קול קורא: גודש – כנס ירושלים לאמנות
כתבי העת לאמנות ״ערב רב״ ו״הרמה״ יקיימו ב-27-28 באוקטובר כנס אמנות שימשך יומיים. הכנס יערך במתכונת פתוחה וחדשה תחת הכותרת ״גודש״ ויתקיים במסגרת אירועי פסטיבל "מנופים". הוא יכלול מרצים/ות מקומיים ובינלאומיים, יחולק ליום אחד באולם הרצאות ויום נוסף במרחב הציבורי הפתוח בפארק המסילה בירושלים. הכנס נועד לחבר בין הנעשה במוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים, שוחרי אמנות ואנשי מקצוע מעולם האמנות והתרבות בישראל ומחוצה לה.
כותרת הכנס היא ״גודש״ – מושג בעל משמעויות אקטואליות, היסטוריות ופילוסופיות רבות.
גודש הוא עודף, הגזמה והתפקעות. הוא יכול להתייחס למונחים כלכליים, לרגשות, לעיסוק בחומרים, לפעולות אנושיות ועוד.
דוגמאות לסוגיות בהן נעסוק לאורך הכנס:
- איזון: האם עודף במקום אחד יוצר בהכרח מחסור במקום אחר? האם ישנם מצבים בהם הגודש הוא שפע מבורך? האם הגודש הוא גורם מפתח בתהליכים חברתיים וכלכליים למשל לכאלה שמובילים לאלימות ומלחמות (כפי שטוען למשל ז'ורז' בטאיי)?
- נפש (התאהבות כהצפת רגשות, אבל גם זעם, דיכאון או עצבנות)
- גוף (בזות, תחושות גודש פיזי)
- ארכיאולוגיה (ממצאים אינסופיים, חיים גדושים מתחת לאדמה)
- עתידנות (כיצד משתלטים על ידע מצטבר? על צריכה מצטברת? על זנים נכחדים?)
- תכנון (גודש תחבורה, גודש בנייה, הצפות)
- מערכות כלכליות (מעמדות בחברה, בועות פיננסיות, תרבות צריכה)
- טכנולוגיה (דאטה – גודש מידע)
- תזונה (גודש סוכר, נתרן או שומן)
- פילוסופיה (גודש כשארית, מה שלא נכנס להגדרות הקיימות)
- גודש הוא גם מאפיין של האמנות כלפי חוץ, היות והיא נתפסת בעיני רבים כתחום עודף ולא חיוני, הנמוך בחשיבותו ממזון ממשי, בריאות וקורת גג. אך האם כך הדבר?
- יצירות אמנות רבות עוסקות בערימות ובעודפות, והן פתח לעסוק בנושאים שהובאו לעיל.
הכנס מבקש לרענן ולהרחיב את מנעד ההרצאות המסורתיות, ולקדם מודלים חדשניים ושונים של הרצאות-פרפורמנס, הייד-פארק, ומתודות הצגת ידע ומחקר נוספות שמפותחות בשנים האחרונות בכנסים חדשניים ברחבי העולם.
על המעוניינות/ים להגיש:
- תקצירים באורך 250 מילים להרצאות בפורמטים שונים
- קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
לכתובת: jlmartconf@gmail.com
דד-ליין למשלוח הצעות: 30.4.2021
תשובות ינתנו במהלך חודש יוני 2021
אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין (״הרמה״)
הפקה: אלינה אלכסה
קורסים חדשים בבית לאמנות ישראלית – ההרשמה בעיצומה
סמסטר ג' תשפ"א, אפריל – יולי 2021
"נדודים 2021: ניו יורק, לונדון וברלין"
על הסצנה של האמנים הישראליים הפועלים מחוץ לישראל, ועל הנעשה בבירות האמנות העכשווית, דרך פועלם של היוצרים הישראליים.
בהשתתפות: אורי דסאו וד"ר שאול סתר, גבריאלה וויינשנקר מניו יורק, מפגשי אמן עם עפרי כנעני מלונדון ואוהד מרומי מארצות הברית, רונית שורק על הגלריסטית ברטה אורדנג, טל שטרנגסט מברלין והסופר א.ב יהושע.
"בחירת האוצר.ת"
12 אוצרים.ות בכירים בוחרים 12 אמנים.ות.
בהשתתפות: מירה לפידות על יהודית סספורטס, יגאל צלמונה על מיכה אולמן, נטע גל עצמון על גל וינשטיין, יניב שפירא על מאיר אגסי, הדס מאור על נלי אגסי, טלי תמיר על דב הלר, הילה כהן שניידרמן על אלי פטל, ד”ר איה לוריא על מירי סגל, זיוה ילין על מאשה יוזפפולסקי, אבי לובין על תמי גטר, דרורית גור אריה על ז’וזף דדון וד”ר גדעון עפרת על עליזה אורבך.
"ואלס עם קישקה וטריינין"
התפתחות אמנות האיור והקומיקס בישראל ותפקידו של המאייר כיוצר במארג התרבותי, האמנותי והפוליטי. בהנחיית פרופ' מישל קישקה ועמית טריינין. אורחים.ות: זאב אנגלמאייר, ליאורה גרוסמן, רותו מודן, מרב סלומון ודוד פולונסקי.
לפרטים ולהרשמה: https://bit.ly/סמסטר_ג
* מחיר מיוחד לחברי איגוד האמנים ולעוקבים של איגוד האוצרים בהרצה
״מורי ורבי״ / צבי טולקובסקי, ישראל רבינוביץ
הגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין, מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים
נעילה: 26.4.21
אוצרת: נאוה ט. ברזני
התערוכה פתוחה לקהל בימים ב'-ה' בין השעות 10.00 עד 17.00
הכניסה אל המכללה אפשרית בהתאם לתנאי התו הירוק.
צבי טולקובסקי היה מורהו של ישראל רבינוביץ בשנים 1980 ו-1981 בבצלאל. היום, שני האמנים משמשים מורים והדיאלוג ההדדי – בין המורה לבין התלמיד – הוא הערך החינוכי העליון שמנחה אותם. ״מורי ורבי״ מלקטת מבחר מקורפוס העבודות של השניים, המייצג את השיח העוצמתי המתנהל ביניהם מאז. העבודות נפגשות בצמתי המורה והתלמיד, העבר וההווה, המבט החוצה והאיסוף פנימה. זירת ההתרחשות נעה בתוך מסה מילולית-חזותית של תגובות ערות ומתעוררות באסמבלאז'ים, בקולאז'ים, בגזרי עיתונים בכל השפות, בציור על טפסי לוטו ועל דפיהן של מחברות נושנות. המפגש בין העבודות רווי בדיאלוג מיידי, אסוציאטיבי-אינטואיטיבי ובמגע בין מטענן של מילים לצורות. בחלל כמו מרחפים להם כלי נשק, דיוקנאות, רפרודוקציות, אנציקלופדיות, שחקני קולנוע, פוליטיקאים, שירה, דברי תפילה, כתובות אש, הדפסים עם הגשם, עם השמש. איך אומר טולקובסקי על המפגש בין המנגנון הוויזואלי לבין המנגנון הוורבלי? "הם מתחברים וזה מג'יק […] פתאום העולם מסתדר לי".
"איזלינגטון 1988" / סופי ברזון מקאי
בגלריה בבארי
פתיחה: שישי, 9.4.21, בשעה 10:00
שיח גלריה: שישי, 16.4.21, בשעה 10:00 ברחבת הגלריה בבארי
אוצרת: ד"ר זיוה ילין
איזלינגטון הוא אחד מהרבעים הצפוניים בלונדון, בו גדלה האמנית עד גיל שבע. שם התערוכה נגזר מכיתוב בצבע כסף המוטבע על גבי מסגרת קרטון של תמונת מחזור של ילדי הגן שלה משנת 1988.
משנת 2012 מתמידה סופי בביקוריה את הבית בלונדון, המשפחה. היא נמשכת למקומות הזכורים לה: רחובות השכונה, הגינות, החצרות הפרטיות והגינון העירוני המטופח. לונדון מחכה לה, תמיד אותה העיר עם הבניה הישנה, זו שהיא זוכרת מילדותה, כמו בועה שהזמן לא נגע בה, מה שיוצר תחושה מנחמת וקסומה.
בתערוכה, שבה סופי ברזון מקאי לשכונת ילדותה בלונדון, הפעם עם מצלמה, והיא לא מפסיקה לחפש, אולי את עצמה ואולי את אמא שלה שאבדה לה בילדות ההיא, מנסה לאסוף אותה אל עצמה עם הזיכרונות והמראות.
אירוע נעילה לתערוכה "Permanent Residency"
אירוע של מקהלת גיא בן הינום בחצר בית הנסן
שישי, 9.4.21 בשעה 13:00
חוגגים את האביב באירוע מוזיקה מיוחד עם מקהלת גיא בן הינום במרחבים הפיזיים של הכאן והעכשיו; ביצועים מוזיקליים חדשים, אלתור משותף וקטעים מהרפרטואר המשובח של המקהלה
בנוסף, לפני האירוע יתקיימו סיורים מודרכים בתערוכה
להרשמה לסיורים hansen.co.il/booking
לאירוע בפייסבוק: מקהלת גיא בן הינום בחצר בית הנסן | Great Gehenna Choir at Hansen House Garden
פאנל בנושא אספקטים של כוח באמנות
במסגרת התערוכה ״הרזידנסי הניגרי״ של אבי ומיקה מילגרום
המקרר, החשמונאים 90, תל אביב
שישי, 9.4.21 בשעה 11:00
הפאנל יעסוק בשאלות העולות מהתערוכה: מחשבות על כוח, שליטה, מניפולציות ומתיחות באמנות.
משתתפים: אליעזר זוננשיין, עומר קריגר, שי-לי הורדי, רותם בידס, אבי ומיקה מילגרום
מנחה: איריס פשדצקי
האירוע יתקיים ברחבה הפתוחה בהתאם לתו בצבע הנכון