הוכרזו שמות הזוכים בפרס היצירה הציונית

יואב וקאי בן דב וסרחיו דניאל צ'רטקוב הם הזוכים בפרס היצירה בתחום הציונות בקטגוריית האמנות הפלסטית. בועדת השיפוט שכללה שלושה נציגים, לא ישב אף איש אמנות. שופטי הפרס האדריכלית והמעצבת קלוד בריטמן, האדריכל פרופ' סעדיה מנדל ונציג הציבור גרשון גורביץ', כתבו בנימוקי הבחירה ביצירתם של יואב וקאי בן דב "ברוח התקווה" כי "היצירה הינה עבודת […]

יואב וקאי בן דב וסרחיו דניאל צ'רטקוב הם הזוכים בפרס היצירה בתחום הציונות בקטגוריית האמנות הפלסטית. בועדת השיפוט שכללה שלושה נציגים, לא ישב אף איש אמנות.

שופטי הפרס האדריכלית והמעצבת קלוד בריטמן, האדריכל פרופ' סעדיה מנדל ונציג הציבור גרשון גורביץ', כתבו בנימוקי הבחירה ביצירתם של יואב וקאי בן דב "ברוח התקווה" כי "היצירה הינה עבודת וידאו ארט מיוחדת במינה. האמנים בחרו לכאורה בסמלים ידועים, מגן דוד וההמנון הלאומי "התקווה" אך נתנו באמצעותם ביטוי יוצא דופן ועכשווי למשמעות הלאומית והאוניברסאלית של רעיון הציונות.
ביסוד היצירה ישנה עבודת ציור על בד קנבס מחורר הנושא צבעי חול שהינם קווי מתאר של מגן דוד ופסים כאשר רוח נושבת מאחור ומעלה נשימות ופעימות תוך כדי רעידה עדינה של הבד ומשדר מאמץ אינסופי נגד הרוח. היצירה מדהימה ביופיה ומהפנטת כאשר מצטרף לכל המכלול מימד של קול שמשמיע את "התקווה" באמצעות שריקה של הרוח בלחש".

על יצירתו של סרחיו דניאל צ'רטקוב "דרום מזרח צפון מערב" נכתב כי "המסר המרכזי של היצירה  הינו המסר הנצחי של שילוב אמונה ומאבק המהווים את הדואליות של המושג ציונות. כל המרכיבים של התמונה הינם מדוייקים ויוצרים תמונה שלמה ומרגשת של דמויות המכוונות כולן לכיוון ירושלים כאשר הטנק ממוקם בכיוון ההפוך. התכנים עצמם המשלבים תפילה ודימוי צבאי הם אלה שהופכים את העבודה לעוצמתית. מעבר לכך, קיימת אמירה חברתית המאפיינת את מדינת ישראל בכל הקשור לניגוד ולשילוב שבין התפילה לחיים, לשלום ולציווי של כל אחד מאזרחי ישראל במאבק להישרדותו של העם היהודי".

סרחיו דניאל צ'רטקוב - דרום מזרח צפון מערב

הזוכים יקבלו פרס בסך 25,000 ש"ח לכל יצירה.

"פרס היצירה בתחום הציונות", נכתב בהודעה לעיתונות, הינו "יוזמה של שרת התרבות והספורט לימור לבנת שנועדה לעודד יוצרים לתת ביטוי לערכי הציונות, להיסטוריה של התנועה הציונות ולחזרת העם היהודי למולדתו ההיסטורית, כל זאת במטרה להעשיר את התרבות הישראלית. אמת המידה הבלעדית שנקבעה לזכייה בפרס, היתה איכות היצירה". בראש ועד הנאמנים של הפרס עמד היוצר והשחקן חיים טופול. לצדו חברים בוועדה פרופ' יו"ר מועצת הקולנוע דוד אלכסנדר, יו"ר המועצה לתרבות ואמנות ד"ר חיים פרלוק וחברי המועצה לתרבות ואמנות ד"ר ורד אביב מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ו"בצלאל" ויו"ר מדור מחול, אורי לוי, שחקן ומנהל תיאטרון ויו"ר מדור תיאטרון, וג'ודי אברמוביץ.

זוכים נוספים בפרס הם:
מחול: הכוריאוגרפית נעה ורטהיים על היצירה "לידת הפניקס" של להקת 'ורטיגו'.
תיאטרון: יחלקו בפרס: המחזאית פנינה גרי והשחקנית עדי ביילסקי על כתיבה ומשחק במחזה "סיפור אהבה ארץ ישראלי" של תיאטרון חני – העמותה לקידום תיאטרון מובחר.
הבמאי יבגני אריה והשחקנית אפרת בן צור על עיבוד המחזה "יונה ונער" בביצוע תיאטרון 'גשר', מחזה המבוסס על ספרו של מאיר שלו.
קולנוע: יחלקו בפרס: דוד פישר על סרטו  "שישה מיליון ואחד", והבמאי מני אליאס על הסרט "בצאת ישראל" בהפקתו של מיכה שגריר.
מוזיקה: יצחק תוויאור, פסנתרן מנצח ומלחין, על יצירתו "חזון העצמות היבשות".
ספרות: הסופר אשר (קרלוס) פורת על ספרו "חלוק לבן על כומתה שחורה".

טקס חלוקת הפרסים לזוכים יתקיים ביום ירושלים,  כח' באייר, ה-20 במאי בבית מזי"א בירושלים.

3 תגובות על הוכרזו שמות הזוכים בפרס היצירה הציונית

    קלוד בריטמן מתמחה בעיצוב אתרי הנצחה – בעיקר צבאיים. היתה בחבר הנאמנים של מוזאון ת"א (מעריצה שפוטה של עומר). סעדיה מנדל הקים מחלקה לאדריכלות במרכז האקדמי באריאל. על נציג הציבור לא שמעתי – אבל זה בגלל שהוא דירקטור בחברת ביטוח ומשתכר סכומים נאים כמו שדירקטורים שמקורבים לצלחת משתכרים. אין ספק שזה ההרכב המתאים ביותר לשפוט יצירות אמנות ציוניות. יש להם קצת קושי בתחום הכתיבה. בסכומי העתק המושקעים היו יכולים לגייס איזה שכיר עט שינסח קצת יותר טוב את ההבלים שנכתבו, לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *