכרונות המתרפקים על העבר והילדות ועד למימד מתבונן נכוחה וביקורתי על ערי הפריפריה בישראל בכלל ואופקים בפרט.

מיקי קרצמן מצא באופקים מן המשותף לעיר לוד, מחוז ילדותו מימי אולפן הקליטה, ובחר מתוך אוספי צילומי עיתונות בארכיונו שבהם אפשר למצוא קו חזותי דומה המקשר בין ערי הפריפריה. תומר אפלבאום נותן ביטוי בצילום לדימויים וייצוגים שהתהוו בדמיונו בהשראת ההכרות עם העיר אופקים, בין מציאות לפנטזיה. שולי נחשון, בת למשפחה ממקימי אופקים, מוצאת את היופי שבדוממים, בעזובה ובהתפוררות מבנים נטושים, והלן אביטן, גם היא תושבת אופקים, תרה אחר דמויות שונות ותחושה של חום וביתיות בין חלקים שונים בקהילה.

פרטים נוספים על התערוכה ופעילויות הפסטיבל השונות ניתן למצוא בתוכניה המורחבת

אוצרות: סטודנטים במסלול לניהול תרבות ואמנות, המחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר.

הסעה תצא מתל אביב בשעה 14:30. הרשמה מראש במייל: [email protected]

***

brit-shalom

מחשבות על מרחב משותף

מיהי מרחביסטית? // איך ייראה דרכון של מדינה משותפת? // איך עוברים מפרדיגמה של הפרדה לפרדיגמה של שותפות? // מה צריך לקרות כדי שרעיונות של מרחב דמוקרטי משותף ליהודים ולפלסטינים ימצאו את דרכם למפה הפוליטית?

ברית שלום 2012 מזמינה אתכם/ן לדבר את המשמעויות הפוליטיות של מרחב אחד ליהודים ולפלסטינים בין הירדן לים.

יום ראשון, 5.5.2013, 19:30, מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, תל אביב

הכניסה חינם. מספר המקומות מוגבל. יש להירשם מראש בטלפון 03-5161970, שלוחה 0

העקרונות המרכזיים של ברית שלום 2012: http://tinyurl.com/c8yfq6b\

אירוע בפייסבוק

המפגש במסגרת התערוכה "תסיסה // דיור, שפה, היסטוריה" :
http://tinyurl.com/c7cvy4c

***
gili

גילי אבישר, "צהוב פראי"

נחמני 22, תל אביב
פתיחה: יום ה', 2.5.2013, שעה 20:00.
נעילה: 18.5.2013.

שעות פתיחה:ג'-ה' 12:00-18:00, שישי-שבת, 10:00-14:00

"צהוב פראי" בנוי כמרחב פעולה מורכב ורב-חלקים: הוא כולל אלמנטים פיסוליים, עשויים קרשי עץ שנטבלו בשכבת צבע מסיבית, ולצדם חפצי רדי-מייד וחפצים מעשה-ידי האמן, תלבושות ובגדי גוף שנתפרו ביד, עבודת טקסטיל דמוית שטיח וכן עבודת וידיאו. האינוונטר הפיסולי פורש מבחר של פריטים אידיוסינקרטיים, דוגמת מאוורר דמוי איבר-מין, גיליוטינה, וגוף חימום שפורק והורכב מחדש בדמות רובוט. אלה חוברים יחד לכדי גוף מודולרי ודינמי, המאכלס חלל ברחוב נחמני 22, בבית ישן המיועד לשימור, שעומד כרגע ריק.

העבודה של אבישר בנויה כמהלך מתמשך של העלמה ומחיקה, פירוק ובניה-מחדש. ההצבה הנוכחית מכילה בתוכה את המהלך ההתפתחותי מיצירה קודמת לחדשה – מהלך שאבישר תיעד לכל אורכו בתצלומי סטילס ובעבודת וידאו, שתוצג כחלק מן המיצב. מתוך הדגש על תהליך העבודה ועל המיצב עצמו כסביבה פרפורמטיבית, שנועדה לשהייה, עיצב אבישר גם סדרה של תלבושות ובגדי גוף. אירוע הפתיחה של "צהוב פראי" יכלול מיצג בהשתתפות האמן ומשתתפים נוספים, שיולבשו מכף רגל ועד ראש בסדרת התלבושות הזו, שעיצב ותפר. זהו המיצג הפומבי הראשון של אבישר, שמושג הפרפורמנס היה נוכח בעבודתו גם קודם, אך באופן מובלע. כך מתאפשר לנו לחוות את החלל באופן לא-מתווך כסביבה התנסותית תיאטרלית – כפי שגם האמן עצמו חווה אותה.

 ***

המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]‏ | ‎03-6041114‎

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *