לא רק יין זול 19.12.13

אמנים למען ספריית גן לוינסקי תערוכת מכירה שנתית, אירוע מחול ווידיאו חי "under construction", רשמים V – מעבר לנייר הביאנלה החמישית לרישום, יונתן גירון וטמיר ליכטנברג "אומץ ותקווה", רותם ריטוב "השדה", ירון אתר "רוחות של מהמרים", יעל מסר "למי איכפת מאמנות במרחב הציבורי? הביאנלה באיסטנבול כמקרה בוחן", יוחאי אברהמי "אלבום", אורן בן מורה "חזיתות"

מטבע נזרק באויר מגובה המותן מטה. הוא עף, מסתחרר ונוחת על מצע קרטון רטוב מגשם. המבט הראשון שהעיניים פוגשות בבוקר הוא מבט של פחד וכעס. עיניים סגורות למחצה, קימטוטים וחריצים הניקבים לתוך העיניים ומתפשטים הלאה לכיוון עצמות הלחיים. נקיקים שחורים של עיר שיער כסוף מלוכלך וראש מונח על מדרכה. "רק שקל אחד יש לך? טוב. זה גם טוב." אם הוא היה חתול או כלב או יונה, הייתי אוספת אותו הביתה ומנקה בצמר גפן ומים חמימים את שאריות הרחוב. עיני התכלת מכוסות האפר כולאות אותי לפני שהספקתי להתעורר מחלום הלילה ולענוד הבעה. מכת גרזן על יערות גשם. איך אפשר להמשיך מכאן? לאן אפשר ללכת? אמצע אלנבי. מטבע של שקל על קרטון רטוב. למי זה עוזר? שליפת כף היד מכיס המכנסיים, זריקת השקל. האצבע המורה והאגודל, מפרק כף היד והאמה, האמה והזרוע, הזרוע והכתף. הגוף בפעולה. מחווה חברתית מסננת זבל. יש לי את היכולת. יש לי את הגישה. שיירת אנשים הולכת במדבר שכבות של חולצות דקות בשלג. החיילים מביטים מלמעלה ומכוונים את השיירה: "תנו להם להגיע לירושלים ואז תעלו אותם לאוטובוסים, סגרנו?" אני שומעת קול ברור במרכז המוח. זה ראש הממשלה. "אין שום בעיה, בוס." עונה מפקד מהצד השני של הקו. בצומת רחוב קיבוץ גלויות והר ציון בתל אביב, יושבים עשרות אנשים מעלות השחר ועד השקיעה ומחכים למישהו עם טנדר או משאית שיקראו להם ליום עבודה. רוב היום הם עומדים על המדרכה בקבוצות של שניים או שלושה. יש גם כאלה שעומדים לבד או יושבים על הדשא מתחת עצים בעלי גזע רחב, עלים רחבים ופירות גדולים וקשים בצורת דלעות. אני יכולה לצפות עליהם מהצד השני של הצומת, מבנייני קריית המלאכה, חלון סטודיו של צייר. כאן בסטודיו מחשבות גדולות. צבעים על קנבס נולדו מהאקלים המקומי. ריח טוב של אספרסו ועוגיות שקדים. אנחנו עומדים מול ציורו האחרון: בגינה קדמית של בית גדול ילדה משחקת עם נמלים. הנמלים הולכות בטור בחריצים שבין בלטות אדומות. הילדה בונה להן גשרים, סכרים וגדרות. לקראת סוף המשחק כשכבר עוד מעט זמן לארוחת ערב ואמא קוראת להיכנס הביתה, היא ניגשת לברז המים וממלאה דלי גדול. לאט ובהדרגה היא מציפה את הסכרים שבנתה. נמלים צפות על פני המים. קינים נמסים וקורסים לתוך עצמם. תנועת נמלים בורחות במהירות החוצה מהקן לוקחות איתן את מה שניתן. גל גדול נוסף של מים מגיע מלמעלה. הפעם יותר חזק ופתאומי. גופות שחורות נסחפות מטה אל שביל הגישה הביתה, הלאה אל המדרגות והחוצה אל הרחוב השקט. "אמא, אני באה!" קוראת ונכנסת בדילוג הביתה. "

https://www.facebook.com/photo.php?v=569558943130502&set=vb.100002292054448&type=2&theater

***

אמנים למען ספריית גן לוינסקי תערוכת מכירה שנתית

תערוכת ההתרמה של ספריית גן לוינסקי מתקיימת בפעם השלישית בסוף השבוע הזה. שתי התערוכות הקודמות היוו מקור מימון מרכזי להמשך פעילות הספריה. מלבד דוכן הספרים להשאלה שמכיל ספרים ב16 שפות שונות, הספריה היא מרכז תרבות שנולד ומתפתח מתוך הצרכים של הקהילה המקומית על מורכבותה. המקום עוזר לתווך, דרך תרבות ואמנות בין התושבים הותיקים לקהילות מהגרי העבודה והפליטים. כיום פעילות הספריה כוללת קבוצת תיאטרון, להקות מוזיקה ומחול, שעות סיפור, תיאטרוני בובות ועוד. בתערוכה מציגים כ 100 אמנים ומחיר העבודות אחיד- 1250 ש"ח לעבודה.

שירה גלזרמן. תינוק

שירה גלזרמן. תינוק

תערוכת התרמה למען ספריית גן לוינסקי
שישי, 20,12 12:00 – 18:00
שבת 21,12 12:00 – 20:00
אוצרת: רוית הררי
בית בנימני, העמל 17,  תל אביב

***

אירוע מחול ווידיאו חי "under construction"

גלריה אלפרד מרחיבה את פעילותה ובקרוב תפתח מרכז חדש. לפני הפתיחה הרשמית של המרכז יתקיים הערב אירוע הבא להדהד את המקום ולהפיח בו חיים. אחד עשר רקדניות ורקדנים יפעילו וירקדו בחללים השונים של הבניין וחמישה אמני וידיאו יצלמו אותם ויקרינו את הצילום על הקירות בלייב. אנשי קואופרטיב אלפרד רואים בשיתוף פעולה מרכיב בסיסי בפעילותם ואירוע קדם פתיחה מצהיר על כך.

גלריה אלפרד "under construction"

גלריה אלפרד "under construction"

"under construction"
חמישי, 19,12 20:00
אוצרת: עדיה פורת
אמנים משתתפים: אורי לוינסון, ויאן צ'אן, הגר מיטלפונקט, תמר ניסים, גידי סמילנסקי, אילנה בלחסן, אוריין יוחנן, טליה דה פריז, לילך ליבנה, שלומציון מזוז, ורד אנקרי, יולי קובבסיאן, זיוי אדירם, כפיר שבת, ברניקה שניידר, אופיר סימנטוב.

***

רשמים V – מעבר לנייר הביאנלה החמישית לרישום

השנה הביאנלה עוסקת ברישום מעבר לגבולותיו המסורתיים. המעבר מדו מימד לתלת מימד ועל עבודות שאופן החשיבה שלהן הוא רישומי. וידיאו, פיסול, צילום, מיצג וסאונד. הביאנלה נוסדה ביוזמת בית האמנים הירושלמי בשיתוף פעולה עם גלריות בירושלים.

אגריפס 12, אוצר: דורון ליבנה
בית טיכו, אוצרת: תמנע זליגמן
סדנת ההדפס, אוצרת: אירנה גורדון
ברבור, אוצרים: מאשה זוסמן ואבי סבח 
מוסללה, ריכוז פרוייקט: מתן ישראלי
מעמותה ,אוצרים: sala-manca ועוד.

ניתן לעקוב אחרי האירועים הרבים באתר הביאנלה שיושק בערב הפתיחה. http://traces.art.org.il/5/

תמר שפר. טבע עירוני. מראה הצבה

תמר שפר. טבע עירוני. מראה הצבה

רשמים V – מעבר לנייר הביאנלה החמישית לרישום
אוצרת ראשית: טל יחס
הפתיחות מתקיימות במוצ"ש ברחבי העיר ב 19:00 ובבית האמנים ב18:00
בית האמנים, שמואל הנגיד 12 ירושלים

***

יונתן גירון וטמיר ליכטנברג "אומץ ותקווה"

תערוכת ציור זוגית נפתחת הערב לגירון וליכטנברג. המשותף לשניהם הוא שפעולת הציור קשורה אצלם באיסוף של חפצים ישנים שמצאו או קיבלו. חלק מהחפצים תלויים בין הציורים חלק מוטמעים בציורים. הפעולה הציורית שלהם מעלה שאלות על מהות הציור, למי הוא שייך, גבוה ונמוך וההצבה על הקיר  תנהגת כציור דינמי, מעורר חיוך ויופי. משיכת מכחול קלילה ליד הצד האחורי של קנבס מתוח דהוי.

יונתן גירון

יונתן גירון

"אומץ ותקווה"
חמישי, 19,12 20:00
גלריה Z I Z, שביל המרץ 6 תל אביב

***

רותם ריטוב "השדה"

תערוכה שנפתחה ביום שלישי של ריטוב וכך היא כותבת על עבודתה: "מיצב רישומי המשחק ביחסים שבין הנוף כמכלול לבין הפרטים המרכיבים אותו: רישומים בודדים, ישויות נופיות עצמאיות אשר מתלכדים בחלל הגלריה לכדי מרחב מזוהה וקונקרטי. המיצב עשוי מיחידות ציוריות על גבי מסקנטייפ המקבלות תצורה חדשה ומתאחדות בחלל הגלריה. המיצב נבנה פעמיים: פעם אחת דרך צירוף רצועות המסקנטייפ זו לזו ובפעם שניה מחיבורם הרציף של הרישומים. החומר בונה את המרחב והרישום את הסיפור. הרישום הופך למרחב פעיל. הצופה, בעל כורחו, מוצא את עצמו מכותר מכל עבר. השדה חוסם את דרכו בכל אשר יפנה.

רותם ריטוב. השדה

רותם ריטוב. השדה

"השדה"
התערוכה נפתחה.
אוצרת: הגר בריל
בצלאל 7 , ירושלים

***

ירון אתר "רוחות של מהמרים"

צרכנות טבע ואמונה גלומים בחפצי יומיום קפיטליסטים. העבודות הן רדי מיידס מטופלים הלקוחים מעולם הצרכנות הבורגנית. אתר מדבר על העולם שאנחנו חיים בתוכו, על מה שקיים ורוח המהמר שלו שורה מעל עבודות הוידיאו, הצילום והפיסול.

ירון אתר. מראה הצבה בסטודיו.

ירון אתר. מראה הצבה בסטודיו האמן

"רוחות של מהמרים"
חמישי, 19,12 20:00
אוצרת: יעל קיני
גלריה הקיבוץ, דב הוז 25 תל אביב

 *** 

יעל מסר "למי איכפת מאמנות במרחב הציבורי? הביאנלה באיסטנבול כמקרה בוחן"

יעל מסר אוצרת ושותפה בצוות האוצרות של הביאנלה באיסטנבול תספר על נסיונה וחוויותיה בעבודה על הביאנלה של איסטנבול על רקע ההפגנות שהתנהלו בכל יום מימי הביאנלה כנגד יוקר המחייה, כנגד חתירת השלטון למסמס את ההפרדה שאתה תורכ ייסד בין דת ומדינה. בעוד שרחוב איסטקלל המה מפגינים ושוטרים שפיזרו הפגנות באמצעות גז מדמיע, הביאנלה באיסטנבול היתה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום. אך האם באמת הצליחה להיות פתוחה? האם הצליחה לגעת ולענות על שאלות נוקבות? ומדוע הצד האסיאתי של איסטנבול, הפחות מתויר, היותר תורכי, לא ידע דבר על הביאנלה? אלה מקצת השאלות שמעניינות אותי.

"למי איכפת מאמנות במרחב הציבורי?"
שני, 23,12 19:00
גלריה BAAD, סלמה 60, תל אביב

***

יוחאי אברהמי "אלבום"

התערוכה עוסקת בהצגת דימויים מקומיים איקוניים של אבלות, התנגדות, מאבק וניסיון הנפל להתעקש על זיכרון תחת הצטברותו של אבק השכחה. מתוך אלו צף מחירו היקר של מאבק זה הכרוך אולי בויתור על כל אפשרות קיום של הווה ועתיד.
 https://www.facebook.com/events/382075158594536/?fref=ts

 "אלבום"
חמישי, 19,12 20:00
אוצרת: ורד זפרן גני
סדנאות האמנים, קלישר 5 ,תל אביב

***

אורן בן מורה "חזיתות"

חצרות בתים, גינות וסביבות חוץ של בתים פרטיים. מרחבים שעוצבו במיוחד לבני אדם כדי שישתמשו בהם. חזית הבית היא הרחבה של ההופעה של אדם בציבור והחצר האחורית היא מעין איזור ביניים בין חוץ לפנים, מוסתר ופנימי אך עשוי להתגלות. בן מורה ממשיכה את עיסוקה במרחב הפרטי מול המרחב הציבורי.

אורן בן מורה. חתול מביט בחתול. שמן על בד. 100x150 2013

אורן בן מורה. חתול מביט בחתול. שמן על בד. 100×150
2013

"חזיתות"
חמישי, 19,12 20:00
גלריה נגא, אחד העם 60,  תל אביב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *