רב ערב 19.09.24

קורסי אמנות חדשים בבית לאמנות ישראלית | אינקובטור 2024 לאמנים.ות ירושלמים.ות / קול קורא | ״התיבה״ שבוע העיצוב ירושלים 2024 | דדליין מעודכן: קול קורא לגיליון הדפוס השמיני של ערב רב

קוראות יקרות, קוראים יקרים,

שני כותרים הצטרפו בשבועות האחרונים אל מדף ספרי המחקר על אמנות ישראלית. בספרה ״Keeping the Edges Open: Towards a Curatorial Horizon in the Negev Desert״ מנתחת האוצרת והחוקרת הדס קידר סדרת יצירות אמנות שעוסקות בנגב, מעמידה למבחן את האתוס הרווח עליו ומאפשרת לסיפורים נוספים של הנגב להתגלות. הספר, שיצא בהוצאת OnCurating.org ומבוסס על עבודת דוקטורט של קידר, בוחן את תפקידה של האוצרות ואת הדרכים שבהן היא יכולה להציג נקודות מבט מגוונות ופחות מוכרות. המחקר דן ביצירות אמנות ובתערוכות בעיר ערד ובסביבתה, ובאמצעותן הוא בוחן את המרחב המדברי והידע הטמון בו, את ביטוייו היצירתיים ואת ייחודיותו של המקום. 

בהוצאת גמא ראה עתה אור ספרה של קציעה עלון, ״לנוכח: קריאות באמנות ישראלית״, המאגד עשרות מאמרים על אמנות ישראלית שחוברו בעשרים השנים האחרונות והופיעו בקטלוגים וכתבי עת שונים, ובהם ״ערב רב״. עלון, מחלוצות הכתיבה בתרבות חזותית בישראל, מרבה לעסוק באמנות במסגרת דיונים במעמד, מוצא ומגדר, ובתפיסות התרבותיות שנגזרות מסוגיות אלו. שולה קשת ואסתר שניידר, איציק בדש ודבורה מורג, שמעון פינטו, אורי גרשוני, חנאן אבו חוסיין ומוש קאשי הם רק כמה מעשרות אמנים ואמניות שעבודתן עומדת במרכז מאמריה.  

בינתיים ב״ערב רב״, שני מאמרים שעוסקים בתערוכתו של טל אנגלשטיין ״אפסילון״, המביאה קולות וריחות מרחובות תל אביב אל חלל אמנות זמני שהוקם בתוך דירת מגורים. ״דרך הציתות מתגלה האופי האמיתי של הקשבה לצלילי הרחוב ולשיחות הזולת: שילוב של זיהום רעש ומציצנות", כותב דורון פייסיק בטקסט שנכתב בעקבות שהות ממושכת בתערוכה. קרן גולדברג כותבת ש״הבית, שהושכר למטרות לינה כמו גם הצגת אמנות, מחובר במכונת הנשמה לחיים עצמם, בזמן אמת״, באופן ש״מתיך בין הדירה לסביבתה״.

עוד באתר:

מדור ״פריחת מוחות״ המתחדש הגיע השבוע אל האמנית שאשא דותן

יהושע סימון משוחח עם עדן בנט, במאמר מתוך הגיליון המודפס החמישי של ״ערב רב״

יהודית קול ענבר, ממפוני צבעון, חושפת את סיפורו המרתק של "נמרוד", פסלו של יצחק דנציגר, מנקודת מבט של מי שהייתה שם.

 



קורסי אמנות חדשים בבית לאמנות ישראלית

שימו לב: מחירים מיוחדים בהרשמה מוקדמת, עד לתאריך 30.9.24

בית לאמנות ישראלית מזמין אתכם ואתכן להצטרף לקורסים חדשים בשנת הלימודים תשפ"ה, עם מיטב המרצים והמרצות.

סמסטר א' יפתח בחודש נובמבר עם ארבעה קורסים מרתקים:

"תולדות האמנות הישראלית" בהנחיית ד"ר טלי תמיר. קורס שהוא חובה לכל שוחר ושוחרת אמנות ישראלית. אורח: יגאל צלמונה.

"ספריות כבני אדם" בהנחיית שורה של מרצים ומרצות מרתקים, שידונו בחשיבות הספרייה מהעת העתיקה ועד ימינו, לרגל חנוכת משכנה החדש של הספרייה הלאומית בירושלים. 

"הווה מתמשך: אמנות בישראל בשנות ה־90" בהנחיית פרופ' דורון רבינא, שיפנה מבט אל אמנים שהפציעו במהלך העשור וניסחו את אחד הפרקים הסוערים בהיסטוריה של האמנות הישראלית. אורח: גיל שני.

הקורס "דיאלוג פנימי", שיציע היכרות עם קבוצה נבחרת, המייצגת את הדור החדש של אמנים ואמניות פלסטינים עכשוויים, שישוחחו על המורכבות של דרכם האמנותית בשורת מפגשים עם אוצרים. 

לכל הפרטים על אודות הקורסים של בית לאמנות ישראלית לשנת תשפ"ה: https://bit.ly/3hZ4nb0

רונן זן, נוף קדוש, 2021. מהקורס "דיאלוג פנימי"



אינקובטור 2024 לאמנים.ות ירושלמים.ות / קול קורא 

בסדנאות האמנים ירושלים

אמניות ואמנים ירושלמים, בוגרי בתי ספר לאמנויות בשלוש השנים הראשונות לאחר סיום לימודיהם, מוזמנים ומוזמנות להגיש בקשה להשתתפות בתכנית האינקובטור 2024. תכנית ייחודית זו משמשת בית חם ופורה לאמנים צעירים ומבטיחים, ומעניקה להם תמיכה וכלים מקצועיים בצעדיהם הראשונים בעולם האמנות, בהנחיית האוצר אבי לובין.

תאריך אחרון להגשה: 28.09.24 | תחילת התכנית: 30.10.24 

לפרטים והגשה: https://bit.ly/4dVKG1i



״התיבה״

שבוע העיצוב ירושלים 2024

תערוכות עיצוב, מיצבים ואירועים בבית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה
ובמוסדות תרבות ברחבי העיר
19-26.9.24
הכניסה ללא עלות | כל הפרטים באתר שבוע העיצוב

שבוע העיצוב ירושלים, אירוע הדגל של בית הנסן, חוזר במהדורתו ה־13 ויתקיים בספטמבר בבית הנסן ירושלים ובמקומות שונים ברחבי העיר. כמדי שנה הוא יכלול עשרות תערוכות, מיצבים, אירועים ופרויקטים ייחודים בהשתתפות עשרות מעצבים מהארץ ומהעולם.

אירוע תרבות בשגרת מלחמה

שבוע העיצוב ירושלים 2024 יעסוק בנושא "התיבה", שסיפורה התנ"כי מגולל אסון אימתני שמקורו ברעות החולות המיוחסות לאדם. לצד זאת, הוא גם סיפור על יצירה: על עשייה אדריכלית ועל האחריות האנושית לאסוף ולשמר, שהיא גם זו שמצילה, גואלת ומפיחה תקווה.

תיבה היא המקום שבו שורדים את המבול: מתכנסים, משמרים את עצם החיים, מלקטים את החומרים שמהם נבנה עולם חדש, משקיפים אל עבר קו אופק הנותר יציב גם כאשר נקודת המבט מיטלטלת. תיבה היא חוסן בחירום, בית זמני, תקווה בים סוער.

למשך שבוע אחד יתמלאו חללי הפנים והחוץ של בית הנסן בעשרות מיצבים, מיצגים ומופעים, תערוכות ופרוייקטים מכלל דיסציפלינות העיצוב, שרובם מוצגים לראשונה. ביניהם, תערוכת ״הכספת״ מציגה אוספים כקפסולות שליקטו מעצבים לכדי תחבירים חדשים, אלו מציעות פרשנות חדשה לשאלות של שימור תרבות חומרית; ה״אכסניה״ היא תערוכה המארחת פרויקטי עיצוב אקדמיים ומחקרים בטקסטיל, אופנה ארכיטקטורה ותקשורת חזותית שתציע חללי מסע זמניים; המותג con של המעצב והיזם ניל כהן יתארח עם חנות פופ־אפ לחירום; קולקטיב הסטריט־ארט החיפאי BROKEN FINGAZ בעבודה הנעה בין תקווה לייאוש שתציע למבקרים לשלוח אגרות שלום לקרובים ורחוקים.

כל הפרטים באתר שבוע העיצוב

ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף | אוצרות: דנה בן שלום וסוניה אוליטסקי | ניהול אמנותי: רוני יחזקאל | ליווי רעיוני ורצועות תוכן: ד״ר ג׳רמי פוגל

 



דדליין מעודכן: קול קורא להצעות למאמרים לגיליון הדפוס השמיני של ערב רב

מדמיינים את ונציה: הצעות לביתן הישראלי

בקיץ 2024, בעקבות הפגנות ומחאות, מצב החטופים והמלחמה המתמשכת ברצועת עזה, תערוכתה של האמנית רות פתיר בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה לא נפתחה, והביתן עודנו עומד סגור. בנוסף, נכון לאוגוסט 2024, לא פורסם קול קורא מטעם משרד התרבות להצעות לביאנלה לאדריכלות שתתקיים בשנת 2025, ונראה שישראל לא תשתתף בה. נסיבות אלה מספקות רגע הולם להתבונן בהיסטוריה של הביתן הישראלי, לחשוף הצעות מצוינות שלא הוצגו לציבור ולדמיין את עתידו.

הגיליון המודפס הבא של כתב העת ״ערב רב״ יוקדש לבחינה, הצעה ודמיון של העבר, ההווה והעתיד של הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה. הגיליון יפרסם הצעות ארכיוניות שהוגשו ולא התקבלו, וכן הצעות מגירה עתידיות בתחומי האמנות והאדריכלות.

מוזמנות ומוזמנים לשלוח:

  • הצעות והגשות קודמות שלא נבחרו – אם הצעתם תערוכה מדהימה לביאנלה לאמנות או לביאנלה לאדריכלות ובסוף נבחרה הצעה אחרת, הנה ההזדמנות שלכם להוציא את ההצעה שלכם לאור.
  • עיצובים מושגיים או ספקולטיביים עבור הביתן, הן כחלק מהצעות קודמות והן כחזון חדש לחלוטין.
  • מאמרים ביקורתיים או ניתוחים של האתגרים הפוליטיים, החברתיים והאמנותיים המלווים את הביתן הישראלי.
  • חשיבה מחדש על הנוכחות הישראלית בביאנלה של ונציה.
  • דיווחים בגוף ראשון או מחשבות מבפנים של מי שהיו מעורבים בתערוכות קודמות.
  • הצעות לגישות חלופיות או בלתי שגרתיות להצגת ישראל בביאנלה.

מערכת ״ערב רב״ פתוחה לקבלת מגוון חומרים כגון מאמרים, סקיצות, הדמיות, תכניות ועבודות מולטימדיה (שמותאמות לדפוס). המטרה היא להציג חקירה רב ממדית של נושא מורכב וחשוב זה.

מועד אחרון להגשה: 30.09.2024 | הצעות נא להגיש למייל: erevravmail@gmail.com

ניתן להגיש אבסטרקט של עד 500 מילה, או מאמרים במצב טיוטה מתקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *