בשנתה העשירית תוכנית הרזידנסי של ארטפורט שמחה לארח שישה אמנים ישראליים לשנה שמאפשרת להם להתרכז באמנות ולחזק את עשייתם. האמנים הנבחרים הם: אבנר פינצ׳ובר, אירה אדוארדובנה, הלל רומן, חן כהן, יעל אפרתי, לי נבו. תוכנית הרזידנסי המובילה בישראל מעניקה לאמנים סטודיו בבנין ארטפורט, מלגה חודשית, ליווי אוצרותי ותוכנית פעילות שנתית הכוללת ביקורי סטודיו, סיורי אמנות, סדנאות וליווי אישי.
ועדת איתור מקצועית וחיצונית בחרה בששת האמנים שייקחו חלק בתכנית שתתחיל בספטמבר 2022 ותימשך עד אוגוסט 2023. השנה כללה ועדת האיתור החיצונית את דר' נעם גל (החוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, לשעבר אוצר הצילום של מוזיאון ישראל), הדס מאור (אוצרת עצמאית לאמנות עכשווית), איימי ציון Amy Zion (אוצרת עצמאית פריז/ניו יורק), פיליפ ואן קאוטרן Philippe Van Cauteren (המנהל האמנותי של מוזיאון SMAK גנט, בלגיה), ונפגשה בנוכחות ורדית גרוס, מנהלת ארטפורט ויעל משה, מנהלת תוכנית הרזידנסי של ארטפורט.
תכנית הרזידנסי ומרכז האמנות ארטפורט, מיסודה של קרן אריסון, הוקמה בשנת 2012 ביוזמתו של ג'ייסון אריסון, יו"ר הקרן המשפחתית על שם תד אריסון, והיא פועלת מאז ללא מטרות רווח לקידום וטיפוח האמנות העכשווית בישראל. התוכנית, כוללת חללי עבודה אישיים (סטודיו), ליווי אוצרותי, מפגשים שבועיים, סדנאות, ביקורי סטודיו ומלגת קיום חודשית לכל אחד מן האמנים הישראליים למשך שנה. לצידם פועלים גם אמנים ואוצרים המגיעים מחו"ל לתקופות קצרות יותר. בשנתיים הארונות, לאור ההגבלות על טיסות, נפתחו בנוסף תוכניות קצרות מועד לישראלים הגרים בחו"ל ולאמנים הגרים מחוץ למרכז. לצד תכנית הרזידנסי מתקיימות תערוכות, שיחי אמן, סדנאות מקצועיות, יריד ספרי אמן וקבוצות קריאה ודיון, במטרה לחזק ולהשמיע קולם של אמנים במרחב הציבורי ולקדם קשרים בין אמנות וחברה.
אבנר פינצ׳ובר הוא אמן העובד בעיקר בוידאו ופרפורמנס. בעבודותיו הוא מתעמת בגופו עם סביבות ארכיטקטוניות, עם מצבי קיצון וגם עם הצופה. פינצ׳ובר בוגר התוכנית ללימודי המשך באמנות במדרשה (2018), בעל תוארB.Arch בהצטיינות יתרה מהטכניון (2012). זכה במענקי מפעל הפיס, משרד התרבות–הקרן ליוצרים עצמאיים, קרן רפפורט, קרן אוסטרובסקי וקרן רבינוביץ׳. הציג בין השאר במוזיאון תל אביב, במוזיאון רמת־גן, במוזיאון לאמנות עכשווית בקרקוב ובביאנלה הארצית השביעית לרישום. עבודותיו נמצאות באוסף מוזיאון תל אביב, אוסף הארץ, אוסף אנג'ל ואוספים פרטיים.
אירה אדוארדובנה נולדה באוזבקיסטן שבברית המועצות לשעבר והיגרה לישראל ב1990. עבודותיה עוסקות בחווית ההגירה תוך כדי פירוק והרכבה של נרטיביים אוטוביוגרפיים. היא הציגה במוזיאונים וגלריות בישראל, ניו יורק, פילדלפיה, פראג ועוד. הציגה תערוכות היחיד במוזיאון ישראל (ירושלים, 2018) "על סוליות זרות", גלריית שלוש (תל אביב, 2019) גלריית יוניסקס (ניו יורק 2017) גלריית 1708 (ריצ׳מונד, וירג׳יניה 2015), גלריית רוזנברג (המפסטד, ניו יורק 2014) ווקס פופולי (פילדלפיה, 2014), מרכז פוטורה לאמנות מודרנית (פראג, 2013) גלריה לאמנות ניו מדיה בברוך קולג׳ (ניו יורק, 2013) מומנטה ארט (ניו יורק, 2012) ועוד. אדוארדובנה בעלת תואר שני מאוניברסיטת האנטר בניו-יורק (2011), ותואר ראשון בחינוך ואמנות מאוניברסיטת תל-אביב והמכון הטכנולוגי חולון. זכתה בפרסים ומענקים רבים בינהם The Jerome Foundation Travel and Study Grant, 2018, New York Foundation for the Arts fellowship, 2017, מפעל הפיס לתרבות ואמנות (2016, 2019, 2020), קרן משפחת אוסטרובסקי (2012, 2014) ועוד.
הלל רומן הוא אמן ומרצה בכיר במדרשה בית ספר לאמנות במכללת בית ברל. בעבודותיו עוסק רומן בהיבטים שונים של הקשר בין הסדר הפוליטי והסדר הויזואלי, ומתמקד בעשייתו בציורי פחם גדולי מימדים ובהצבות ציבוריות השתתפותיות. רומן למד במדרשה לאמנות, בוגר תואר ראשון בהצטיינות בספרות מאוניברסיטת תל-אביב ובעל תואר שני MFA באמנות פלסטית מ-Goldsmiths College לונדון. רומן הציג בתערוכות בארץ ובחו"ל בגלריות ובמוזאונים מרכזיים, בהם מוזיאון תל אביב, מוזיאון הרצליה, מוזיאון חיפה, מוזיאון פתח תקווה, מוזיאון בת-ים, גלריה דביר, גלריה זומר, חזי-כהן ועוד. עבודותיו נמצאות באוספים של מוזיאון ישראל, מוזיאון תל-אביב, מוזיאון פתח-תקוה, עיתון הארץ, בנק דיסקונט ועוד. רומן זכה בפרסים ומלגות רבים, בהם פרס עידוד היצירה, פרס האמן הצעיר, מענק מפעל הפיס, שהות בCITE INERNATIAONAL DES ART פריז, קרן רבינוביץ, ASYLUM.
חן כהן היא אמנית שעוסקת בצילום, וידאו, מיצב ופרפורמנס, חיה ועובדת בתל אביב. בוגרת התוכנית לתואר שני בבצלאל (2017), המחלקה לצילום בבית הספר מוסררה לאמנות רב תחומית (2013) ותכנית עמיתי עלמא, בית לתרבות עברית (2020). כהן התמחתה במעמותה מרכז לאמנות ומדיה בירושלים, באנדרגאונד אקדמי והיתה חברה בגלריה אינדי לצילום ובקבוצת אטלס 110. ב-2018 זכתה בפרס בחירת האוצרת ביריד האמנות צבע טרי, זוכת פרס ז׳ראר לוי לעידוד היצירה בצילום מטעם מוזיאון ישראל לשנים 2019-2020. ב-2019 השתתפה בשהות אמנית בסיטה בפריז ונמצאת כעת בשהות אמנית בתכנית ווסטוורק בהמבורג. כהן הציגה מספר תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות, עבודותיה נמצאות באוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב ובאוספים פרטיים בישראל ובעולם.
יעל אפרתי, חיה ועובדת בתל אביב. עבודותיה נעות בטווח שבין צילום ופיסול ומבקשות לבחון את התרגום החומרי, החזותי והרעיוני בין דו-ממד לתלת-ממד, תוך שימת דגש על הסביבה המיידית המקיפה אותה. סיימה בהצטיינות תואר ראשון במחלקה לצילום ותואר שני לאמנות בבצלאל, כיום מרצה במחלקה לצילום בבצלאל ובסמינר הקיבוצים. זוכת פרס עידוד היצירה (2020), פרס אמן צעיר (2013), פרס אמן צעיר ע״ש שמואל גבעון (2010) ופרס הצטיינות ע״ש רמי הלפרין. אפרתי הציגה תערוכות יחיד בMNAC, המוזיאון הלאומי לאמנות עכשווית רומניה, CCA תל אביב, ומוזיאון חיפה לאמנות. עבודותיה הוצגו במקומות רבים ביניהם המרכז לפיסול עכשווי, פולין, מוזיאון אוסף בררדו ליסבון, מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב, מוזיאון פתח תקווה, מוזיאון הרצליה, גלריה Frise, המבורג, גלריה המדרשה, גלריה זומר, כמו גם בארועי אמנות דוגמת הביאנלה לאמנות עכשווית רומניה, הביאנלה לאמנות קוצ׳ין, ART TLV תל אביב, והביאנלה לאמנות עכשווית בהרצליה.
לי נבו גדלה בירושלים, כיום חיה ועובדת בתל אביב. בוגרת תכנית הMFA בבצלאל ובעלת תואר ראשון מהמחלקה לאמנות רב תחומית בשנקר. הפרקטיקה שלה כוללת מייצבים, מודלים, אובייקטים מפוסלים, הדפסים וסאונד. היא מתעניינת בסוגים שונים של מערכות, מבנים ומנגנוני שליטה ועבודותיה מורכבות מסצנוגרפיות המתקיימות כהצעה להסלמה אפשרית של מצב, ניסוי או פעולה. נבו הציגה במוזיאונים ובגלריות בארץ ובחו"ל ביניהם הביאנלה הבינלאומית החמישית לאמנות צעירה במוסקבה, סדנאות האמנים תל אביב, מוזיאון רמת גן, מוזיאון בת-ים, הלובי- מקום לאמנות תל אביב, גלריה Baad תל אביב, פסטיבל וידאוזון לאמנות וידאו – CCA, גלרייה ממפיס בלינץ, גלריית הסיטה בפריז, גלריה Boa דיסלדוף, גלריה Avee קורטרק ועוד. השתתפה במספר תוכניות רזידנסי ביניהן Bronner Residency Program דיסלדורף (2019), ׳סוכנות רעש׳ של המרכז למוזיקה ע״ש פליציה בלומנטל, תל אביב (2022), Cite Internationale des Art בפריז (2018), ו Tobacna gallery 001 בלובליאנה מטעם המרכז לאמנות דיגיטלית חולון (2014).
לפחות הלל רומן לא שבר את שיא הגיל של עדיקא
בהצלחה לכולם ולכולן
סני
| |בהצלחה לאומנים ולאומניות. תנו לארטפורט עוד כמה שנים לצאת מהמאה ה-20 ולהבין שציור לא קונספטואלי חזר להיות רלוונטי בעולם.
שושי
| |