בית הנסן גאה להציג: ״קרקס הבריחה״
שבוע העיצוב ירושלים 2021
אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות, 1-8.7.2021
בית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה
ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף | מנהלת אמנותית: ענת ספרן | אוצר ראשי: טל ארז
השקת שבוע העיצוב וערב פתיחה: יום חמישי ה- 1 ביולי, בשעה 19:30
ההשתתפות בכל האירועים הינה ללא תשלום ופתוחה לקהל הרחב
שעות פעילות במהלך השבוע:
1.7 – 19:30-23:00 ערב פתיחה
2.7 – 16:00-10:00
3.7 – 23:00-10:00
4-8.7 – 23:00-16:00
שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים
ערב הפתיחה של שבוע העיצוב יצוין במספר התרחשויות ומופעים:
בערב הפתיחה החגיגי לצד חשיפת כלל התערוכות והמייצבים, יתקיימו ברחבי בית הנסן שלל התערבויות מוסיקליות, פרפורמטיביות וקרקסיות, כשביניהן:
הליצן x, חבורת אמנים מולטידיסיפלינריים, פועל כקבוצת הקרקס הרשמית של שבוע העיצוב ירושלים כשבערב הפתיחה יקיימו יחד עם מוזיקאים ואורחים נוספים מופע מרכזי גדול לצד שלל התערבויות בכל רחבי בית הנסן.
האמנית סלי קריסטל קרמברג יחד עם האמן בר פלש יקיימו פרפורמנס קעקועים מתמשך.
משתתפי פרויקט השדכן יזמינו את הקהל לחוויה קולינרית עיצובית ירושלמית.
ועוד…
לצד הביקור בתערוכות ובמיצגים יוכלו המבקרים ליהנות במהלך שבוע העיצוב ממתחם אוכל ומשקאות מבית פיצה פלורה, מבית הקפה של משק עפאים, ובר ה'דיר' ולבקר בחנות הפופ אפ לעיצוב ישראלי של "אסופה".
התמה השנתית:
אנו בורחים מתלאות היומיום אל הוירטואלי, אל הטבע, אל מקומות אחרים, אל זהויות ותרבויות אלטרנטיביות. אנו בורחים מפרדיגמות שולטות לרגעים של עונג טהור. אנו מאזנים את קשיי היומיום על ידי הפניית העורף אליהם, ליום או לחיים שלמים, כדרך למרוד, או בתנועה יחד עם ההמונים אל עבר הסחות דעת חדשות ומפתות.
אולם יותר ויותר, אנו מבינים שלאסקפיזם שלנו יש מחיר. המודעות הגוברת לעלויות החברתיות, הפוליטיות, האקולוגיות והתרבותיות של החיים המערביים מזהמת את טוהר המפלט.
מתוקף תפקידו כפסטיבל, צורה אסקפיסטית כשלעצמה, שבוע העיצוב ירושלים 2021 מבקש להחיות וללבוש צורה טהורה לכאורה של אסקפיזם, לפחות במקורותיה – פסטיבל הפסטיבלים, היכל הבידור והפלא – הקרקס הנודד. ישות טעונת קונפליקטים, הקרקס הוא באחת פלאי ומסוכן, מכיל ונצלני, קסום וטכנולוגי, טהור ואפל. הוא ההגשמה של הפוטנציאל האנושי, וכשהוא מתפרק, מזכיר לנו את חוסר היכולת שלנו למלא אותו. הוא מראה לנו את פלאי העולם והטבע, בעוד הוא מזכיר לנו את המחיר שנדרש כדי להביא אותו לפתחינו. הקרקס הוא המקום בו האסקפיזם הטהור ביותר והמציאות הקשה נפגשים.
לאורך שבוע קיומו, ״קרקס הבריחה״ יחקור את החזית הבוהקת של אסקפיזם ואת אחורי קלעיו האפלים, ואולי אף יציע לנו רגע של נחת, כמו שעיצוב עושה לא פעם. אבל אולי, רק אולי, הוא גם יזכיר לנו שקשה לברוח מהמציאות, ושמה שאנחנו עושים הוא תמיד השתקפות של מי שאנחנו.
אודות שבוע העיצוב
שבוע העיצוב ירושלים מתקיים מ-2011 בהובלת בית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. בית הנסן מקיים ומקדם עשייה רבה ומגוונת במהלך השנה לקידום תחום התרבות והעיצוב בירושלים ושבוע העיצוב הוא אירוע השיא של מארג הפעילות השנתי של בית הנסן, כאירוע התרבות והעיצוב הציבורי הגדול והמשפיע בישראל. בשנת 2016 התרחב שבוע העיצוב לאירוע בינלאומי המתפרס על שורת אתרים בירושלים ומכיל ערב רב של אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. מדי שנה שבוע העיצוב מתמקד בתמה מרכזית אשר בוחנת סיטואציות ירושלמיות וישראליות ייחודיות בעלות רלבנטיות בינלאומית, מתוך מחשבה כי הנוף התרבותי הייחודי בישראל הופך אותה למעין מעבדה חיה של נושאים גלובליים בוערים, ומתוך אמונה כי על עיצוב להגיב לנושאים אלו. שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים ומנוהל ע״י בית הנסן- חברת רן וולף.
תערוכות שבוע העיצוב 2021
כל התערוכות והפעולות בשבוע העיצוב מתארגנות השנה דרך שישה פרקים שכותורתיהן לקוחות מעולם הקרקס והן מגיבות לתמה הן ברמה האוצרותית והן ברמה המרחבית:
היריד
היריד הוא החזית הנוצצת של הקרקס. מעבר לשער הכניסה נפרסים, כאילו ללא מאמץ, פלאות גדולים ומרהיבים. אלה מבקשים לכבוש את לבבנו מיידית, ולהשאיר את העולם שעזבנו מחוץ לשער. כך יוצגו בגינה היפה של בית הנסן מספר פרויקטים אשר יקבלו את פני הבאים:
- פרוייקט המעטפת, פרי שיתוף פעולה בין אלון שריד, עמית פורטמן ודנה בן שלום מבקש להפוך את מבנה האבן המאסיבי של בית הנסן לאוהל, מהחצר שלו, דרך החזית ועד תכולתו. חצר בית הנסן הופכת לעיר אוהלים, הכניסות מתהדרות בדים מתוחים, הבית עוטה מסכה חשוכה ומסתורית והחצר הפנימית הופך לארנה מעגלית ולזירת התרחשות דרמטית באמצעות טקסטיל, אור ותנועה.
- קוף מתנפח בגובה שמונה מטרים מציץ מעבר לחומות. לאחר שברח מהקרקס הוא שב אליו אך הפעם משקיף על בני האדם ממעלה גובהו. נקודות מבט היא עבודה של המעצב אלכס חייצקי וצמד האמנים בראדרס אוף לייט.
- מיגונית בטון סטנדרטית והשתקפותה הטקסטילית עומדות במרכז המיצב חדר בריחה של האדריכליות טליה דוידי והילה שמר.
- צמד המעצבים ההולנדים ינטז׳ה אין ט׳וולד וטון קוהורסט יצרו את Helter Skelter – מיצב גרפי חדש המתערב באדריכלות מגדל העץ של האדריכל הצ׳כי מרטין רייניש שבחצר בית הנסן.
- פרויקט השדכן אשר מחבר בין מעצבים ירושלמיים לבעלי מלאכה ירושלמיים יתמקד השנה בתחום הקולינרי. שבעה פרויקטים חדשים נולדו מהמפגש המרגש וחוצה המגזרים. מעצבים, צורפים, קרמיקאים, אמני זכוכית טקסטיל וקרמיקה יצרו עבודות חדשות בהשראת העולמות הקולינריים וחיברו עולמות: בין קיגל חרדי לפאלפל הירושלמי, גבינות עזים מסורתיות ליין ובירה מקומית, לחם ומאפים מהעיר העתיקה לממתקים ערביים מסורתיים. בהשתתפות: אלאא אדריס ונור אבו סביח, ירון מאייר אבנר אלה, שרה שוראקי זיסקין ובירה שפירא, דניאל אלקיים ואפרת גיאת, טליה רגב מור ורבקה ברנדווין, אוהד כברי ושי צדוק דויד זכריה ומאפיית שווארס. אוצרות: דניאל נחמיאס ועתליה עין מור, ע. אוצר: שאדי פרנסיס מג'לטון.
יריד המוזרויות – התערוכה המרכזית, אוצרים: טל ארז וענת ספרן
עיצוב תערוכה: אלון חלמית ושאול גלבוע
יריד המוזרויות היא תערוכה העוסקת בהגדרות הנורמליות והחריגות ומבקשת לשאול מהו הנורמלי, מי מגדיר אותו, וכיצד עיצוב מבקש להשפיע עליו. בתערוכה מוצגות 20 עבודות של מעצבים ומעצבות מישראל והעולם ועיצובה שואב הששראה מיריד המוזרויות ההסטורי כפי שהוצג בקרס הנודד.
בין העבודות המוצגות:
עצמות מצופות עור מקועקע העשויות ממגוון חומרים קרמיים ואחרים של המעצבת רוני לנדה.
עבודת וידאו בתלת מימד בנושא טשטוש מגדרי של המעצבת הבריטית מרסלה בלטרייט.
אובייקט מכני מודפס של תוספת אצבע שישית לכף היד מאת המעצבת הבריטית דני קלוד.
מיצב אינטראקטיבי לעיוות פנים על בסיס אלגוריתמי של המעצבים קובי פרנקו ומיכאל גולן.
רשימת המשתתפים המלאה: אופיר הללי, קובי פרנקו ומיכאל גולן, נטלי אילון, נעמה אגסי, טל מור סיני, הילה שפירא, שאדי פרנסיס מג׳לטון, רוני עזגד, רוני לנדה, זוהר דביר, סולטן אביר, שאול כהן , מרסלה בלטרייט, דני קלוד וריינה אוון, סאלי קריסטל, עופר גץ, עמליה מגריל ודניאל גרבר, דניאלה מרוז, טליא יאנובר
חיות העולם הגדול
הטבע הוא בידור, הוא משאב, ואיתו אנו מנהלים מאבק טריטוריאלי מתמיד. החיות, הצמחים, המשאבים הטבעיים – כולם הופכים לחומרי גלם לבריחה האנושית ותג המחיר של השימוש בהם נותן בבירור את אותותיו. שלושה חללים מרכיבים את הפרק אשר עוסק ביחסינו עם הטבע ועולם החי:
- גן חיות הוא פרויקט חדש של המעצב ארז נאבי פנה בו עשרות צמחים, בעלי שם של חיות, מייצרים מופע בתנועה המדמה מערכת של תגובות אנושיות כמו בריחה, התגודדות וסקרנות. מערכת פנאומטית מאפשרת לצמחים לנוע ואף להגיב למבקרים בחלל.
- זחלים היא עבודה חדשה של המעצבת דניאלה מרוז שבמרכזה אובייקט תלת מימדי גדול המדמה זחל וסרט בו הוא מופעל על ידי פרפורמר בנוף מדברי מקומי.
- עתיד החיים היא תערוכה המציגה מבחר חדש של עיצוב סלובני עכשווי, העשוי מחומרי גלם מקומיים ועל בסיס עקרונות בר קיימא. בתערוכה מוצגים כ-20 מוצרים. אוצרות: מיקה צ'ימוליני, ראש התוכנית, CfC וזלה קושניק
אחורי הקלעים
מאחורי החזית הזוהרת של הקרקס מתקיים עולם מקביל של אחורי הקלעים. שם מתקיימת המכונה המפעילה את הקרקס ושם נחשפים המנגנונים המייצרים את העבודות, האנשים אשר תופרים את התלבושות, חדרי האיפור המשרתים את המופיעים, והטקסים המכינים את המיצגים.
המעצבים איתמר פלוגה ולילי פלג עיצבו את כל אזור אחורי הקלעים כמיצב גדול מימדים העשוי מחומרים ממוחזרים ומכיל בתוכו סדרה של פרויקטים כשביניהם:
שני פרויקטים מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל:
המחלקה לצילום בבצלאל מציגה את כישוף – קסם – גיא און יצר מתחם אינטראקטיבי המזמין את הצופים לקחת חלק פעיל – לצלם ולהצטלם. העבודות בתערוכה מבקשות לעסוק בקסם וכישוף דרך המדיום הצילומי, ובאמצעות טכנולוגיות מתקדמות של הדפסה על גוף ועל תלת מימד.
כישופוני הוא פרויקט של תכנית התואר השני בתקשורת חזותית בבצלאל. חנות המיסטיקה כישופונִי מוכרת אשליות, מציעה לקהל טשטוש גבולות ומאפשרת לקחת איתם חזרה אל המציאות את אותו הקסם. בתערוכה ממוקמת חנות ובה התוצרים ועותקים שלהם יועמדו למכירה. התערוכה ביוזמה ואוצרות של רינת הדר וחמוטל אתר.
שרה – רובוטית לוליינית בעיצובו של אמיר צובל תאזן על גבי זרועה צלחות וכוסות קרמיקה בדיוק מושלם אך אופיה הביישני ייחשף כאשר כמות הקהל בחדר תגדל ואז תאבד את שיווי המשקל, תפיל את הצלחות והמהלך כולו יתחיל מחדש (הפרויקט נעשה בשיתוף ובחסות חברת Ofek – Advanced Flight Systems)
ים מטרסו מציגה את הפנס – מיצב חדש שבמרכזו פנס קסם אשר באמצעות שימוש בתאורה ופילטרים מייצר דימוי משתנה תמידית, שנוגע אל יחסינו המשתנים בהדרגתיות חמקמקה עם מקור אור מופלא אחר – השמש.
מציגים נוספים באחורי הקלעים:
רניי מזור, סאלי קריסטל קרמברג, עופר גץ, בוטיק שווארמה ושלומי יוסף
קופסאות שחורות
בקומה השניה של בית הנסן יוצגו סדרה של פרויקטים חדשים כשכל אחד מהם מזמין את הקהל לחווית בריחה אימרסיבית שונה בכל חדר. בבנוסף הוזמנו שבע אקדמיות לעיצוב מכל הארץ להציע פרשנות שלהן לנושא חדרי הבריחה.
בין הפרוייקטים:
- בעבודה פאנצ׳.ג׳נרייט.פריק של המעצבים: דוד אופנהיים, דורון אלטרץ, דב גנשרוא ושרית יודלביץ' הופך החלל למעין מועדון ספורט כשבמרכזו שקי אגרוף בעלי צורות משונות אשר נוצרו על ידי אלגוריתם המתעד את המפגש בין החובט והשק. המבקרים יוזמנו לחבוט בשקים ולצפות בזמן אמת ביצירת הדימויים החדשים.
- קבוצת מלחמאמי הירושלמית יוצרת את זריחות טורקיז מובטחות למאמין – חלל אדריכלי מנותק המדמה חווית מועדון בעזרת תאורה וסאונד.
מציגים נוספים: תום גן אור, רובין ״סנדוויץ׳ פנטופרו, אור ״דיג׳יי סופט״ דרורי, נדב ״מצ׳טה״ יהל
האקדמיות המשתתפות: המכללה האקדמית הדסה, בית הספר לעיצוב ויצ"ו חיפה, אקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, בית הספר הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר, HIT מכון טכנולוגי חולון, מכללת סמינר הקיבוצים והמסלול האקדמי המכללה למנהל.
השיבה הביתה
הפרק האחרון מתייחס לרגע בו הקרקס מתפרק ונעלם. הרגע בו אנו שבים הביתה מביקור במקום רחוק והמוכר הופך למוזר. השיבה הביתה היא המרחב המעוצב של הבין לבין, והמבט החדש שהוא מציע על מה שכבר הפסקנו להבחין בו.
- בחלל הגדול של עליית הגג יצרו האדריכלים שארל ויינברג ושי בן עמי את המיצב המראה – במקום שבין פנטזיה למציאות, ׳המראה׳ מציעה טיסה לשום מקום.
- בחלל הקטן יוצגו שלושה פרויקטי מציאות מדומה באוצרותו של טל הרינג. טכנולוגיית מציאות מדומה מאפשרת ניתוק ובריחה מושלמת מהמרחב והזמן וביקור בסיטואציות בדיוניות או משוחזרות שלא ניתן לחוות אותן בשום דרך אחרת.
בחלל יוצג הפרויקט הישראלי סינדרום פיינגולד של נמרוד שפירא ורועי לב החוזר לרגע התהפכות סירתה של יסמין פיינגולד, אלופת ישראל בחתירה בנחל הירקון בשנת 2009. לצופה מתאפשרת הצצה להרהוריהם ולאישיותם של האנשים אשר צפו במתרחש ולא הושיטו יד באותן דקות קריטיות והוא מעלה שאלות על אחריות חברתית. הפרויקט יוצג בפסטיבל טרייבקה ובפסטיבל קאן אך זוהי חשיפתו הראשונה לקהל בפורמט מציאות מדומה התנסותי מלא.
פרויקטים נוספים שיוצגו הם:
Emergence של הסטודיו הבריטי המפורסם Universal Everything אשר מדמה חוויה אינדיבידואלית מול מאסה של קהל אנושי וכן הפרויקט המטלטל Out of Exile של היוצרת האמריקאית נוני דה לה פנייה אשר מבוסס על סיפור אמיתי של יציאתו מהארון של בחור הומוסקסואל ומזמינה את הצופה לנכוח ברגע הרגיש יחד איתו ובני משפחתו.