לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-30.6.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

צבע זה קטע. מצד אחד הוא בסה"כ עניין פיזיקלי הקשור באורך גלי אור הפוגעים בעין, אבל מצד שני הוא יכול לעורר כ"כ הרבה רגשות. אדום, צהוב, כחול וירוק, לדוגמה, יכולים לספר סיפור שלם ומדהים ומרגש אם הם עומדים האחד ליד השני, והם יכולים לספר סיפור שונה לגמרי אם הם עומדים בסדר אחר. זה קטע, לא? ועוד מחשבה על […]

צבע זה קטע. מצד אחד הוא בסה"כ עניין פיזיקלי הקשור באורך גלי אור הפוגעים בעין, אבל מצד שני הוא יכול לעורר כ"כ הרבה רגשות. אדום, צהוב, כחול וירוק, לדוגמה, יכולים לספר סיפור שלם ומדהים ומרגש אם הם עומדים האחד ליד השני, והם יכולים לספר סיפור שונה לגמרי אם הם עומדים בסדר אחר. זה קטע, לא? ועוד מחשבה על צבע, מי החליט שהצבע של הלילה הוא שחור? או שההפך של שחור הוא לבן? היום יתקיים בת"א הלילה הלבן המסורתי, מה שמבטיח המון המון צבע ברחובות..

אחמד כנען

והערב, יום חמישי, ה-30.6 – לא נרדמת ת"א

כמו שאמרתי קודם, הערב יתקיים הלילה הלבן, מה שאומר דבר מדהים: כל הגלריות בת"א, יישארו פתוחות כל הלילה (או לפחות חלק מהלילה), כך שאפשר יהיה לצאת ולחגוג אמנות באותה הנשימה עם הדרינק של תחילת הסופ"ש.

את הסקירה המלאה לאירועים אתם יכולים למצוא באתר העירייה כמובן, אבל אם אתם מעדיפים סקירה קצת יותר ממוקדת, תוכלו למצוא בעכבר או בוויינט.

אם אתם מעדיפים סקירה ממוקדת אפילו יותר, סימנתי עבורכם כמה מהאירועים שמשכו לי את תשומת הלב:

מחוץ למקום תערוכת יחיד של רובא סלאמה בסלון יפו לאמנות פלסטינית הממוקם בנמל יפו, תערוכה העוסקת בשאלות על זהות, על תופעת הצורך לזהות בתוך החברה והיחס בין האינדיבידואל לקולקטיב. אוצרים: יאיר רוטמן ואמיר ניומן.

בבית בנימיני – המרכז החדש לקרמיקה עכשווית, יתקיים מופע הקשור בתהליכי עבודה עם חימר, בשם חומר לבן ו-20 קדרים בהנחיית אמנית המיצג עדינה בראון.

בחנות ברח' העלייה יתקיים ערב טקסטואלי-פרפורמטיבי בשם סמטת המילים האחרונות, שישודר בויטרינות הפונות לרחוב העליה. בין המשתתפים: פדרו גראס, נטע וינר, יונתן גירון, א.ב. דן, יקיר אלקיים, שחר מרום, נעם פרתום, גלעד המאירי, אריאל קליינר, ליאור ווטרמן, תמר לינדר, דנה ידלין, דנית אמינוף, יעל בר און, עודד ורטש. במקביל, אתי אמינוף תפתח את התערוכה שריפה ביער, מקבץ רישומים וציורים שלדימויים שנלכדו ברשת התודעה, כשהקשר ביניהם הוא המקום המזמן את החשיבה.

פרא, תערוכה זוגית של יפתח בלסקי ויעל יודקוביק בגלריה  דן, התערוכה משלבת את עבודותיהם של שני אמנים, גבר ואישה, המתייחסים כל אחד בדרכו למיתוסים ולייצוגים שגורים של גבריות וליחסי אדם, חיה וטבע. שניהם מציעים לכאורה דימויי גבריות חזקה, פראית ושורדת, אולם למעשה מצביעים בה על סדקים של חשש, בדידות וחיפוש אחר מחסה (בלסקי) או מיניות לא קונבנציונלית (יודקוביק). אוצרת: רווית הררי.

אירוע נעילת תערוכתה של ענת מיכאליס-לוי בגלריה הקיבוץ, ערב הקראה מתוך "חלומה של אן" מתוך פרק שבע בספרו של וו. ג. זבאלד- "טבעות שבתאי", בהשתתפות: יעל פארן (רקדנית), טלי תמיר (אוצרת) והדס עפרת (אמן מיצג), יעל קיני (אוצרת), אנה גלמן (פסיכואנליטיקאית), עומר מיכאליס (תלמיד מחקר פילוסופיה), חגי שגב (אוצר), דליה דנון (אוצרת), יעקב חפץ (אמן), מלי דה-קאלו (אמנית), מאיה כהן-לוי (אמנית), לזלי רובין-קונדה (אמנית).

המרכז להרחקת יונים, רוית משלי משלי בגלריה טבי לאמנות. תערוכה המורכבת ממיצב פיסולי–תיאטרלי של דמויות ענק עשויות בצק , המשמש כמלכודת פתיינית וסימבולית עבור הצופים. משלי ממשיכה כאן את עיסוקה האמנותי באסתטיקת מלאכת היד וה'עשי זאת בעצמך', קיטש, תרבות פופ ונוסטלגיה, לצד שימוש בחומרים יומיומיים, חקיינים וזולים, המחליפים את 'הדבר האמיתי' . אלו מהווים עבורה פלטפורמה לביטוי ייצוגיות מפגני הכוח של החברה הישראלית. אוצרם: דנה גילרמן ושגיא רפאל.

חלומות צלולים, עינת שריג רייך בגלריה נ&נ אמן, עם סדרת צילומים בעלי אלמנטים של זיכרון חזותי של חלומות צלולים, המאפשרים לחוות את העולם הנסתר לעולם מראייתנו. אוצר: גלעד אופיר.

עונה בגן עדן, תערוכה קבוצתית בפלורנטין 45, העוסקת במושג גן העדן כמקור השראה אסתטי ותרבותי בלתי-נדלה, אשר טומן בחובו את האוטופיות הרוחניות הנאחזות בארציות, את מקורות השבר שבין הנשי לגברי, את יחסי הכוח והתלות שבין אדם לטבע לצד מעגלי החיים של פריחה ולבלוב, קמילה ומוות. מעל לכל הוא נושא עימו את מושג הגהנום האורב מעבר לפינה. מציגים: אמיר נווה, דרור קרטה, אינה פולונסקי, אנדרי לב, גיא יוספן, גבי קריכלי, מיכאל קסוס-גדליוביץ', אנדי ארנוביץ, לנה רובנקו, אן בן אור, טובה לוטן, אתי נאור, אסתר שניידר, הילה עמרם, אנה לוקשבסקי, מיכל קול, אמיר שפט, אורלי הומל. תערוכה קבוצתית אוצרות: אירנה גורדון וגילת נדיבי.

נגיעות, תערוכת צילום אינטראקטיבית במתחם התחנה בנווה צדק, בה יוכלו הצופים להגיב לכל צילום בזמן אמת ולשתף את החוויה ישירות בעמודי הפייסבוק של הצלמים כל זאת בעזרת שימוש חכם בטכנולוגיית QR CODE. מציגים: אורן היימן, אשר סבידנסקי, אלדד פניני, גליה רוגנר כהן, גרייס למברגר, דניאל מלכה, דיקלה מזרחי, חגית מור, יעלה סקאני, יגאל גיאת, ליאור פתאל, מאיר בן ארי, ניר גייגר, נדב בגים, סיון פרץ,  רוני ריבר, רועי רוזן, שי ספיר, שלומי ניסים, תמר ברניצקי. יוזמת התערוכה: דיקלה מזרחי.

ואם אתם מחפשים אלטרנטיבה, תוכלו למצוא אותה ב"The Fun Fun Festival", פסטיבל הפנזינים האל-לאומי הראשון, לתרבות עצמאית רדיקלית ומקומית, שיתקיים בתחנה המרכזית החדשה. הפסטיבל מוקדש להוצאה מחודשת של פאנזינים שאנשים הוציאו לאורך השנים.

ליאור וילנצ'יק

יום שישי, ה-1.7:

ליאור וילנצ'יק עם Gardening במוזיאון לאמנות ישראלית ר"ג, עם תערוכת מייצבים הבנויים  מסדרות של עבודות פלסטיות במדיומים שונים, ביניהם רישומי עט על נייר, הדפסות דיגיטאליות בחיתוך צורני וציורי שמן. דרך העבודות מעלה וילנצ'יק שאלות של ייצוג  ואותנטיות.

יום שבת, ה-2.7:

כאב בטן – תערוכת אוסף ראשונה ל- ST-ART, העוסקת במושגי כח וחמלה. העבודות בתערוכה מציגות רגעים המכילים דיסונאנס טבעי, עוולות יומיומיות שהשחיקה אשר זיכתה אותן באשרור מוסרי, מונעת מן המבט להבחין בקיומן. בין המשתתפים: מאיה בלוך, אנג'ליקה שר, יעל יודקוביק, ארתור יעקובוב, אוסמה סעיד, אילן שגב, אלעד קופלר, שחר יהלום, רן זגורסקי, שרון גלזברג, תם תומר גולדברג, קובי אסף, אחמד כנען, נוואל נאפא, אניה קרופיאקוב, פואד אגברייה, רעות קרן, ליעד נורי, VanillaRoyal, ליהי תורג'מן, zero cents, Klone, FOMA, דניאל דובר, ורד אברמוביץ', עודד בלילטי, אחמד כנען, יאיר פרץ, Know Hope. אוצרת: ליאורה בלפורד.

WONDERLAND תערוכה קבוצתית בגלריה קו 16, מציגים: דני יהב בראון, דנה לב לבנת, הילה לביב, יוחאי מטוס, הילה עמרם. אוצרת: סאלי הפטל נווה.

דיוקן אחר, תערוכת דיוקנאות חחיים סניור בגלריה מיקה. אוצרת: דנה גילרמן.

תערוכות חדשות במרכז לאמנות דיגיטלית: 3 ב 10, מבט רטרוספקטיבי על מאשה רובין, מריה פומיאנסקי ואירינה בירגר, 3 אמניות וחברות שעלו לישראל מרוסיה בראשית שנות התשעים, למדו באקדמיה לאמנות בצלאל בירושלים, ופעלו תוך יחסי גומלין והשפעות הדדיות. אוצרות: טל בן צבי. חילופי חומרים מציגה יצירות שנוצרו מתוך מפגש במסגרת פרויקט ג’סי כהן. אוצרת: עידית פורת, היוצרת בשנים האחרונות פרויקטים לעשייה אמנותית מתוך תהליכי שיח עם הקהילה. התערוכה מסכמת פרק של מפגשים זוגיים בין שבע אמניות לבין שבע נשים מהשכונה.

באופן פורמלי במוזיאון חיפה, 2 תערוכות המבקשות להסיט את תשומת הלב לעניינים פורמליסטיים (או פורמליסטיים לכאורה) של שפת האמנות באוצרותה של רותי דירקטור. קו שנוצר על ידי הליכה, בהשראת עבודה של ריצ'רד לונג, שהסתובב בשנת 1967 הלוך ושוב על כר דשא עד שנוצר קו ישר. התערוכה בוחנת את העוצמה הצורנית, הגופנית והפוליטית, הגלומות בפעולת ההליכה- אקט של מחאה, הליכה כמעשה אקולוגי, הליכה כמאפיינת את המצב הנומדי העכשווי, הליכה היוצרת קו. האירוע מורכב מעשרות מסלולי הליכה אשר יתקיימו בסופי שבוע בחודשים יולי, ספטמבר ואוקטובר, שיובילו אמנים ויוצרים מתחומים שונים באזור המוזיאון וברחבי העיר. בערב הפתיחה, יתקיימו מספר אירועי הליכה של האמנים: אניסה אשקר, שחר מרקוס & בני קורי, אפרת קליפשטיין, לזלי רובין-קונדה. בין האנשים שיובילו מסלולי הליכה: נרי ליבנה, עמוס גיתאי, יהודית קציר, חלי מזראי, שוקי מאירוביץ, קבוצת איפה דנה, קבוצת מקס, איל פרידלנדר, אירית סגולי, אולפת חיידר, מרכז מוסאווא, אמנוון וולמן, לירז פאנק ועוד. מה לעשות עם ציור במאה ה-21? התשובות אינן טמונות בהכרח אך ורק בציור. הדיבור אודות ציור עולה גם מתוך עבודות צילום, מווידיאו ומאובייקטים, המתייחסים באופנים שונים להיסטוריה של הציור, לבעייתיות שלה ולאופן שבו הוא מחלחל לכל עיסוק בדימוי. האמנים המשתתפים: גיא אביטל, שי אזולאי, עדן בנט, מת'יו בקינגהאם, ברוקן פינגרס, אנג'לה דה לה קרוז, ג'ורדן וולפסון, נועה זית, דני יהב-בראון, דנה יואלי, שי יחזקאלי, איוה כפרי, רועי מרדכי, עידו מרקוס, בעז נוי, פסח סלבוסקי, מיכאל ספרר, אלי פטל, יערה צח, יאימה קרזנה, גבי קריכלי.

יום שלישי, ה-5.7:

קבוצת מוסללה יזמה אירוע שיתקיים בשכונת מוסררה בירושלים, ויציין 40 שנה לתחילת מאבקם של הפנתרים השחורים לשינוי הסדר החברתי. במסגרת הארוע הם יחנכו את דרך הפנתרים השחורים, כתזכורת לכך שהמאבק לשוויון עוד רחוק מסיום. ביום האירוע יוסר  הלוט מעל שלטי הרחוב החדשים, יוצגו עבודות אמנות במרחב הציבורי ברחבי השכונה, ונינו ביטון ולהקתו יופיעו בגינה הקהילתית.

עינת שריג רייך

ועוד קצת:

מה קורה בסדנאות האמנים בירושלים? ואיך זה מתחבר לפרויקט המלגות החדש?

אוצר נולד – מי יחליף את מוטי עומר במוזיאון תל אביב?

אלי ערמון אזולאי על תערוכה של אמנות איראנית המוצגת כעת בגלריה חזי כהן בת"א, הממחישה את קשיי הגולים האיראנים, המתמודדים עם בדידות וממתינים לעתיד חופשי יותר.

זהו עצם העניין – סמדר שפי מפרגנת לתערוכה חפירות מאוחרות של נדב וייסמן בשלוש, המפגישה את המצחיק והמחריד, האירוני והמורבידי.

תמר מייק לאופר תציג 25 הדפסים דיגיטליים ברוח שנות ה-60 במסגרת אירוע Summer Of Love שמארגנת עמותת פתחון לב ברעננה. ההכנסות יתרמו לנוער בסיכון.

פסטיבל Art־D, פרי עבודתן של טלי לאופר ונטע בן דוד, מחבר בין אמנים מתחילים לאמנים ותיקים ומבוססים.

התערוכה רואים רוקנרול בבית האמנים מציגה חוויה רב חושית ונותנת במה לדיאלוג המסקרן שבין עולם הרוק הישראלי לאמנויות שונות.

מחתרת הגרפיטי של תל אביב, ספר ותערוכה המספקים מבט על ציורי הקיר.

רון ברטוש בודק מה קרה לבולים לאורך השנים.

דוד שפרבר מתייחס לקונטרס של נחמה גולן.

לילה לבנעים לכולם!

יפתח בלסקי

רוצים ליצור איתי קשר? אתם יכולים לעשות את זה במייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *