רב ערב 22.08.24

יעל חובב / "שיר ערש לעיניים" | קול קורא להצעות למאמרים לגיליון הדפוס השמיני של ערב רב | סיורים היסטוריים בבית הנסן

קוראות יקרות, קוראים יקרים,

סערה זוטא התעוררה השבוע כשעמיתתנו מ״הארץ״ נעמה ריבה תקפה את החלטתן של האמנית רות פתיר והאוצרות תמר ומירה לפידות להותיר את הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה סגור כל עוד לא מושגת הפסקת אש. ריבה מכנה את ההחלטה ״מיותרת ויומרנית״, שכן ״אין לה כל השפעה על הנוגעים בדבר״ ו״אפילו שר התרבות בקושי התייחס לעניין״. כדוגמא נגדית מציינת ריבה מספר אמניות ואמנים ישראלים המשתתפים בתערוכות אחרות ברחבי העולם חרף המצב.

בעינינו מחאה לא צריכה להתחיל או להסתיים בכפוף להתייחסויות או אי התייחסויות של שר התרבות. לא הוגן ולא ראוי להפיל על כתפיה של תערוכה – כמו גם על כתפי מאמרים ב״הארץ״ – את האחריות לאי סיום המלחמה. כמו כן, אנו חושבים שראוי להבחין בין אמנית שמשתתפת בתערוכה קבוצתית במוזיאון בינלאומי כזה או אחר לבין הצגה בביתן הישראלי בוונציה; הראשונה היא פשוט ישראלית בחו״ל, השנייה היא שגרירה רשמית של מדינת ישראל.

התערוכה של פתיר תוכננה לפני פרוץ המלחמה ולא נועדה להגיב לה, אולם מרגע שפרצה המלחמה, באופן שבו פרצה, כל שנותר לעשות הוא לחסום את האפשרות לשדר עסקים כרגיל. המהלך אף הטעין את העבודות במשמעות שלא היתה להן במקור. כפי שנכתב באחת התגובות למאמר, הביתן הסגור הוא מחאה, וקיר הזכוכית שמבעדו ניתן לראות חלק מאחת העבודות רק מדגיש זאת. הווידאו שמציג צלמיות מהלכות באיילון בהפגנתיות הוא אחד העוצמתיים ביותר שהוצגו בביתן הישראלי, ובוודאי הביקורתי ביותר כלפי השלטון.

בפרפרזה על מכתם של פוליטיקאי מקומי אחר, להיות אמן ישראלי זה גם להיות שותף לעצב, הזעם והכאב הנורא של השנה הזו, וגם להתנגד לאכזריות הצינית שמנהלת את כל מה שהתחולל ועודנו מתחולל במהלכה. על רקע זה, אנו חושבים שהאמנית והאוצרות קיבלו את ההחלטה הנכונה, גם אם הקשה, בנסיבות הבלתי אפשריות שנכפו עליהן.

ולאחר שאמרנו את כל זה, נזכיר שבמורד הניוזלטר תראו את הקול הקורא שלנו לגיליון 08, מדמיינים את ונציה: הצעות לביתן הישראלי. ההגשה עד 15.09.24



יעל חובב / "שיר ערש לעיניים"

אוצרת: סופי ברזון מקאי

גלריה בארי
פתיחה והשקת ספר אמנית: שישי, 23.8.24 בשעה 11:00
נעילה: 5.10.24

יעל חובב פותחת תערוכת יחידה חדשה בגלריה בארי. חובב זכתה בשנת 2022 בפרס גלריה בארי #2, שמוענק מדי שנה ביריד צבע טרי לאמן או אמנים מצטיינים מחממת האמנים העצמאיים. לאמנית זו אנחנו מעניקות מענק כספי, הפקת ספר אמנית/קטלוג, תערוכת יחידה בגלריה ושכר אמנית עבור התערוכה.

בסדרת ציורי שמן חובב בוחנת את המצב האנושי, הלוכד מצבי קצה המרותכים יחדיו. בעבודותיה, דמויות אנושיות של גברים ונשים בחדרי בית. היחסים ביניהן לא פתורים. הן מתגוששות, מחזיקות ביניהן כמיהה לאינטימיות וקרבה, וחרדה מעוצמת המפגש החשוף. דמויות ישנות עם נעליים ומצופים שקועות בעולמות שבטיחותם מוטלת בספק, נאחזות בקשר עם המציאות הכבדה, עוגן מחובר למבנים פנימיים וחיצוניים קורסים. עבודתה של חובב היא שאר רוח של נשמתה של הציירת: חתירה עקשנית למציאת יסודות הנפש האנושית, המחפשת סדר ונרתעת ממנו. ערגה שלא באה על סיפוקה להגיע אל גרעין אמת חמקן, בתוך עולם מטושטש.

יעל חובב, "התערבות"



קול קורא להצעות למאמרים לגיליון הדפוס השמיני של ערב רב

מדמיינים את ונציה: הצעות לביתן הישראלי

בקיץ 2024, בעקבות הפגנות ומחאות, מצב החטופים והמלחמה המתמשכת ברצועת עזה, תערוכתה של האמנית רות פתיר בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה לא נפתחה, והביתן עודנו עומד סגור. בנוסף, נכון לאוגוסט 2024, לא פורסם קול קורא מטעם משרד התרבות להצעות לביאנלה לאדריכלות שתתקיים בשנת 2025, ונראה שישראל לא תשתתף בה. נסיבות אלה מספקות רגע הולם להתבונן בהיסטוריה של הביתן הישראלי, לחשוף הצעות מצוינות שלא הוצגו לציבור ולדמיין את עתידו.

הגיליון המודפס הבא של כתב העת ״ערב רב״ יוקדש לבחינה, הצעה ודמיון של העבר, ההווה והעתיד של הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה. הגיליון יפרסם הצעות ארכיוניות שהוגשו ולא התקבלו, וכן הצעות מגירה עתידיות בתחומי האמנות והאדריכלות.

מוזמנות ומוזמנים לשלוח:

  • הצעות והגשות קודמות שלא נבחרו – אם הצעתם תערוכה מדהימה לביאנלה לאמנות או לביאנלה לאדריכלות ובסוף נבחרה הצעה אחרת, הנה ההזדמנות שלכם להוציא את ההצעה שלכם לאור.
  • עיצובים מושגיים או ספקולטיביים עבור הביתן, הן כחלק מהצעות קודמות והן כחזון חדש לחלוטין.
  • מאמרים ביקורתיים או ניתוחים של האתגרים הפוליטיים, החברתיים והאמנותיים המלווים את הביתן הישראלי.
  • חשיבה מחדש על הנוכחות הישראלית בביאנלה של ונציה.
  • דיווחים בגוף ראשון או מחשבות מבפנים של מי שהיו מעורבים בתערוכות קודמות.
  • הצעות לגישות חלופיות או בלתי שגרתיות להצגת ישראל בביאנלה.

מערכת ״ערב רב״ פתוחה לקבלת מגוון חומרים כגון מאמרים, סקיצות, הדמיות, תכניות ועבודות מולטימדיה (שמותאמות לדפוס). המטרה היא להציג חקירה רב ממדית של נושא מורכב וחשוב זה.

מועד אחרון להגשה: 15.09.2024 | הצעות נא להגיש למייל: erevravmail@gmail.com

ניתן להגיש אבסטרקט של עד 500 מילה, או מאמרים במצב טיוטה מתקדם.



סיורים היסטוריים בבית הנסן

שישי, 23.8.24 בשעה 11:00

בואו לגלות את עברו הייחודי של בית הנסן, שהיה בית מחסה לחולי צרעת, מוסד יחיד במינו במזרח התיכון של אותה תקופה, ששימש כמודל להקמת מוסדות דומים בעולם. מעבר להיותו מרחב טיפולי, בית הנסן היה בסיס לקהילה שלמה עם סיפור מרתק. המקום התנהל כמשק עצמאי, וכלל בורות מים, עצי פרי, גינות ירק ומשק חי. החולים לקחו חלק פעיל בחיי היומיום ובתחזוקת המתחם, מה שהיה חלק אינטגרלי מתהליך הריפוי. בניגוד לדימוי של מוסד סגור, בית הנסן היה מקום פתוח יחסית. החולים יכלו לצאת ולקבל מבקרים, והצוות השתדל ליצור אווירה ביתית. היו פעילויות פנאי כמו משחקי כדור, הטסת עפיפונים ונגינה. אפילו טיולים שנתיים מחוץ לירושלים היו חלק משגרת יומם של המטופלים בבית.

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לסיור ההיסטורי ללא עלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *