רב ערב 05.09.24

שבוע העיצוב ירושלים 2024 | קול קורא להצעות למאמרים לגיליון הדפוס השמיני של ערב רב | שתיקת המוזות? – שיח אמניות ואמנים בשעת מלחמה

קוראות יקרות, קוראים יקרים,

השבוע בקושי הצלחנו לעבוד. בין חוסר היכולת להתרכז, ההשתתפות בהפגנות, והעצב והכעס הגדול, מצאנו את עצמנו נענים בלב שלם לקריאת פורום מוסדות תרבות ואמנות להשבתת פעילות והצטרפות למחאה. הכאב על רצח ששת החטופים, היעדר העסקה לשחרור החטופים, וחוסר האופק לסיום המלחמה מעיבים על כולנו. גם הדברים הקטנים, שאינם קטנים כלל, כמו סגירת סניף מפלגה ואיסור הקרנת סרט בחיפה וביפו מעוררים דאגה עמוקה, לא רק לגבי חופש הביטוי והדמוקרטיה אלא לעתיד שלנו במקום הזה.

המחשבה על הגירה עולה בשיחות רבות. אנו נפרדים מחברים, משפחה וקולגות שעוזבים לתקופה או לזמן ממושך. "בואו לדירה וקחו מה שאתם רוצים," הם אומרים, אך אין לנו מקום לכל היופי שהם משאירים מאחור. וכך, החלטנו לחדש את המדור "פריחת מוחות". אמנם, הרצון להקים לתחייה את המדור עלה במערכת בעיצומה של המחאה נגד הרפורמה המשפטית ואחרי עלייתה של ממשלת ימין קיצונית, אך הוא קיבל משנה תוקף בעקבות המלחמה. אנו בודקים את אלו שכבר נסעו מכאן וממשיכים ליצור ולעשות אמנות בגולה.

במקביל, אנו ממשיכים להציג מחקרים על ההיסטוריה של האמנות כאן. השבוע, רות מרקוס כותבת על אמניות בתקופת המנדט ותחילת המודרניזם בארץ ישראל. מאמר זה מספק פרספקטיבה היסטורית חשובה על התפתחות האמנות המקומית ותפקידן של נשים בה.

בנוסף, אנו מביאים לכם סקירה של רעות וויספר־דרבי על התערוכה "אי הוודאות שבוודאות" של עינת עריף־גלנטי, המתארת עבודות אינטימיות ונוגעות ללב, וטקסט של נעה מורדוך־סימונסון על תערוכתו של בעז נוי, "שומר הגן" במשכן לאמנות עין חרוד, הבוחנת את הקשר בין גבולות גיאוגרפיים וציוריים.

בימים קשים אלה, אנו מקווים שתמצאו בתכנים אלו מקור להשראה, מחשבה והתבוננות. נמשיך לעקוב, לתעד ולהביא לכם את קולות האמנות והתרבות, גם בתקופות המאתגרות ביותר, ולבחון את משמעותה של יצירה ישראלית בארץ ובתפוצות.



״התיבה״

שבוע העיצוב ירושלים 2024

תערוכות עיצוב, מיצבים ואירועים בבית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה 
ובמוסדות תרבות ברחבי העיר
19-26.9.24
הכניסה ללא עלות

שבוע העיצוב ירושלים, אירוע הדגל של בית הנסן, חוזר במהדורתו ה־13 ויתקיים בספטמבר בבית הנסן ירושלים ובמקומות שונים ברחבי העיר. כמדי שנה הוא יכלול עשרות תערוכות, מיצבים, אירועים ופרויקטים ייחודים בהשתתפות עשרות מעצבים מהארץ ומהעולם.

אירוע תרבות בשגרת מלחמה

שבוע העיצוב ירושלים 2024 יעסוק בנושא "התיבה", שסיפורה התנ"כי מגולל אסון אימתני שמקורו ברעות החולות המיוחסות לאדם. לצד זאת, הוא גם סיפור על יצירה: על עשייה אדריכלית ועל האחריות האנושית לאסוף ולשמר, שהיא גם זו שמצילה, גואלת ומפיחה תקווה.

תיבה היא המקום שבו שורדים את המבול: מתכנסים, משמרים את עצם החיים, מלקטים את החומרים שמהם נבנה עולם חדש, משקיפים אל עבר קו אופק הנותר יציב גם כאשר נקודת המבט מיטלטלת. תיבה היא חוסן בחירום, בית זמני, תקווה בים סוער.

למשך שבוע אחד יתמלאו חללי הפנים והחוץ של בית הנסן בעשרות מיצבים, מיצגים ומופעים, תערוכות ופרוייקטים מכלל דיסציפלינות העיצוב, שרובם מוצגים לראשונה. ביניהם, תערוכת ״הכספת״ מציגה אוספים כקפסולות שליקטו מעצבים לכדי תחבירים חדשים, אלו מציעות פרשנות חדשה לשאלות של שימור תרבות חומרית; ה״אכסניה״ היא תערוכה המארחת פרויקטי עיצוב אקדמיים ומחקרים בטקסטיל, אופנה ארכיטקטורה ותקשורת חזותית שתציע חללי מסע זמניים; המותג con של המעצב והיזם ניל כהן יתארח עם חנות פופ־אפ לחירום; קולקטיב הסטריט־ארט החיפאי BROKEN FINGAZ בעבודה הנעה בין תקווה לייאוש שתציע למבקרים לשלוח אגרות שלום לקרובים ורחוקים.

כבכל שנה, מארח שבוע העיצוב ירושלים תערוכות ושיתופי פעולה מגוונים. השנה אוצר המעצב שחר קדם שיתוף פעולה עם השירות המטאורולוגי בישראל ועם אתר התחזית הירושלמי ״ירושמיים״ במסגרתו תוקם חווה מטאורולוגית אלטרנטיבית המציעה תמונת מצב עכשווית או עתידית על פעולת המדידה ואיסוף המידע; בלב פרויקט ״השדכן״ השנתי נמצא החיבור בין מעצבים ואמנים למוזיקאים ואנשי סאונד הפועלים בעיר ירושלים, אלו ייצרו יחד תיבות תהודה של פסקול תקופתי.

השנה ובאופן מיוחד, האירוע יוצא מגבולות בית הנסן ומייצר שיתופי פעולה ייחודיים עם מוסדות התרבות בעיר. עבור פרויקט חד פעמי זה גוייס האוטובוס האדום המיתולוגי של העיר אשר יקח את המבקרים במסלול יומי אשר מתחיל ברחבי העיר ומסתיים באירוע הדגל בבית הנסן. בין מוסדות התרבות המשתתפים הספרייה הלאומית, מוזיאון ישראל, המוזיאון לאמנות אסילאם, המזקקה, ה״דוג׳ו״ המפעל, הצוללת הצהובה, תיאטרון הקרון, גלריית המקלט, גלריית ביתא, סטודיו משלך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים; ועוד.

שבוע העיצוב ירושלים מתמקד ביצירת עבודות חדשות וגיוס המשאבים הציבוריים לתמיכה בפרויקטי עיצוב שאינם מסחריים. אלה המצוינים לעיל הינם רק חלק מקשת רחבה של פרויקטים, מיצבים, תערוכות, ומיצגים שיחד יוצרים את תערוכת העל שהיא שבוע העיצוב ירושלים.

ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף | אוצרות: דנה בן שלום וסוניה אוליטסקי | ניהול אמנותי: רוני יחזקאל | ליווי רעיוני ורצועות תוכן: ד״ר ג׳רמי פוגל



קול קורא להצעות למאמרים לגיליון הדפוס השמיני של ערב רב

מדמיינים את ונציה: הצעות לביתן הישראלי

בקיץ 2024, בעקבות הפגנות ומחאות, מצב החטופים והמלחמה המתמשכת ברצועת עזה, תערוכתה של האמנית רות פתיר בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה לא נפתחה, והביתן עודנו עומד סגור. בנוסף, נכון לאוגוסט 2024, לא פורסם קול קורא מטעם משרד התרבות להצעות לביאנלה לאדריכלות שתתקיים בשנת 2025, ונראה שישראל לא תשתתף בה. נסיבות אלה מספקות רגע הולם להתבונן בהיסטוריה של הביתן הישראלי, לחשוף הצעות מצוינות שלא הוצגו לציבור ולדמיין את עתידו.

הגיליון המודפס הבא של כתב העת ״ערב רב״ יוקדש לבחינה, הצעה ודמיון של העבר, ההווה והעתיד של הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה. הגיליון יפרסם הצעות ארכיוניות שהוגשו ולא התקבלו, וכן הצעות מגירה עתידיות בתחומי האמנות והאדריכלות.

מוזמנות ומוזמנים לשלוח:

  • הצעות והגשות קודמות שלא נבחרו – אם הצעתם תערוכה מדהימה לביאנלה לאמנות או לביאנלה לאדריכלות ובסוף נבחרה הצעה אחרת, הנה ההזדמנות שלכם להוציא את ההצעה שלכם לאור.
  • עיצובים מושגיים או ספקולטיביים עבור הביתן, הן כחלק מהצעות קודמות והן כחזון חדש לחלוטין.
  • מאמרים ביקורתיים או ניתוחים של האתגרים הפוליטיים, החברתיים והאמנותיים המלווים את הביתן הישראלי.
  • חשיבה מחדש על הנוכחות הישראלית בביאנלה של ונציה.
  • דיווחים בגוף ראשון או מחשבות מבפנים של מי שהיו מעורבים בתערוכות קודמות.
  • הצעות לגישות חלופיות או בלתי שגרתיות להצגת ישראל בביאנלה.

מערכת ״ערב רב״ פתוחה לקבלת מגוון חומרים כגון מאמרים, סקיצות, הדמיות, תכניות ועבודות מולטימדיה (שמותאמות לדפוס). המטרה היא להציג חקירה רב ממדית של נושא מורכב וחשוב זה.

מועד אחרון להגשה: 15.09.2024 | הצעות נא להגיש למייל: erevravmail@gmail.com

ניתן להגיש אבסטרקט של עד 500 מילה, או מאמרים במצב טיוטה מתקדם.

הביתן הישראלי במתחם הביאנלה בונציה בתכנון אדריכל זאב רכטר, צילום: מיכאל יעקובסון, מקור: וויקימדיה שיתוף



שתיקת המוזות? – שיח אמניות ואמנים בשעת מלחמה

בשיתוף עם יוזמת סמדר
קולנוע לב סמדר, לויד ג'ורג' 4

עם:
אריאן ליטמן, אמנית אינטרדיסציפלינרית | אלברט סוויסה, סופר ומבקר ספרות | השוטרת אז-אולי, שם משפחה: יהיה יותר טוב משטרת ישר-אל הלב | רונן אידלמן, אמן, חוקר, עורך שותף כתב העת ״ערב רב״
מנחה: הדס עפרת, אמן, חתן פרס ישראל ויו"ר הנהלת המינהל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *