רב ערב 17.10.24

תערוכות חדשות בסדנאות האמנים: אניעם דרעי, רות פוירשטיין | מועדון הילדים.ות לאמנות בסדנאות האמנים | "מצד שני, Both Sides" / גבריאלה קליין

חג שמח לקוראות וקוראי ״ערב רב״, 

118 שנים לאחר שהקים את בצלאל ו־92 שנים לאחר שמת שבור לב על רקע התמוטטות מפעל חייו, דמותו של בוריס שץ ממשיכה לסקרן את עולם האמנות והמחקר המקומי. בהוצאת רסלינג ראתה אור לאחרונה מהדורה חדשה של ספרו של מייסד בצלאל בוריס שץ ״ירושלם הבנויה: חלום בהקיץ״. הספר נכתב במקור ביידיש בשנת 1918, בזמן מלחמת העולם הראשונה, אז שהה שץ מחוץ לירושלים לאחר שהוגלה על ידי השלטון העות׳מני, ופורסם בשנת 1924. הארץ והעולם ליקקו את פצעיהם באותה תקופה, ובצלאל היה על סף קריסה. דווקא ברגע זה בחר שץ לפרסם רומן אוטופי המתאר חזון עתידני של ירושלים בשנת 2018, המשלב בין פנטזיה ומדע בדיוני, תיאולוגיה, ציונות, מודרניזם וריאקציונריות גם יחד. המהדורה היחידה שיצאה לספר הצהיבה ואזלה כבר לפני עשרות שנים. המהדורה החדשה, ביוזמתו ובעריכתו של יקיר שגב, מעוצבת ומודפסת לנוחות הקורא בן זמננו וכוללת גם הקדמה מאירת עיניים.

ספר נוסף שראה אור לאחרונה ברסלינג הוא ״לפסל אומה״, חיבור סמי־היסטורי מאת חוקר האמנות הוותיק אליק מישורי, השוזר אירועים וחומרים היסטוריים אמיתיים ובדיוניים. עלילת הספר מתארת מפגש בדיוני בין בוריס שץ לבין מַחמוּד מוּח'תַאר, הפַּסָּל הלאומי של מצרים, על סיפון אנייה המובילה את השניים מאלכסנדריה למרסיי. שץ ומוּח'תַאר דנים בהבדלים בין ״יהדות״ ל״עבריות״ ובין ״ערביות״ ל״מצריות־פרעונית״. השיחות והוויכוחים שהם מנהלים בסדרת מפגשים ״חושפים את ניסיונותיהם ליצור ביטוי חזותי־חילוני ללאומיוּת של שתי התרבויות במזרח התיכון של אותם ימים. הקרבה ביניהם הולכת ומתגבשת בשל הטרגיות המאפיינת את אכזבתם מיחסם העוין ומלא הבוז, הן מצד הממסדים הפוליטיים בירושלים ובקהיר והן מצד עמיתיהם למקצוע. על אף השיחות שלא התקיימו, הרי שהחלפת הרעיונות ומציאת המכנה המשותף בין שני שדות האמנות שבהם פעלו השניים אינן בדיוניות כלל – הן מהוות שיקוף למציאות האמיתית של דורם, ואולי גם של דורנו״, כותב מישורי.

בינתיים ב״ערב רב״, דוד (דוכי) כהן כותב על תערוכתה של הדסה גולדויכט ״ביבליוסקופיה״ במוזיאון ישראל, הבוחנת את מנגנוניה הפנימיים של הספריה הלאומית הישנה, על הטכנולוגיות, פרקטיקות העבודה וסוגי הידע שנגוזו עם מעברה לבניין חדש.

ימית רחמן־שרירא כותבת על ציורו של יאן ואן אייק ״הבתולה של ניקולא רולן" כי ״באמצעות התבוננות רוחנית ביצירה מוזמן הנמען שלה להרהר באינקרנציה לא רק באמצעות התיאור הפיגורטיבי, אלא גם באמצעות אסוציאציה חומרית לגופו האוכריסטי של ישוע, אשר מגולמת בחיקוי אבן השיש, ומתאפשרת מתוך התבוננות בה״.

האם לאמנות עומדת היכולת להציע קול לפרשנות ולביקורת, או שהיא חסרת אונים אל מול המציאות הבלתי נתפסת? במלאת שנה לאירועי השבעה באוקטובר ולפרוץ המלחמה, רונן אידלמן חוזר לרב שיח בין חמישה אנשי רוח מתחומי האמנויות, השירה, הפילוסופיה והחינוך, שנערך בדיוק חצי שנה אל תוך האירוע. זהו תקציר מתוך שיחה מלאה שפורסמה בגיליון המודפס השביעי של ״ערב רב״, שניתן להזמין בקישור הזה.

עוד באתר:

מדור ״פריחת מוחות״ המתחדש הגיע אל האמן יאן טיכי, העובד ומתגורר בשיקגו.

אבשלום סולימן מבקר את השינויים בתקנות התמיכה החדשות של משרד התרבות.

יהודית ענבר מוסיפה נדבך נוסף למגדל העדויות, הראיות, הפרשנויות והעימותים שנבנה סביב פסלו של יצחק דנציגר ״נמרוד״ במשך דורות על גבי דורות.



תערוכות חדשות בסדנאות האמנים: תערוכת יחיד לאניעם לאה דרעי, ותערוכת קיר אמן לרות פוירשטיין

סדנאות האמנים, רחוב האומן 26, ירושלים

 

"קפצה לה הארץ" / אניעם דרעי

אוצרת: מאיה במברגר

אניעם דרעי מציגה מיצב וידאו פיסולי המשלב עבודות וידאו עם יציקות אדמה. הכניסה לתערוכה מציעה לצופים מרחב התבוננות פנימי דרך תהליכי יצירה שמקפלים בתוכם שאלות על זמן, מרחב ואמונה.
לקריאה נוספת: https://bit.ly/3Y3i0wy

אניעם דרעי, סטילס מתוך עבודת הוידאו ״דבר מתוך דבר״. צילום: אמיתי חיון

 

 

"חֲלוֹמַלְאֱלֹהִים" / רות פוירשטיין

אוצר: אריאל הכהן

בתערוכת היחיד הראשונה שלה, רות פוירשטיין מציגה יצירות רישום בעיפרון ובפסטל אשר שואבות השראה ממקורות מיסטיים ומיתולוגיים. ביצירתה העדינה והמורכבת, פוירשטיין מהדהדת את המתח שבין דאגה אנושית לריפוי אפשרי, תוך חיפוש אחר גאולה.
לקריאה נוספת: https://bit.ly/488dC3N | לשעות פתיחת התערוכות בחגים: www.artiststudiosjlm.org

רות פוירשטיין, עירוח, 2024



מועדון הילדים.ות לאמנות בסדנאות האמנים / מרחב למפגש ויצירה לכל המשפחה

סדנאות האמנים, רחוב האומן 26 (קומה 3), תלפיות, ירושלים

בשעות 16:00–18:00

ראשון, 20.10.24: נייר וסריקה בתנועה

שני, 21.10.24: ציור בחומרים טבעיים

שלישי, 22.10.24: סדנת קולאז'

רביעי, 30.10.24: הדפס אלומיניום מפחיות שתייה ממוחזרות

במחיר סמלי של 15 ש"ח | מומלץ להגיע בבגדים שניתן ללכלך

לפרטים והרשמה: https://forms.gle/tRiSQcSEB8LrCyXL7

מועדון הילדים של סדנאות האמנים, מנופים 2023. צילום: ילנה קווטני



"מצד שני, Both Sides" / גבריאלה קליין

גלריה בארי בתל אביב יפו

פתיחה: שישי, 18.10.24 בשעה 11:00
נעילה: 30.11.24
אוצרת: ד"ר זיוה לין

גבריאלה קליין מציגה מצב דואלי מראש, לא מוחלט, שמצביע על אופן ההתבוננות של האמנית יותר מאשר על האובייקט המצויר. היא עוסקת במה שהיא רואה, מציירת ורושמת לאורך שנים את האנשים שקרובים אליה, את בני משפחתה, כשהם במצב רגיעה, מצב של אי פעולה.

קליין בונה לרוב קומפוזיציות חתוכות, פרגמנטים של גוף ואובייקטים ויוצרת השטחה של הציור. המשטחים נבנים מהנחות צבע כבדות, לעיתים מלטפות, יוצרים מרקם מגובב לא אחיד שנמצא מתחת לפני השטח, צמצום של הפרטים למינימום והרבה חלל ריק צבוע בצבע אחיד שאופף את הדמויות, מכסה ומגלה, מקבע אותן ולעתים דוחס אותן בתוך מסגרת הציור.

גבריאלה קליין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *