קוראים יקרים, קוראות יקרות,
לאחרונה ראה אור הספר ״חומה, חצר, בניין״ שמסכם עשור ראשון לפעילותו של בית הנסן בירושלים. ״ערב רב״ מפעיל משרד בבית הנסן, והספר כולל מאמר של רונן אידלמן ויונתן אמיר על פעילותו של כתב העת. היום, 29.1.25, יום השנה ה־15 להקמת ״ערב רב״, הוא הזדמנות לחשוב על ערב־רב של חומרים, רעיונות, עבודות אמנות, כותבות ויוצרים שמרכיבים את כתב העת, וגם על המשמעויות הגלומות בשמו. במדרש של חז״ל מואשמים הערב־רב בחטא העגל: יצירת פסל כתחליף של אלוהים. מבחינה זו חטא העגל הוא רגע מכונן של זיהוי בין אמנות לחטא, אך גם בין אמנות לקדושה. על יסוד ציר זה, בהצעה להיות ערב־רב אנחנו מבקשים להפוך את מעשה העגל ממופת של שלילה למופת של חיוב; לראות את מעשה האמנות כצורך, כְּמה שאין בו רק ריבוי וערבוב, אלא גם פריצת גבולות ודרישה קבועה לבדוק ולהפוך את המחשבה. הפתרון דורש לשמר מן הערב־רב המקורי את התנועה הגלומה בו, את הריבוי ואת מחוות הערבוב, לנוכח החרדה העצומה שמגלה מולו שיח הטוהר והאחדות.
מוזמנות ומוזמנים לקרוא את המאמר המלא כאן.
עוד בערב רב השבוע:
אני כחולה מרוב מילים וכל העולם מילה אחת – יאיר גרבוז על עבודותיה של אתי יעקבי ליליאור
אמנות בזמן אסון – רב שיח בהנחיית רונן אידלמן, מתוך הגיליון המודפס השביעי | וגם תגובה של ידידיה גזבר לשיח
קול קורא: מענקי יצירה של קרן פלומס לאמנות 2025
קרן פלומס לאמנות (ע"ר) מזמינה אמנים ואמניות בתחום האמנות הפלסטית להגיש מועמדות למענקי יצירה. המענקים מיועדים ליוצרים ויוצרות המתגוררים ומקיימים את עיקר פעילותם האמנותית בישראל ובגדה המערבית, בהתאם לתנאי הסף המפורטים בתקנון מענקי היצירה.
תיק העבודות המוגש לקרן יכלול יצירות קיימות בלבד, במדיומים הבאים: ציור, רישום, פיסול, מיצב, צילום, וידאו, מיצג, אמנות דיגיטלית, פעולות במרחבים קהילתיים ואמנות השתתפותית במדיומים אלו.
בשנת 2025 תעניק הקרן 40 מענקים לאמנים ואמניות ולקבוצות אמנים, בסכום שנע בין 20,000 ל־100,000 ש"ח לאמן. השימוש בכספי המענק יהיה נתון לשיקול דעתם של האמנים והאמניות.
פתיחת ההגשה – הכנת הטופס:
החל מיום שני, 10.2.25 בשעה 09:00 ניתן יהיה למלא ולערוך את הטופס, אך לא לשלוח אותו לקרן. שליחת הטופס לקרן תתאפשר רק ממועד ההגשה בפועל.
ההגשה בפועל – שליחת הטופס לקרן:
החל מיום שני, 3.3.25 בשעה 09:00
ההגשה תיסגר עם קבלת 800 פניות, או ביום ראשון, 23.3.25 בשעה 23:55, המוקדם מביניהם.
* למועמדים ומועמדות אשר אינם יכולים להגיש את הטופס במועד בעקבות המלחמה: ניתן להגיש פנייה המפרטת את הנסיבות האישיות דרך "צרו קשר" באתר הקרן עד לתאריך 23.2.25 בשעה 17:00. הקרן תבחן את הפניות באופן פרטני.
פרטים על תנאי הסף, תהליך ההגשה וההערכה, וטופס הגשה לקרן ניתן למצוא באתר: www.plumas.org.il.
קול קורא להגשת מועמדויות ל"חממה לאמנות מקום" 2025
מוזיאוני חיפה
"החממה לאמנות מקום" מבית מוזיאוני חיפה היא תכנית לפיתוח ולהכשרת אמנים המעוניינים לעבוד בשיתוף מתמשך עם קהילה. במסגרת התכנית יגבשו האמנים יצירות אמנות שיוצגו בתערוכה קבוצתית בחממה.
האמנים המשתתפים בתכנית יזכו לליווי אוצרותי אישי וקבוצתי, השתתפות בתכנית הכשרה ייחודית, מפגשים עם אנשי מקצוע מובילים משדה האמנות הישראלית והשתתפות בתערוכה קבוצתית מסכמת.
- המגישים יהיו אמנים פעילים (בעלי תיק עבודות)
- האמנים המשתתפים מתחייבים להגיע למפגשים שיתקיימו אחת לשלושה שבועות (יום ב' בשעות 17:00–20:00) במשך כחצי שנה. המפגשים יתקיימו בחממה לאמנות מקום, רחוב שבתאי לוי 24, חיפה.
- כל אמן יקבל תקציב להפקת יצירה ומלגת אמן על סך 8,000 ש"ח
- תוצרי הפרויקט יוצגו בתערוכה קבוצתית מסכמת.
קריטריונים לבחינת ההצעות:
- דיאלוג מעמיק ומתמשך בין אמן לקהילה מוגדרת
- יכולת להציג מהלך יצירתי מגובש
- הקשרים מקומיים, היסטוריים, תרבותיים וחברתיים
- מקוריות
*תינתן עדיפות לאמנים תושבי מטרופולין חיפה.
*החממה פועלת בשיתוף עם מרכז אדמונד דה רוטשילד התומך במענקים לחברי וחברות רשת המרכז המשתתפים בחממה
אנו מזמינים אמנים העובדים בכלל המדיומים והסוגות להגיש הצעות: אמנות חזותית, קולנוע, פרפורמנס, תיאטרון, שירה, מוזיקה, מחול, עיצוב ועוד.
מועדים חשובים:
- ערב מתעניינים בזום: 2.2.25 בשעה 20:30 (להרשמה)
- סיום הגשת מועמדויות: 23.2.25 בשעה 10:00
- ראיונות: מרץ 2025
- תחילת תכנית החממה: מאי 2025
הגשת המועמדות נעשית באמצעות טופס מקוון באתר מוזיאוני חיפה.
שימו לב, לאחר מענה על השאלות נדרש להעלות קובץ הכולל: תקציר תיק עבודות, קישורים לעבודות אונליין וקו"ח.
לתמיכה ושאלות ניתן לפנות אלינו באימייל: hamama@hms.org.il
או בטלפון: 04-9115944 לענת זרדוק במשרד החממה.
אוצר התכנית: עוז זלוף | מנהלת התכנית: עדינה פרלמן ורדי | רכזת התכנית: עדי לם
יועצים אמנותיים: רותי דירקטור – אוצרת וכותבת על אמנות | עמי שטייניץ – אוצר, איש חינוך ופעיל חברתי | גליה בר אור – אוצרת וחוקרת אמנות
אפקט הגל – מאייקון יפני לגלובלי
80 יצירות של אמנים ישראלים ויפנים שנעשו בהשראת העבודה המפורסמת "הגל הגדול" של האומן היפני קאצושיקה הוקוסאי
מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שדרות הנשיא 89, חיפה
נעילה: 31.5.25
בהשתתפות:
אביב שרגא, אוסקר אויווה, אליאב יוסף, אמנות מסורתית מאוסף טיקוטין, גסטון צבי איצקוביץ, דור חזות, האן אישו, חיה רוקין ברקמן, טאקסאדה מאצוטאני, יקירה אמנט, מורג׳אן אבו דיבה, מישל קישקה, מריה סנדלר, מתי אלמליח, נובויה ימאגוצ׳י, נויה צור, נעמי טנהאוזר, פייר־אלי דה פיבראק, קאצושיקה הוקוסאי, קבוצת Salt, קרן בנבנישתי, רויטל לסיק, שיר גולן, שרון נגוסה, Erezoo, Erck.
ב־31 בדצמבר 2024 נפתחה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה תערוכה חדשה בשם "אפקט הגל – מאייקון יפני לגלובלי". התערוכה כוללת 80 יצירות אמנות במגוון מדיומים של אמנים יפנים וישראלים, שמתכתבות עם היצירה המפורסמת "מתחת לגל, סמוך לקאנאגאווה" של האומן היפני קאצושיקה הוקוסאי (1760–1849).
"מתחת לגל, סמוך לקאנאגאווה" מתוך הסדרה "שלושים ושישה מראות הר פוג'י" (1831–1833) הוא הדפס שגודלו 26 על 39 ס"מ, והוא ידוע בשם הפופולרי "הגל הגדול". למרות ממדיו הצנועים, ואף שהודפס בכמות מסחרית, שבסטנדרטים מודרניים אינה יוצאת דופן, שמור לו מקום של כבוד ברשימת יצירות המופת הבינלאומיות, וללא ספק הוא היצירה היפנית הידועה בעולם. הר פוג'י ניצב במוקד הסדרה כולה וגם במוקד הדפס זה, על אף שיבוש היחס בין גודל הגל לגודל ההר. ההדפס המקורי שיוצג בתערוכה הוא חלק מאוסף מוזיאון טיקוטין.
התערוכה נוגעת בשלושת האלמנטים המרכיבים את "הגל הגדול" – גל, סירות, הר פוג'י – ואלה מיוצגים כאן ב־80 יצירות של אמנים יפנים וישראלים ומתורגמים לשפת התקופה שבה נוצרו. אלמנט הגל נבחן באמצעות יצירות שבהן הוא כוח טבע מסוגנן, קו גבול ערטילאי ומטפורה של בידוד חברתי וייצוג של חרדה קיומית, לאו דווקא חרדה הקשורה לאסונות טבע. אלמנט הסירות בין הגלים נקשר ביצירות מלחמה באמנות היפנית וביצירות העוסקות בהעפלה אישית ולאומית באמנות הישראלית. הר פוג'י מופיע ביצירות יפניות מסורתיות המדגישות נקודות מבט שונות עליו, לצד יצירות נוספות ישראליות המבטאות את המשיכה אל ההר. התערוכה נותנת מקום גם לאמנים צעירים המגיבים ליצירה באמצעים ויזואליים מגוונים ובאופן מתריס ושונה.
הכנס החמישי של העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל
אוניברסיטת חיפה
שני ושלישי, 3-4.2.25
הכנס החמישי של העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל מתקיים השנה באוניברסיטת חיפה בשיתוף המחלקה לאמנות, תרבות ופרשנות. הכנס הוא הפעולה הראשונה המציינת את חגיגות העשור לעמותה שנוסדה בשנת 2015 ביוזמת ד״ר רות מרקוס.
הכנס יעסוק בהיסטוריה, תיאוריה ותמונת מצב של אמנות נשים ומגדר, ויתפרס על פני יומיים שבהם חוקרות וחוקרים, אמניות ואוצרות, יציגו ויתדיינו במגוון נושאים ובנוגע לתחומי עשייה שונים. המושב הראשון יוקדש ליצירתה של שולי נחשון ז״ל, שנפטרה לפני שנה והייתה מחלוצות אמנות הווידאו בישראל, אמנית פורצת דרך שהציגה זהות תרבותית פמיניסטית מעוגנת בתרבות המרוקאית, השתתפה בתערוכה ״אחותי״ של אמניות מזרחיות בראשית המאה ה־21, שגופה וקולה הדהדו במיצבי הווידאו שהציגה בארץ ובחו״ל. במקביל יוקרנו קטע מוזיקלי־טקסטואלי של האמנית דניאל וייל, ״הלולאה״, עבודת הווידיאו של מרינה פוזנר + קהילת bite, "Quilt of Love", והסרט "המלכה שושנה" באדיבות חברת הפקות בן מיור ופרג׳ ו־HOT 8.
הכניסה חופשית, ההגעה לקמפוס בכרמל נוחה מאוד בתחבורה ציבורית: ברכבת, רכבלית או אוטובוס.
Rejoicer presents: Leper's delight / אירוע נעילת תערוכה
גלריה בית התה, בית הנסן
חמישי, 30.1.25 בשעה 21:00
זוהי יצירה מוזיקלית מיוחדת שנוצרה עבור בית התה בידי ריג׳ויסר, המלווה בעבודת אור שיצר יוסף משיח. היצירה פתחה את סדרת ״רצועת לילה״, המזמינה אמנים מובילים ופורצי דרך ליצירה לילית, קולית וחזותית בגלריה בית התה שבחצר בית הנסן.
ניפגש ב-21:00 בבית התה בחצר בית הנסן להאזנה משותפת אחרונה, עם כיבוד ואלכוהול בחסות ״מיסטר זלצר״.
"גוף.תנועה.תצריב" / קיר אמן לקרולין מולר
סדנאות האמנים, ירושלים
נעילה: 7.3.25
אוצרת: לי היא שולוב
"גוף.תנועה.תצריב" היא מניפסט יצירתי ששורשיו בהִשְׁתַּנּוּת, חיבור וטיפול. הפרויקט מוצא לחומרים יומיומיים, כמו פחיות אלומיניום, ייעוד חדש כלוחות ליתוגרפיים, ומזמין אותנו לחשוב שוב על פסולת כאפשרות שבה תושייה הופכת הן לגורם מתווך והן למשמעות. הטבע הארעי של חומרים אלה מהדהד את הזמניות של הסימנים שלנו עצמנו, ומעודד מודעות עמוקה יותר לאופן שבו אנחנו מתקשרים עם הסביבה.
בה בעת, ההתמקדות של העבודה בביטוי ובשינוי גופני גם מזמינה שיחה רב גונית על מגדר. העבודה היא תוצר של שיתופי פעולה עם נשים שונות בירושלים, שמאתגרים את ההיררכיות המסורתיות בעשיית אמנות על ידי מיצוב של הגוף לא כסובייקט סביל אלא ככלי פעיל ואקספרסיבי. אפשר לראות את פעולת ההטבעה של סימני הגוף בחומר עצמו כמטאפורה לאופן שבו מגדר הוא לא רק פרפורמטיבי אלא גם מושרש באופן עמוק בגופניות ובחומריות.
באמצעות סדנאות ומיצגים, העבודה מפתחת מרחב משותף לדיאלוג, מרחב שבו מצטלבים גופים, זהויות וקהילות. כל הדפס ומחווה הופכים למוטיב מהדהד בנרטיב גדול יותר, ששוזר יחד קולות וסיפורים המעצבים דיאלוג אמנותי משותף.
הדפס בר-קיימא – דיאלוגים בין חומר למסורת / קרולין מולר
הגלריה הקטנה בבית הנסן, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים
פתיחה: שישי, 31.1.25 בשעה 10:00
אוצרת: לי היא שולוב
פתיחת תצוגה המראה אפשרויות הדפס בחומרים ממוחזרים. המבקרים יוזמנו לאסוף חומרים יומיומיים (קרטוני חלב ופחיות שתיה מאלומיניום) ולהתנסות בעצמם בטכניקות קולגרפיה על קרטוני חלב ותחריט על אלומיניום במהלך התצוגה ועד סוף פברואר 2025.