במסגרת תוכנית התערוכות השנתית "הילדים רוצים קומוניזם" במובי – מוזיאוני בת-ים, משמש חלל קבוע במוזיאון כאולם קולנוע שבו יוקרנו מגוון עבודות וידיאו חדשות וסרטים ישנים וחדשים. בסבב הראשון של "הילדים רוצים קומוניזם" יוקרנו סרטי מדע בדיוני מהגוש סובייטי. ז'אנר המדע הבדיוני בספרות נוצר ברגע קיצוני של אי-יציבות שחולל התיעוש הקפיטליסטי במאה ה-19. ז'אנר זה כלל, לצד מסעות במרחב לכוכבים אחרים, גם מסעות בזמן.
היכולת לנדוד בזמן אל העתיד קיבלה ביטוי אמנותי באפשרויות שהציע הקולנוע – וביטוי פוליטי בתפיסת המהפכה של לנין, שהמציא מכונת זמן לעתיד: המפלגה המהפכנית. אלא שכפי שאנחנו למדים, לעתים עצרה המכונה בשנה הלא נכונה – אם בהתפתחות של מערכי שליטה טוטליטריים ואם בהרס דרכי חיים מסורתיות שבבוא העת איפשרו דווקא לקפיטליזם גישה קלה יותר להתפשטות.
עם זאת, מהספוטניק לצ'רנוביל, המציאות בברית-המועצות יצרה דימויים מעולם המדע הבדיוני. סדרת הסרטים מבטאים את המימד הזה בחיים תחת הסוציאליזם שהתקיים במאה ה-20: סרטו הקובו-פוטוריסטי של יאקוב פרוטזנוב "אלייטה: מלכת מאדים" (ברית-המועצות, 1924); יצירת המופת של אלכסנדר מדבדקין "מוסקבה החדשה" (ברית-המועצות, 1938), וסרטו של פיוטר זולקין "או-בי או-בה: קץ האנושות" (הרפובליקה העממית של פולין, 1985), המתאר את מציאות החיים אחרי שואה גרעינית.
במסגרת פרקטיקה אמנותית שנמשכה כחמישה עשורים, פיתח אמן הניאו-אוונגרדי הסלובקי סטאנו פילקו (1937–2015), גוף עבודות נרחב שעניינו ניתוח מערכות של הדברים שישנם. מתוך עניין עמוק בסוגיות הקשורות בתרגום, אטימולוגיה ובלשנות, יצר פילקו תרשימים דיאכרוניים של מלים המנסחות את שרשרת היוחסין של פריטים שונים. עבודתו משנת 1959, הנושאת את הכותרת "הוויה – קיום – הוויה – אדם – היה – היות – יהיה", כוללת 30 עמודים שבהם מונחים פילוסופיים מסודרים בשלוש עמודות לפי שפה, כאשר האנגלית משמאל, הסלובקית במרכז, והגרמנית מימין; מעין ספר של מושגים מטפיזיים.
תחילה סיווג האמן את עבודותיו על-פי מערכת של חמישה צבעים: אדום, ירוק, כחול, לבן, ושחור (אינדיגו), ספקטרום שהתכתב עם המניעים הרעיוניים בעבודתו. הצבעים מציינים אם עיקר עיסוקה של עבודה הוא הארוטי, הסוציו-פוליטי, הקוסמי, הנשגב או, לבסוף, האגו. פילקו הכפיף לא רק את פועלו, אלא גם את שמו שלו לעקרונות סכמתיים אלו. בשנת 2000, תחת הכותרת "Projekt myslenia – mentality" ("פרויקט חשיבה – מנטליות"), הציג פילקו סדרה של וריאציות שונות על שמו המתייחסות לשלבים שונים בחייו.
הטקסט המובא כאן מעלה את שאלת המימד הרביעי – תיאוריה מתמטית המציבה את הזמן כקואורדינטה שהיא בבחינת גובה, אורך או רוחב. תיאוריה זו השפיעה רבות על דור של אמנים בתחילת המאה ה-20, לרבות אמני הקוביזם, הדאדא והסוריאליזם. מבחינה פילוסופית, תיאוריית המימד הרביעי גורסת כי לכל ישות יש זהויות נפרדות בנקודות זמן שונות, וכאן פילקו עושה שימוש בתיאוריה כדי לשרטט את העבר, ההווה והעתיד של הגלקסיה.
סטאנו פילקו: הערות על עבר, הווה, ועתיד
שנות ה-60
תרגום: ענבל שטראוס
א. עבר
- יקום, זמן-חלל – קוסמולוגיה – מימד רביעי
ביקום, שום עבר, הווה ועתיד אינם מתקיימים במובן הארצי.
- מיקומנו וממדינו
הבה נדמיין מודל מרחבי של הקוסמוס השכן, שבו קוטרה של השמש הוא 7 ס"מ, וכדור ארץ, שקוטרו 0.5 מ"מ, חג סביבה במרחק של 30 ס"מ. כוכב הלכת האחרון במערכת השמש, פלוטו, חג במסלול עם רדיוס של 300 מ'. גודלו הכולל של מודל שכזה הינו 600 מטר. ממרכזו, השמש הבאה היא במרחק של 2,000 ק"מ. בקנה-מידה זה, רוחבה של הגלקסיה הוא 75 מיליון ק"מ.
- אפשרויות לקיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ
בשנת 1961 התקיים בגרין בנק שבמדינת וירג'יניה המערבית כנס בנושא ציביליזציות חוץ-ארציות. עם סיום הכנס, הסכימו המשתתפים על מה שמכונה "משוואת גרין בנק":
N = R* • fp • ne • fl • fi • fc • L
אם נחליף את כל המשתנים במשוואה בערכים הנמוכים ביותר האפשריים, אז "N" יהיה שווה ל-40. אם נחליף את כל המשתנים בערכים הגבוהים ביותר האפשריים, אז "N" יהיה שווה ל-50 מיליון ציביליזציות חוץ-ארציות שונות.
פילקו – 1961
ŠUP – מחקר 1952-58 – יצירתיות
אסטרוקוסמולוגיה
ב. הווה
- ארגון מחדש של כדור הארץ – זמן-חלל – קוסמולוגיה – מימד רביעי
– יופיע ארגון מושלם של החברה והסביבה.
– הרעיון יהפוך לדבר החשוב ביותר. דברים חומריים יהפכו למובנים מאליהם.
– פני כדור הארץ יהפכו לשטח מוגן – סביבה מלאכותית חדשה תהיה מופרדת מפני כדור הארץ. השטחים המוגנים יכילו שרידים של תרבויות עבר (מקטעי כבישים מהירים, סגנונות גותיים, בתי משפחה פרטיים ועוד).
– נטישת שיטות קודמות של הפקת אנרגיה והחלפתן באגירה של אנרגיות מתחדשות שמקורן ליבת כדור הארץ, השמש, הברקים, הרוח, הים והירח.
– שיטות חדשות להפקת אנרגיה.
– שימוש בסוגים חדשים של אנרגיה.
– צורות חדשות של תזונה.
– התערבות הדרגתית בהתפתחות הגנטית של המין האנושי.
– שיטות חדשות לאחסון ושידור מידע, ונגישותו לכולם.
– שליטה בכוח הכבידה, ייצור אנטי-גרביטציה.
– לצד ארגונו מחדש של כדור הארץ, המין האנושי יחל להתיישב על כוכבי לכת אחרים במערכת השמש שלנו.
- ארגון מחדש של מערכת השמש
– שטחים ריקים במפת מערכת השמש יחלו להיעלם בהדרגה.
– בניית סביבות מחיה על כוכבי לכת אחרים.
– יצירת כוכבי לכת מלאכותיים מחומרי בנייה בין-כוכביים.
– מסעות בין כוכבים כעניין שבשגרה.
– סוגים חדשים של ערוצי תקשורת.
– מעבר הדרגתי של האנושות מציביליזציה טכנולוגית לציביליזציה סופר-טכנולוגית.
– יצירה של תודעה אנושית חדשה על רקע מערכת השמש החדשה.
– מערכת השמש תהפוך למקור עצום של קרינה ממקור מלאכותי.
– נעבור את מהירות האור.
– תתפתח תפיסה חדשה של זמן: זמן קוסמי.
- יצירת קשרים עם ציביליזציות אחרות בגלקסיה
– במהלך הארגון מחדש של כדור הארץ ומערכת השמש, האנושות תיצור קשר עם ציביליזציות חוץ-ארציות.
– האנושות תתחבר למערכת החלפת מידע בין-כוכבית ותעשה בה שימוש.
– נמפה את צורות החיים בגלקסיה שלנו.
ג. עתיד – זמן-חלל – קוסמולוגיה – מימד רביעי
- שיתוף פעולה עם ציביליזציות אחרות בגלקסיה
– הציביליזציה הסופר-טכנולוגית שלנו תהיה ערוכה למפגשים עם ציביליזציות חוץ-ארציות.
– השלב השני בארגון מחדש של מערכת השמש יחל תוך שיתוף פעולה עם ציביליזציה אחרת.
– תודעה גלקטית תתגלה כתנאי מוקדם ובסיסי לסימביוזה בין חומרים חושבים בגלקסיה.
- ארגון מחדש של הגלקסיה
– חומר חושב יחשוף את העיקרון האוניברסלי של הופעת חומר, ובעצמו יגלם עיקרון זה כחומר גלם קוסמי בסיסי.
– התרחבות הדרגתית של החומר בגלקסיה.
– שליטה והשפעה על תנועות מערכת השמש ותנועת הגלקסיה בתוך גלקסיית-העל.
– טרנספורמציה של חומר חושב לכדי אנרגיה חושבת.
– הגלקסיה תהפוך למשדר עצום של אנרגיה חושבת, שתופץ במהירות העולה פי כמה מונים על מהירות האור.
– אנרגיה חושבת תארגן את הגלקסיה ואת המרחב הבין-גלקטי.
- שיתוף פעולה עם גלקסיות אחרות
– האנרגיה החושבת של גלקסיות שונות תיצור אחדות בזמן-העל הקוסמי.
– זמן ומרחב יהיו שווים.
– תקום ציביליזציית-על בין-גלקטית.
– נגיע לשלב המעבר אל האנטי-יקום.
לכל אוטופיה היתכנות טכנית, ועל כן אוטופיה הינה נחלת העבר.
****
"הילדים רוצים קומוניזם: סבב ראשון"
25.2.2016–14.5.2016
משתתפים: אוהד מרומי, נועה יפה, ניקול ורמרס, יוני גולד, נטליה זורבוב, אסיה לוקין, זויה צ'רקסקי, אולגה קונדינה (הברביזון החדש), רענן חרל"פ ורוני הרדליץ. אוצר: יהושע סימון
מובי–מוזיאוני בת-ים, רח' סטרומה 6, בת-ים
שלישי, חמישי, 16:00–20:00
שישי, שבת, 10:00–14:00