פירמידות הפוכות
תחילת הרישום, מקורו בפסוק שהדהד בראשי, "בראשית ברא התאגיד פירמידות", מלווה בציור משולש גדול במרכז הנייר. בעיני רוחי ראיתי פירמידה הפוכה הננעצת בגבו של מעמד הביניים, המיוצג על ידי דמותו של פקיד/איש עסקים טיפוסי, מצויד במשקפי שמש ומזוודה. אלה ניצבים על ראשה של דמות משונה, מעין בעל-הון רב-פרצופי מגוחך, המייצג את המעמד שבדרך כלל ניצב בראש פירמידת השליטה הכלכלית, וכעת הוחלף מקומו בצמרת על ידי ערב-רב של בעלי מקצוע בני המעמד הנמוך, הקורסים תחת הנטל ומחליטים להשתחרר מכבליהם, בשלל תרחישים החוברים לתמונת יום דין, או גאולה. החלק העליון הוא היחידי שצבוע, בצבעים זוהרים, ונדמה כאילו פורץ מתוך הפירמידה. בדומה לפירמידות במצרים, גם כאן, מצויות שלוש פירמידות וספינקס. זהו תיאור המתווה שהנחה אותי לאורך שעות היצירה הארוכות, אלא שמלבד מתווה זה, נוצרה היצירה בחופשיות, ללא רישום מקדים וללא עכבות, לעתים בין ערנות לשינה. בכל ערב, הייתי מוצא איזור מואר דיו, פורש סדין, מוריד חולצה ומשתמש בה כמשענת למרפקי, נשכב על הרצפה ומתחיל לרשום עד שלא יכולתי להמשיך, או שפשוט לא התחשק לי יותר. לאורך רוב התהליך, מיעטתי להתבונן בתמונה הכוללת, ממשיך לרשום בקטע אחר כל פעם. כשהבטתי לראשונה ביצירה בשלביה המתקדמים, לא הבנתי איך יצרתי דבר כה מוזר, כפייתי, מטורף, ייחודי ויפה. עד עכשיו אני מתקשה לתפוס מה היו התנאים שאפשרו ליצירה שכזו לחמוק תחת אצבעותיי הנאמנות.
היצירה 'פירמידות הפוכות' נבראה בעת שהותי במאהל שדרות רוטשילד בתל אביב, כחלק מסדרת 'מהפכה תודעתית' המתמשכת. במשך כחצי שנה, נדדה היצירה במאהלי המחאה ברחבי הארץ, במבני ציבור, בבתי-עם ובהפגנות. החומרים ששימשו אותי ביצירתה, הנייר, העטים והצבעים הזוהרים, ניתנו במתנה על ידי מגוון אנשים, וחלק ניכר מן המלל המצוי בה, הגיע ממקורות שונים, ובעיקר מאנשים ששוחחו בסביבתי בשעה שציירתי. אפשרתי דריכתם של סוליות נעליים וצמיגי אופניים, וכן, מיץ פירות העצים, בניסיון לתפוס משהו מהרוח הזמן והמקום.
/ רותם מקרית גת, תשעב