• מערכת ערב רב
  • 14/08/2024

שופט בקליפורניה: חברות בינה מלאכותית גדולות לא הרוויחו באופן לא הוגן מעבודתם של אמנים

מגזין ARTNEWS פרסם השבוע כי שופט בקליפורניה פסק לטובת חברות בינה מלאכותית כמו Stability AI ו-Midjourney ודחה טענות שהן הרוויחו באופן לא הוגן מעבודתם של אמנים על ידי שימוש בה לאימון מחוללי תמונות מבוססי בינה מלאכותית שלהן. עם זאת, השופט אפשר לתביעות הפרת זכויות היוצרים של האמנים להמשיך, באומרו שיש שאלות תקפות לגבי האם פעולות החברות מהוות הפרת זכויות יוצרים.

האמנים טוענים שעבודתם, ששימשה לאימון מודלים של בינה מלאכותית, מביאה לכך שהמודלים מייצרים יצירות הנגזרות מעבודתם, בעוד שהחברות טוענות שהאמנים לא הוכיחו מספיק את טענותיהם להפרת זכויות יוצרים. המקרה תלוי בשימוש בדימויים המוגנים בזכויות יוצרים במאגרי נתונים לאימון כלי יצירת תמונות מבוססי בינה מלאכותית. באשר לשאלה האם שימוש זה מהווה שימוש הוגן או הפרת זכויות יוצרים, השופט דחה טענות להפרות של חוק זכויות היוצרים הדיגיטלי, התעשרות שלא כדין והפרת חוזה, חברות הבינה המלאכותית לא יצאו פטורות לחלוטין – החלטה זו עשויה להשפיע משמעותית על האופן שבו טכנולוגיית יצירת תמונות מבוססת בינה מלאכותית תתפתח ותשמש בעתיד.
היבט מכריע אחד הוא ההכרה של השופט בכך שלאמנים יש "אינטרס ציבורי" בהמשך תביעות אלה. כרה זו מרמזת על כך ששימוש בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים לאימון מודלים של בינה מלאכותית ללא אישור או פיצוי מתאימים עשוי להיחשב כבלתי חוקי.