רב ערב 11.07.2

אפשר להזמין מראש את גיליון 07! | "רַק תְּבוּנַת לֵב תְּתַקֵּן" |  "ההיסטוריה (המאוירת) של הילדות והילדים" / שירז פומן | "שירה יקירתי" / סיור בבית הנסן בעקבות ״שירה״ של עגנון

קוראים יקרים, קוראות יקרות,

שתי יוצרות תיאטרון רוסיות נידונו השבוע לשש שנות מאסר באשמת ״הצדקת טרור״ בעקבות ההצגה ״פיניסט, הבז האמיץ״ שיצרו בשנת 2019. ההצגה, שמבוססת על אירועים אמיתיים, מספרת על נשים שעברו לסוריה כדי להתחתן עם לוחמי דאעש, אך הורשעו עם חזרתן לרוסיה. מומחה שהעיד נגדן בבית המשפט הצבאי טען כי ההצגה מציגה את ארגון הטרור בצורה מושכת ורגשית ואף מצדיקה אותו. פרשנים מספרים כי ההצגה זכתה בפרסים והכרה כשעלתה לראשונה, ומשערים כי הסיבה האמיתית לגזר הדין היא התנגדותן של היוצרות לפלישת רוסיה לאוקראינה. הדיון במיניסטריון האמת הרוסי מזכיר שגם חירויות שכבר הושגו אינן בטוחות אף פעם. גם בישראל, עברה השבוע בקריאה ראשונה הצעת חוק לסתימת פיות של מרצים, שיזמה התאחדות הסטודנטים הארצית. חופש הביטוי נתון בסכנה גם פה.

השבוע פורסמה ב״ערב רב״ מסה על פרויקט רב שנים של האמנית נירה פרג; גל חוברה ברגמן כותבת על ״פרויקט השבת״ שפרג יוצרת מסוף שנות ה־90, ובוחנת את יסודותיו: ״המרחבים המקוטעים מצביעים על המחסום התנועתי, על הבינאריות המחשבתית שמבקשת לבדל, למסגר ולהשהות. ואם כך, האם תוכל להתקיים אינטראקציה אנושית ללא אותם מחסומים וגבולות, נראים ובלתי נראים?".

עוד באתר: הגלריה לאמנות באום אל־פחם קיבלה הכרה כמוזיאון ערבי ראשון לאמנות עכשווית, ויאן בולטוב הוא הזוכה הראשון בפרס ריבקינד–בן צור. בנוסף, השבוע מתקיים בירושלים פסטיבל ״מנופים״. פרטים על שלל התערוכות, ההופעות והאירועים כאן.

כמו כן, הגיליון המודפס השביעי של ״ערב רב״ ירד לדפוס בשבוע הבא. בקישור הזה אפשר להזמין עותק מראש.



"רַק תְּבוּנַת לֵב תְּתַקֵּן"

תערוכת הסיום של בוגרי תכנית האוצרות, מחזור תשפ"ד

מוזיאון יפו העתיקה
נעילה: 20.7.24

שם התערוכה נלקח משירו של אהרן שבתאי "תיקון", שנכתב לאחר השבעה באוקטובר. התערוכה "רַק תְּבוּנַת לֵב תְּתַקֵּן", מבקשת להחזיר לתודעה את רעיון התיקון כדי להתבונן בזהירות לא רק על השבר אלא גם על כוחות הריפוי שמציעה פעולת האמנות. אחד העוגנים התאורטיים של התערוכה הוא התערוכה "תיקון: היבטים באמנות הישראלית של שנות השבעים" (1998) שאצר מרדכי עומר בגלריה של אוניברסיטת תל אביב והתייחסה לפצע החברתי שהותירה מלחמת יום הכיפורים. כמחווה לתערוכת העבר, עבודות של מוטי מזרחי וגדעון גכטמן שהוצגו בה מוצגות גם כאן, לצד עבודות של האמניות נועה אשכול ויוכבד וינפלד, שנעדרו מתערוכתו של עומר והכללתן בתערוכה מייצרת תיקון כפול.

בהשתתפות: עירית אבא, חנאן אבו־חוסיין, נועה אשכול, זיוה בן ערב רבינוביץ, יאיר ברק, גדעון גכטמן, חיה גרץ־רן, משה גרשוני, אדוה דרורי, מיכל היימן, יוכבד וינפלד, אנה חייט וסלבה פירסקי, נעה יקותיאלי, אריאן ליטמן בשיתוף עם ורד סיון, מוטי מזרחי, ליאב מזרחי, יאנה סטוּפּ, עדי פלומן, דניה צ'למינסקי, משה רואס.
אוצרת מלווה: תמי כץ־פרימן.

אירועי אמנות ותרבות בתערוכה בכניסה חופשית | לכל האירועים ולפרטים: https://bit.ly/3VsmM5c



 "ההיסטוריה (המאוירת) של הילדות והילדים" / שירז פומן

תערוכת קיץ לילדים בבית הנסן

אירוע פתיחה: שישי, 12.7.24 בשעה 12:00, כניסה חופשית
נעילה: 31.8.24
אוצרות: עופר גץ

תערוכה זו נוצרה בהשראת הספר "ההיסטוריה של הילדות והילדים" (הוצאת "למה") מאת תמר וייס גבאי, שבו עשרים סיפורים על ילדות וילדים בתקופות שונות בהיסטוריה ובמקומות שונים בעולם. בנוסף לעבודת המחקר המקיפה שערכה הסופרת, יצירת האיורים שבספר דרשה גם היא מחקר רב, מעמיק ובלתי שגרתי. שירז פומן, שאיירה את הספר, חקרה וגם דמיינה כיצד נראה עולמם של ילדות וילדים במהלך ההיסטוריה באזורים שונים ומגוונים: איך נראו בתיהם, משפחותיהם, סביבת המחייה שלהם והרגעים השונים המרכיבים יחד חיים שלמים.

על מה חלמו ילדים שגרו לפני 30,000 שנים במערה באירופה? מה העסיק ילד שגר בסביבות ירושלים לפני 2,400 שנים? ואיזה מטעמים אכלה ילדה ביבשת אמריקה הדרומית לפני 550 שנים?

אנחנו מזמינים אתכם, מבקרים ומבקרות צעירים (יותר ופחות), לצאת למסע בזמן. בואו נצטרף אל הילדות והילדים של העבר, נגלה פרטים מאורחות חייהם, נדמיין איך היה להיות ילדה או ילד בימים ההם, ואולי גם איך יראו חייהם של ילדות וילדים בעתיד!

אירועים במסגרת התערוכה:

  • חמישי, 1.8.24: סדנה פתוחה לקהל עם הסופרת תמר וייס גבאי והמאיירת שירז פומן, בשיתוף עם ״אסטרונאוטית – חנות ספרים על משאית״.
  • שישי, 16.8.24, מעבדה לבניית משחקים דיגיטליים עם ניצן כהן.

פרטים נוספים והרשמה באתר בית הנסן

שירז פומן



"שירה יקירתי" / סיור בבית הנסן בעקבות ״שירה״ של עגנון
ימי רביעי בשעה 19:00

בראשית הרומן ״שירה״ מאת ש״י עגנון מלווה ד״ר מנפרד הרבסט את אשתו הנרייטה הכורעת ללדת אל בית החולים ופוגש אחות מסתורית המושכת את תשומת ליבו. ״באה אחות בית החולים, גבוהית, גברית, בעלת משקפים, שנזדקרו מעיניה בחוצפה והזריחו את הנמשים שבלחייה האפורות כראשי מסמרים שבקיר ישן״, כותב עגנון על רגע הופעתה. מיהי אותה שירה שלא נותנת מנוח לנפשו של מנפרד הרבסט? האם היא אשת זדון או דמות מלאכית ואלטרואיסטית?

בערבי הקיץ של חודש יולי נצא לסיור מיוחד בבית הנסן בעקבות "שירה", הרומן האחרון והלא גמור של ש"י עגנון. בסיור נתחקה אחר דמותה של שירה ונתמקד בסצינה האחרונה ברומן, המתרחשת בבית הנסן בגלגולו המוקדם כבית מצורעים.

הסיורים מוצעים לקהל ללא תשלום, ומותנים בהרשמה באתר ״בית עגנון״.

הרשמה בחינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *