לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-15.9.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

עוד שבוע נפלא הגיע לקיצו, מה שאומר שעכשיו מגיע סופשבוע שכמעט בטוח ויהיה נפלא אפילו יותר. בסופו של יום, מה יכול להיות רע כל עוד אמנות מגוונת ממשיכה להתקיים כאן, למרות הכל? מצד שני, אולי האמנות ממשיכה להתקיים דווקא בגלל הכל. בכל מקרה היא כאן – וזה מצויין. אז למרות ובגלל, קבלו את התערוכות הנפלאות […]

עוד שבוע נפלא הגיע לקיצו, מה שאומר שעכשיו מגיע סופשבוע שכמעט בטוח ויהיה נפלא אפילו יותר. בסופו של יום, מה יכול להיות רע כל עוד אמנות מגוונת ממשיכה להתקיים כאן, למרות הכל? מצד שני, אולי האמנות ממשיכה להתקיים דווקא בגלל הכל. בכל מקרה היא כאן – וזה מצויין. אז למרות ובגלל, קבלו את התערוכות הנפלאות שיפתחו השבוע:

אתי אסתר נאור

הערב, יום חמישי, ה-15.9:

הקונגרס 13, תערוכה קבוצתית של מס' אמנים שהחליטו לפעול יחד ולהציג בחלל אלטרנטיבי שהוא למעשה הסטודיו של עדי נחשון. לצד ההתעסקות בשיח האמנותי מדובר באמני גלריות שמפנים מבט ליום יום. "כן, גם אנחנו בעד צדק. אנחנו בעד צדק שבא בהפתעה, כמו בסרטי אימה. כמו לגמור מהר. כן, אנחנו נהנים מאפקטים שמקורם בתשוקה. מאפקטים מביכים. חלקי מציאות פזורים לכל עבר. לקחת, לחבר, להכפיל ולהגיש" (מנחם גולדנברג, חלק מטקסט שיוצג בתערוכה). מציגים: איתן בוגנים, איתן בן משה, אסי משולם, אלכסנדר גיידיקוב, אלי גור אריה, ראובן קופרמן, אניה קורפיאקוב, אנה ברשטנסקי, נעמה עתי, עדי נחשון, עוז מלול, סטס קורלוב, בויאן לוזונוב, גיורא ברגל, אבינועם שטרנהיים, מנחם גולדנברג. אוצר: עדי נחשון.

אש בזנבות שועלים, ערוכת אמצע של המחזור הראשון של התוכנית ללימודי המשך באומנות של בית הספר לאומנות המדרשה, ברוטשילד 12. התערוכה כוללת עבודות של שש עשרה האמניות והאמנים הלומדים בה – אוסקר אבוש, תומר אזולאי, יעל גזית, יעל גסר, ניתן המרמן, נועה יפה, עלמה יצחקי, אורית ישי, ליבר מאי, חלי מזראי, אנקה מירקין, תמר ניסים, הילה עמרם, לוסיאנה קפלון, שי רטנר, הדס תפוחי. הסטודנטים גם יזמו לוח שנה שבו נראים מרצים גברים ביניהם: יאיר גרבוז, גיא בן נר, יעקב מישורי, יצחק לבנה, דורון רבינא, רועי רוזן ועוד, בתצלומים שונים בחוף הים. לוח השנה נועד לעזור לגייס כסף למלגות תמיכה באמנים הלומדים בתוכנית. את התערוכה מרכז ומנחה האמן גלעד רטמן ואת התוכנית מנהל האמן והמרצה רועי רוזן.

דיוניסוס, תערוכה קבוצתית בגלריה בנימין, הבוחנת את המקומות בהם אנו נכנעים לכוחו של הדחף, הפשוט, הגולמי והממכר, בהם מצב התודעה משתנה וחלים בו כוחות סוחפים ומפתים, משכרים ומיניים, המכילים אלמנטים טקסיים, ריטואלים, אשר בסופם מביאים את האדם להתפכחות מחודשת וחיפוש אחר קרנות המזבח, אחר הישועה, בדיוק כמו דיוניסוס, אל היין. מציגים: ניב בורנשטיין , יפתח בלסקי, צוקי גרביאן, מיכל הדר, ויהאן האן, תום תומר גולדברג, מריק לכנר, רני פרדס,רבקה קווה. אוצרים:  שירה גפשטיין מושקוביץ, ניב בורנשטיין.

כולך אדומה, וכל-כך לבנה, מיצב של אתי אסתר נאור בחלל הפרויקטים בגלריה פלורנטין 45, המתייחס לחלל בו נוצר, והוא בנוי מחסימות וממסלולי זרימה אופקיים ואנכיים אותם יוצרים בדי גזה ונזילות שעווה אדומה מתוכם. העבודה עוסקת בשניות שבשליטה ובחוסר שליטה, ביפה ובבזוי, בלבן הלוגוצנטרי ובאדום המתפשט של מיניות ותשוקה, בטהור ובמוכתם ובמתח ביניהם. אוצרת: אירנה גורדון. במקביל לתערוכה תוצג בקומה התחתונה של הגלריה תערוכתו של דרור קרטה Warship Worship.

Specific Site, אסף שחם מארח את מיכל בר אור בגלריה אינדי, לתערוכת בזק שתמשך הסופ"ש בלבד. בתערוכה 3 עבודות, כשכל אחת מהן מתייחסת לאתר היסטורי-איקוני אחר במזרח התיכון. האתרים עצמם, על אף קיומם הסמלי, מתחבאים אי שם מאחורי העבודות, ואנו כצופים לא מגלים עליהם שום דבר חדש. באמצעות מניפולציות של טכנולוגיה מודרנית האמנים קוטעים את הרצף ההיסטורי הידוע של האתר, מנכסים אותו לעצמם, ומציעים לו היסטוריה אחרת, אירוע מכונן אחר, כזה שעל פניו כמעט ושוכח את המקום עצמו.

Conversation With Art, אוסוולדו רומברג בגלריה זימאק, עם מדיומים אמנותיים המורכבים מאוסף עבודות חדשות לצד עבודות מוקדמות המבטאות את קשת תחומי האמנות הרחבה של מגוון עבודותיו הכוללים רישום, פיסול קולאז', טכניקה מעורבת ועוד.

פתיחת תערוכת בוגרי התחנה, המשתמשים בטכניקות קלאסיות של לימוד הכוללות תרגול של רישום מודל וטבע דומם, בה הסטודנטים נוסעים למוזיאונים המחזיקים בעבודות אמנות ממאות קודמות כדי לנסות ליצור העתקים שלהן. הפעם, נסעו הסטודנטים למאלדה-גאלרי בברלין.

בחיפה יתחיל פרויקט הליכות חיפה, כחלק מהתערוכה "קו שנוצר על ידי הליכה" במוזאון, אוצרותה של רותי דירקטור. הפרויקט יכלול עשרות סיורים מיוחדים ומסלולי הליכה לא שגרתיים בחיפה, אותם יובילו יוצרים מתחומים שונים, מיצגים של אמנים, מסלולי הליכה מודרכים המבוססים על סיפור אישי או על רקע היסטורי, סיורים לכל המשפחה, הקרנות סרטי וידאו המתעדים הליכות בעיר ומפגשים מיוחדים עם אמנים, אנשי תקשורת, אדריכלים ועוד, כשהציבור מוזמן להצטרף אליהם.

בירושלים תפתח תערוכת יחיד של אדם רענן בגלריה ברבור, עם מגוון עבודות שנעשו לאורך השנים.

בן הגרי

יום שבת, ה-17.9:

בשני סופי השבוע הקרובים יתקיימו ברמה"ש אירועי סטודיו פתוח, בהם יפתחו האמנים את הסטודיו לקהל הרחב, ויציגו עבודות מתחומים שונים – ציור, פיסול, עיצוב תכשיטים, קרמיקה, פסיפס, צורפות, צילום ועוד. הפרטים המלאים כאן.

זיכרונות ילדות, נתן אלקנוביץ בגלריית התאטרון בחולון, עם סדרת ציורים אישיים ואינטימיים המבוססת על צילומי ילדות מאלבומו הפרטי, אשר בה נתן מצייר את עצמו בסיטואציות שונות מילדותו, כפי שנקלטו בעדשת המצלמה של אביו ואחיו.

בריסטולים, תערוכה קבוצתית במובי בבת ים, מתבוננת בתהליכי חינוך והוראה, במנגנוני חִברות, ובדרכים בהם מתעצב עולמם של אזרחים צעירים, כשהבריסטול מהווה מצע אולטימטיבי עליו מועמסים מסרים חינוכיים ואידיאולוגיים. התערוכה מציעה את המוזיאון כחלל לימוד אקטיבי, ובמהלכה יתנהלו בו שיעורים ושיחות על ידי האמנים המשתתפים ועל ידי אנשים מבחוץ. האם יכול המוזיאון לתפקד כמקום של חשיבה ופיתוח רעיונות, ולא רק כמקום של רכישת ידע על אמנות? מציגים: יוחאי אברהמי, אלון אנדורן, חדווה אטלס בן דוד, דגנית ברסט, אביטל גבע, קרן גלר, דרורה דומיני וד"ר זהבה ברקני, שרגא ווייל, מדריכי קן השומר הצעיר ג'סי כהן, רענן חרל"פ, נורית ירדן, רוני להב והיידי מוטולה, רותי סלע, סשה סרבר, שי-לי עוזיאל, דפנה שלום, ג'וזף שפרינצק. אוצרים: טלי תמיר ומאיר טאטי.

לנו החירות, בן הגרי ואלברט אלמו זנינו בגלריה בבארי, עם מיצב וידיאו של תא כלא ובתוכו אסיר שתוכנן במיוחד עבור החלל. התא כולל פרטים מינימאליים: מיטה, שרפרף, מנורה וחלון עם סורגים, המוקרנים על ארבע דפנותיו של התא. ההקרנה הופכת את הקירות לשקופים, הצופה יכול לראות לכאורה את ההתרחשות בפנים התא. האסיר במדי פסים ובגווני עור אפורים של איפור כבד, לכוד בתוך חוקיות צבעונית של תמונה בשחור לבן.

מחווה לבאס יאן אדר (1942-1975), תערוכה ללא אירוע פתיחה בגלריה דביר, בהשתתפות: אדל אבדסמד, נלי אגסי, שילפה גופטה, דאגלס גורדון, לורנס וינר, ג'ונתן מונק, מירי סגל, קלייר פונטיין, הנס-פיטר פלדמן, ברק רביץ ואריאל שלזינגר.

יום ראשון, ה-18.9:

היום יחל פרוייקט טאבולה ראסה בשוק מחנה יהודה בירושלים – כשהאמנות נכנסת לשוק… והשוק  הוא השראה לאומנות – פרויקט אומנות אורבנית, שיהפוך את השוק ואת הרחובות הסובבים אותו למתחם של עיצוב ואומנות אורבנית. ציירים, פסלים, צלמים ועוד, יתייחסו לאלמנטים הציבוריים ברחובות אלו כאל לוח חלק עליו יוכלו ליצור יצירות מקור, בהשראת האווירה הייחודית של שוק מחנה יהודה והדמויות הירושלמיות המרכיבות את הפסיפס המקומי. בי המשתתפים: KNOW HOPE, עינת שטקלר, איתמר מנדספלור, תמר פייקס, ועוד.

יום שני, ה-19.9:

Slideluck Potshow בבית העיר, אירוע אמנות קולינרי המורכב ממצגות מולטימדיה של אמנים מתחומים שונים, ומשולב בארוחה שמביאים האורחים והבאים. האמנים המציגים: קייסי קלבו, ספנסר טוניק, ירדן סיבוני, פיני סילוק, דין אבישר, דורון גלעד, אלינור קארוצ’י, אלה מושקאוצן, פומה, גיל יפמן, ג'יליאן לאוב, ג’ניפר בודרו, כפיר זיו, קלון, רווית מישלי, רע בן דוד, שחר פרדי כסלו, שירלי וגנר, סיגל שגב, טמיר צדוק. אוצרים: קייסי קלבו וסיון לוסטגרטן דורות.

אסף שחם

 

ועוד קצת:

האמנים שעומדים מאחורי המחאה.

מכתב פתוח לדפני ליף.

קול קורא לשלג.

גל ורטמן במהירות העור.

אוואנגרד ישראלי באשדוד (ע"מ 87).

אור קיים – תערוכה וספר של דניאל צ'צ'יק ואורן יזרעאלי (ע"מ 88).

עשור לפיגוע בתאומים.

ספנסר טוניק מצלם בארץ. כאן,  כאן, כאן וכאן.

פתיחת עונת תערוכות העיצוב בחולון. כאן וכאן.

לסיום:

.."האמנים מבינים את הרעיון של הפרויקט המושגי: לא במובן שצריך לעשות משתנה או לצבוע את הגוף בכחול ולהיזרק באוויר, אלא באמצעות המדיה והשפות של היום. האמנות המושגית היא מרחב אסוציאטיבי תרבותי וידעני. המציגים פה הם חלק מאמנות שמבינה את התפקיד והאימפקט שלה בתוך תרבות, בתוך הפוליטיקה, בתוך מרחב הגולש מהחפציות עצמה. זו אמנות הקשובה לאקטואליה אך נבדלת ממנה, יוצרת בה מובלעת".. (שרית שפירא על השמינייה הסודית).

אסוולדו רומברג

רוצים לכתוב לי? [email protected]

1 תגובות על “לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-15.9.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *