• מערכת ערב רב
  • 17/06/2024

הצייר יוסי מרק הוא הזוכה בפרס ע"ש חיים שיף לאמנות פיגורטיבית-ריאליסטית לשנת 2024

ועדת פרס שיף הכריזה על הזוכה בפרס שיף לאמנות לשנת 2024 – הצייר יוסי מרק. הפרס כולל מענק כספי לאמן בסך 10,000 דולר, ותערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות מלווה בקטלוג, שתוצג בשנת 2025. טקס הענקת הפרס יתקיים ב-24 ביוני, 2024 במוזיאון תל אביב.

יוסי מרק, נוקטורנו, 2020-2023, צילום: אבי חי

בנימוקיהם להענקת הפרס כתבו חברי ועדת השיפוט – מירה לפידות, עמנואלה קלו, דורון סבג, פרופ' אריאל הירשפלד וד"ר דיויד גרייבס:

"יוסי מרק הוא אמן ותיק ומוערך בעולם האמנות הישראלי. עבודותיו מציעות לצופה חוויה מרתקת, המשלבת בין מבט כובש של שליטה גמורה לבין מבט מופנם של אינטימיות נדירה. "כתב היד" הציורי של מרק הוא יחיד במינו. בדומה לציירים דגולים אחרים, אפשר לזהות את הסגנון הייחודי לו במבט ראשון. מצד אחד, מרק מצייר דמויות חיות, מתוך התבוננות, ובאורח ריאליסטי משכנע ביותר. מצד שני, ציורו מדוד באורח קיצוני, שכן מרק בוחן את המודל שלו בקפידה מיקרוסקופית, ובעיפרון מחודד, הוא מודד – פשוטו כמשמעו – כל מילימטר של הדמות. את סימני המדידה הוא משאיר גלויים בציור המוגמר. מן הצד האחד, הרישום המדוד של הנושא מעניק לציור איכות של חדות, דיוק ויציבות "מעבר למציאות". ומן הצד השני, בכך שהוא תופס כל קמט, כל קפל, כל ניואנס של המודל, הוא מעניק רובד אנושי, אפילו אינטימי, לציור."

יוסי מרק, אפילוג (2), 2022-2023, צילום: אבי חי

יוסי מרק, נולד בשנת 1954 והחל לצייר כבר מגיל צעיר. הוא למד פילוסופיה ומדעי החברה באוניברסיטת תל אביב וציור במכון אבני, והציג את עבודותיו בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות. מרק הוא מייסד, מורה ומנהל המכון לאמנות חזותית בקריית המוזיאונים בפ"ת.

חיים שיף (1924-2000) היה איש עסקים, מלונאי ואספן אמנות ישראלית, שתמך רבות באמנים צעירים ובלתי ידועים. בנו, דובי שיף, גם הוא אספן אמנות נלהב, החליט להנציח את זכרו של אביו באמצעות הענקת פרס שנתי במוזיאון תל אביב לאמן/נית ישראלי בולט בתחום האמנות הפיגורטיבית-ריאליסטית.